Heb ik wel melk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Zinaa, 4 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Van mijn eerste zwangerschap weet ik nog dat ik al redelijk vroeg in mijn zwangerschap pads in mijn bh droeg ivm lekkende borsten. Nu ben ik 39 weken zwanger maar verlies ik nog helemaal geen melk. Ook als in mijn borsten of tepels knijp, komt er eigenlijk niks.
    Herkent iemand dit? Ik dacht dat het redelijk normaal was om al melk aan te maken nu.

Bij mijn eerste kind is de borstvoeding 'mislukt' wegens niet kunnen aanhappen (heb wel een aantal weken gekolfd dus ik had wel melk). Ik hoop dat het deze keer wel lukt maar ik twijfel daar nu wel aan. ik had pas stuwing op dag 3 of 4 dus zolang kan ik het bij deze baby ook echt niet rekken.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Nooit lekkende borsten gehad.
    Borstvoeding kwam,zeker na de ks bij jongste dochter, pas met 3/4 dagen op gang, en daar is echt niets geks aan. Het is eerder bijzonder als je meteen emmers vol produceert. Je kindje heeft die eerste dagen nog maar heel weinig nodig, en borstvoeding werkt via het vraag-aanbod principe .
    Meiden 9 maanden gevoed, zoon 2,5 jaar.
    Kortom...maak je geen zorgen, je melkproductie is hormonaal gestuurd, en gaat pas echt van start als de bevalling voltooid is 👍

Had je oudste een kort lipbandje?

3. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Het is dus niet zo dat je altijd al 'lekt' de laatste weken?

Nee hij had geen kort bandje. Ik heb blijkbaar platte tepels (heb ik vernomen) en aanhappen lukte daarom niet goed.

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb nooit melk gelekt, en ik geef inmiddels alweer zes maand bv.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nooit gelekt, beide dochters 2 jaar gevoed :) Lekken is dus echt geen noodzaak!

6. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik heb zwanger nooit gelekt. Alleen na de geboorte van de oudste een paar keer gehad dat ik na het douchen gelijk weer retour kon. Maar de jongste die heeeeel snel aankwam heb ik nooit bij gelekt en die kreeg zeker genoeg voeding.

7. Busymom

Busymom Lid

9 jan 2017
    93
    0
    0
    Ik heb ook nooit lekkende borsten gehad maar beide kindjes wel 9 maanden gevoed. Hier kwam de bv na de keizersnede ook pas op dag 3 of 4 op gang en volgens mij is dat heel normaal de eerste dagen krijgen ze colostrum binnen en dat is maar heel weinig meer hebben ze ook nog niet nodig

8. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Nooit gelekt, 1,5 jaar tweeling gevoed. Ook nu lek ik niet. Zeg helemaal niks over hoe het op gang komt.
    Stuwing op dag 3,4 is volgens boekje, keurig. Eerste dag veel aanleggen. Baby's drinken maar hele kleine beetje per keer. Daarom oa vaak aanleggen die eerste dagen. Het hangt allemaal samen :)
    En vorige keer gekolfd dus heeft je lijf melk gemaakt. Dan weet je lichaam ook wat te doen. De kans dat het niet lukt is een stuk kleiner. Heb je al een 'plan' voor deze keer omdat je schrijft dat je vlakke tepels hebt?

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Tepelhoedje geprobeerd ? Zonder had ik niet zelf kunnen voeden..👍

10. Sophiex

Sophiex Actief lid

26 okt 2016
    375
    325
    63
    hier ook nooit gelekt tijdens de zwangerschap. en ook wat jij beschrijft, nooit gelekt als ik in mijn borsten kneep. Borstvoeding kwam hier ook na 4/5 dagen op gang. hierdoor ging ik erg twijfelen maar kraamhulp vertelde inderdaad dat dit geen probleem is. zoek maar eens op internet wat de maaginhoud is van een baby van 1, 2 of 3 dagen oud. Zo klein! Die hebben aan een paar druppels genoeg, en dat is precies wat jij dan hebt. En inderdaad, heb je al een tepelhoedje geprobeerd? Wanneer je vlakke tepels hebt zou dat een uitkomst kunnen zijn. Heb zelf in het ziekenhuis de eerste 2 dagen met tepelhoedje borstvoeding gegeven, mijn zoontje kon dan wel aanhappen. Inmiddels kan hij het ook zonder ;)

11. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ah kijk, fijn om te lezen dat niet iedereen melk lekt. Dat dat dus niet standaard is.

