Goedemorgen, Hier een verhaaltje van mij omdat ik een paar vragen heb voor de lactatiekundige. Maar vrij uitgebreid opgeschreven omdat ik denk dat sommige (aanstaande) mamma's er wel wat aan kunnen hebben (er is op 't internet niet zoveel info over het combineren van borst en fles). Mijn dochtertje is op 25 mei geboren met 3060 gram. De borstvoeding liep vrij goed, een stuk gemakkelijker dan bij mijn zoontje. Geen gehannes met fingerfeeding en kolven, 'gewoon' alles live aan de borst (=opsteker voor alle mamma's die 2e keer mamma worden en 't nog een keer willen proberen. Bij 2e kind schijnt het vaak beter op gang te komen, volgens mijn vk). Met een week of 6 hebben we haar uit een flesje leren drinken, met gekolfde moedermelk. Ik zat toen nog op ongeveer 7 voedingen per dag. Met 7,5 week hebben we haar voor 't eerst kunstvoeding laten drinken. Vanaf die tijd krijgt ze standaard aan 't eind van de middag / begin avond een flesje kv. Meest van de keren kwam ze dan ook nog uit op 7 voedingen per dag. Ik ben toen gestopt met kolven. Vanaf precies 10 weken krijgt ze twee flesjes kv per dag. Rond koffietijd 's ochtends en nog altijd rond etenstijd 's avonds (voor mamma's die dit ook overwegen: het is heerlijk, je kan weer makkelijker op stap, uit eten met vriendinnen etc!!!). Met 11 weken ongeveer ging ze van 7 voedingen naar 6 voedingen per dag. En met 12,5 weken ging ze van 6 naar 5 voedingen per dag. Ik bied haar nu dan ook twee flesjes van 150+4 aan i.p.v. flesjes van 120+3. Ze is nu dus 13 weken en ons schema is nu (globaal): 600 borst (bijna altijd slapen we daarna weer verder) 1000 fles 1300/1400 borst 1800 fles 2330 borst (wakker maken) Mijn borstvoedingen zijn nu redelijk gelijkmatig verspreid over de dag, met gelijkwaardige intervallen er tussen. Mijn vragen zijn nu: - Kan ik nu nog een borstvoeding vervangen voor een flesvoeding? Of is de kans groot dat mijn borstvoeding te weinig wordt als ik naar 2x per dag wil? - Zo ja, welke is dan het beste om de productie voor de resterende twee borstvoedingen nog op peil te houden? / Is het mogelijk om de laatste borstvoeding te vervangen door een flesvoeding? - Denk je dat ze op een flesje om 2330 misschien wat langer zou kunnen slapen? - Vanaf wanneer kan je ook alweer een papfles geven 's avonds? - Of is het een idee om haar om 2330 eerst uit de borst te laten drinken en dan nog een extra slokje uit een flesje? Ik twijfel dus over zo doorgaan zoals het nu is, of nog een borstvoeding eraf. Die laatste borstvoeding om 2330 vind ik niet fijn... Ik ben benieuwd of je hier ervaring mee hebt en welke adviezen je me kan geven! Met vriendelijke groet, Klusser
hoi dank voor je uitgebreide verhaal, dat is inderdaad alleen maar handig, met veel info kunnen wij beter een antwoord op je vraag geven! Mijn vraag aan jou is: wat wil je zelf? Wil je nog een poos BV blijven geven of vind je het wel goed zo? Als je BV wilt blijven geven zou ik het schema zo houden, als je nu nog een voeding eraf doet dan heb je kans dat je BV toch wel wat sneller terug gaat lopen. Als je het mooi vindt zo dan kun je er een borstvoeding afhalen en merk je vanzelf hoelang je nog door kunt gaan met 2 borstvoedingen. Ze slaapt al behoorlijk lang door na die laatste voeding, ik denk dat dat met een flesje niet veel langer zal zijn. Ik weet ook niet of je dat moet willen, ik vind 5 voedingen niet heel veel voor deze leeftijd en voor haar gewicht, ik denk dat je dat voorlopig toch wel vast moet houden. Voor een papfles is ze nog echt te jong, rijstebloem mag eventueel vanaf 4 maanden, maar is nog niet nodig dan, vanaf 6 maanden is vroeg genoeg. Kun je hier wat mee? Bij meer vragen hoor ik het graag! Mirjam
Ontzettend bedankt voor je antwoord! Zit al een hele week te dubben of ik het zo wel goed vind of dat ik nog wil doorgaan met bv. Ik neig er toch naar dat ik het zo wel welletjes vind. Maar ik realiseer me dat ik het 'stoppen met bv' niet kan terugdraaien als ik spijt krijg en dat dit waarschijnlijk ons laatste kindje is, dus 't is nogal een emotionele beslissing. Zucht, moeilijk.... Ik ga er nu dan inderdaad maar van uit dat 2 x bv per dag waarschijnlijk niet lang stand houd. Dus daar ben ik me nu bewust van. En rijstebloem was wat ik bedoelde, was effe vergeten hoe het heette. Maar dat zullen we dan voorlopig nog even achterwege laten. Bedankt!