Kolven, schema, hoe wat wanneer?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door marooz, 8 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marooz

    marooz Fanatiek lid

    3 jun 2008
    1.444
    0
    0
    pedicure
    Leeuwarden
    Hallo!

    Mees is nu 7 weken en sinds vorige week probeer ik wat te kolven en hem zo nu en dan een flesje aan te bieden. Ik wil er eigenlijk naartoe dat ik per dag 1 voeding in de fles geef ( dit kan mijn man dan doen) en dat ik de overige voedingen zelf geef.

    Omdat ik niet een hele voorraad melk wil vraag ik me af hoe vaak ik het beste kan kolven en op welke tijden. Ook vraag ik me af welke voeding het beste is om in de fles te geven, en hoeveel Mees dan ongeveer moet drinken. Ik weet dat het moeilijk is om te weten wat hij uit de borst haalt maar is er ook een soort stelregel om uit te rekenen hoeveel hij ongeveer nu nodig heeft qua voeding?

    Ik heb nu 2 keer een dag gekolft, de eerst keer had ik in 1 kolfbeurt 40 cc, en de tweede dag had ik in 2 kolfbeurten samen 130 cc. Volgens mij is dat aardig toch?

    Mees is nu 5240 gram. ( Hij is 1730 gram gegroeit sinds de geboorte dus doet het hartstikke goed gelukkig!)

    Ik kijk uit naar je antwoord!

    Groetjes Marooz
     
  2. marooz

    marooz Fanatiek lid

    3 jun 2008
    1.444
    0
    0
    pedicure
    Leeuwarden
    Hoop dat ik snel een antwoord mag krijgen...
    Probeerde namelijk vandaag weer te kolven en had nu in 2 kolbeurten maar een opbrengst van 50 cc...

    Hoe lang kan ik per borst het beste kolven?

    Sorry voor mijn vloedgolf aan vragen hahahah maar wil het graag goed aanpakken!
     
  3. Rieneke

    Rieneke Actief lid

    26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hallo,

    Lastig dat er geen maatstreepjes op je borst staan he.

    Het beste kun je waarschijnlijk tussen 2 voedingen in kolven in de ochtend. Je kolft dan beide borsten af.
    Je hebt dan voldoende voeding als Mees weer wil gaan drinken.
    De melk kun je zeker 5 dagen achter in de koelkast zetten.
    Invriezen kan ook natuurlijk, het is maar net wanneer je het wil gebruiken.

    Ik begrijp dat je 1 borstvoeding niet live wilt geven maar met de fles. Klopt dit?
    Je moet bedenken dat je waarschijnlijk in de ochtend de meeste melk hebt en in de avond wat minder. Vaak zie je ook dat baby's in de ochtend wat meer tijd tussen de voedingen laten zitten en in de avond wat vaker willen drinken.
    Als je partner een voeding wilt geven dan lijkt mij het handigste dat je een avondvoeding door hem laat geven.

    Maak je borsten voor het kolven lekker warm en bedenk je dat je lichaam het kolven moet leren. Het toeschietreflex opwekken is het lastigste met kolven.

    Laat maar weten hoe het gaat.
    Groeten Rieneke
     
  4. marooz

    marooz Fanatiek lid

    3 jun 2008
    1.444
    0
    0
    pedicure
    Leeuwarden
    Dank je wel voor je reactie!

    Ik kolf nu elke dag, en het gaat best goed.
    Ik kolg idd in de ochtend, alleen dan maar 1 borst. De andere geef ik dan als voeding. Uit die enkele borst haal ik een volle fles van 125 cc, en dan is ie nog niet leeg ;)!

    Maar die fles geeft mijn partner (of ikzelf) als laatste voeding op de dag om 23:00, en nu ik een dodi fles heb gaat dat ook errug goed!

    Ik was even bang dat ik niet genoeg voeding zou hebben, maar als ik het op deze manier doe, heb ik ruim voldoende. Ik heb nu ook altijd 1 extra voeding in de koelkast staan, dus dit gaat volgens mij helemaal goed komen.

    Ik gebruik de handkolf van medela, en dat is wel even wennen, mar gelukkig heb ik een goede TSR, dus het kolven krijg ik handigheid in!

    Wel had ik nog de vraag of er ook een berekening is van hoeveel hij ongeveer op moet drinken in een voeding?.. Of is het gewoon uitproberen, en zien wat hij drinkt?

    Ik geef nu dus een flesje van 125 cc, en dat drinkt hij nooit helemaal op

    Groetjes!
     

Deel Deze Pagina