Tepelhoedje had ik inderdaad. Dat lukte ook niet. Waarom weet ik niet meer precies, het is 6 jaar geleden. Volgens mij was het probleem een combinatie van mijn vlakke tepels en zoontje die moeilijk kon aanhappen. Ik had al snel kloven. Hij had al snel spruw. Heb eerste week met spuitje gevoed en daarna fulltime gekolfd. Ben dus erg onzeker deze keer of ik het überhaupt wel. moest gaan proberen weer. Kolven staat me HEEL erg tegen. Dus het moet echt live goed gaan, anders stap ik.snel over ben ik bang.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #12 Zoe123, 4 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2017
    Is er toentertijd een lactatiekundige bij je geweest? Want zonder haar hulp was ik bij de oudste en de middelste waarschijnlijk ook gestopt.
    Soms lijken problemen eindeloos en onoplosbaar,maar zijn ze met de JUISTE hulp gewoon op te lossen, ook in het geval van vlakke tepels en aanhap problemen. Maar dan moet je wel om die hulp vragen. De kans is groot dat je anders tegen precies dezelfde problemen aanloopt. En snel zal stoppen.
    Ik heb verder probleemloos kunnen voeden👍

13. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Nee dat niet. Ik ben destijds overgestapt op fulltime kolven. Ik vind ook eigenlijk dat het niet zo moeilijk zou moeten zijn. Het alternatief wordt dan wel erg aanlokkelijk. We zullen zien hoe het deze keer loopt. Dat ik nu nog geen melk lijk te hebben, hoeft gelukkig geen teken te zijn dat het niet gaat lukken. Fijn!

14. Yaisa

Yaisa Fanatiek lid

31 jul 2013
    1.225
    1.262
    113
    Ik heb bij m'n eerste ook al vrij vroeg in de zwangerschap gelekt. Werd ik 's ochtends wakker met een natte voorkant... bij de 2e zwangerschap helemaal niets gelekt. Vond ik ook wel even gek en spannend, maar ben nu alweer 3 maanden aan het voeden en de kleine man doet het er super goed op!

15. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Je zou je alvast kunnen inlezen over borstvoeding.
    Borstvoeding.com
    Borstvoedingsforum.nl
    Of het boek over borstvoeding van stefan kleintjes en Mary Broekhuijsen.

Je zou ook alvast wat info kunnen inwinnen bij een lactatiekundige.
    Mijn insteek was/is 'kennis is macht'.
    Je vindt misschien wel dat je het alleen moet kunnen, maar soms heb je hulp nodig. Vroeger kreeg je die hulp van moeder, oma, vriendin of buurvrouw met veel ervaring, maar die hebben nu ook niet meer de kennis die je ervoor nodig hebt. De kennis is enorm veranderd en niet veel vrouwen gaven/geven meer borstvoeding. Een lactatiekundige is een goede vervanger.

Hier ook nooit gelekt en nu alweer bijna 1,5 jaar aan het voeden. Wel met hulp van een lactatiekundige bij 4 weken.

Eerste weken veel aanleggen, een baby heeft eerste dagen genoeg aan kleine beetjes bv, mits ze onbeperkt aan de borst kan drinken. Soms een beetje wakker houden zodat ze genoeg drinken;), mijn dochter sliep weer gauw nadat ik haar had aangelegd, dus voetjes, nek kriebelen, uitkleden enz.

Succes, heb vertrouwen in jezelf, en straks in je kindje

16. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Ik heb ook nooit gelekt tijdens de 2 zwangerschappen, en de eerste druppels kwamen pas 3 dagen na de geboorte. Bij de oudste kreeg ik overproductie en uiteindelijk een jaar gevoed, bij de jongste gewoon een goede productie en we zijn nu alweer 7 maanden bezig. Beide keren niet gekolfd de eerste weken :)

Deel Deze Pagina