Ik heb hier vorige week een topic geopend over tepel kloven en ik ben er zo goed als vanaf en voeden is weer plezierig, dus erg bedankt voor je tips! eerste vraag:, ik heb al vanaf het begin na het voeden een pijnlijk linker borst, dit zit in het gebied onder mijn tepel dus echt in de borst, dan vlak na het drinken doet het zeer, ik moet mijn borst dan echt ff masseren en dan voelt het al beter, ook met kou erop krijg ik dezelfde reactie als ik dan iets warms erop leg (warm washandje bijv) dan is het ook weer weg. Dit euvel had ik bij mijn eerste dochtertje ook en nu weer exact hetzelfde. Wat zou dit kunnen zijn? 2e vraag: dochter heeft nu al 2x snachts 7 uren er tussen gelaten, is dit erg voor de productie? kan ik haar beter toch een keer aanleggen snachts? afgelopen avond heeft ze wel 3x gedronken waar ze normaal standaard 3/4 uur ertussen laat. 3e vraag: Ik heb onderdelen voor mijn kolf besteld en wil nu eerder beginnen met een voorraadje aanleggen voor als ik weer moet werken, bij mijn eerste had ik wat moeite met de productie op peil houden en ben mede om die reden met 6,5 maand gestopt en daar had ik later wel spijt van dus als het een beetje kan wil ik het nu wat langer vol houden. Maar wat is nu het beste moment om te kolven? wil eigenlijk als ik mijn onderdelen binnen heb elke dag 1x kolven. Sorry voor de vele vragen
Hoi Spriet, Fijn dat de kloven met mijn tips aan de beterende hand zijn. Op jouw vragen de volgende antwoorden; 1. De pijn en de reactie op je borst die je beschrijft klinkt als syndroom van Raynaud oftwel vaatkramp (vasospasme). Vaak ontstaat dat door een letsel in de borst, bv een kloof. Warmte helpt om dit soort klachten te voorkomen. Dus voordat je gaat voeden maak je de borst goed warm en na het voeden de borst snel weer inpakken. 2. Lekker laten slapen 's nachts. Ze heeft blijkbaar genoeg en jouw melk past zich hier op aan. Als het een keer niet meer genoeg is zal ze vanzelf weer meer gaan vragen en zo je productie weer opkrikken. Gewoon lekker meegaan in wat zij aangeeft. 3. Kolven kun je mee starten wanneer het jou past. Het oefenen met het flesje kun je vanaf een week of 5 mee beginnen. Elke dag 1 x kolven is helemaal prima. Met het kolven bouw je dan ook weer wat extra productie op. Heb vertrouwen. Je weet nu meer dan toen en je kunt altijd hier komen met je vragen.