Bij onze 1e heb ik 9 weken bv gegeven en ben toen overgegaan op kv. Vanaf het begin af aan was hij een onrustige baby wat ook geresulteerd heeft in het stoppen met de bv. Ik kon het niet meer aan. Na 5 maanden werd er melkallergie geconstateerd, andere voeding gekregen en toen kregen we een compleet ander kind. Nu ben ik zwanger van de 2e en ben van plan om weer te starten met de bv. Kan ik nu beter vanuit voorzorg starten met een koemelkvrij dieet of mot ik gewoon alles eten?
hoi goede vraag! De nieuwste inzichten uit wetenschappelijk onderzoek zijn als volgt; niet preventief een dieet volgen. Ik kopieer het volgende van borstvoeding.com: Je voedingspatroon preventief aanpassen? Preventief je voedingspatroon aanpassen in de zwangerschap en/of in de tijd dat je borstvoeding geeft, wordt volgens de laatste wetenschappelijke inzichten afgeraden. Door je kind de mini-spoortjes van de voeding te onthouden wordt de kans groter dat hij later dat voedsel niet herkent, en dus allergisch reageert. Door in de zwangerschap en borstvoedingsperiode normaal en gevarieerd te eten, maakt je kind kennis met jouw voedselkeuze. En zo verloopt later de introductie van bijvoeding met diverse soorten vast voedsel vaak ook gemakkelijker. Het kind dat gevoed wordt met moedermelk heeft dus een unieke kans om op een geleidelijke manier te wennen aan vast voedsel. Dat is een van de redenen waarom het zo belangrijk is dat zuigelingen uitsluitend moedermelk te drinken krijgen gedurende de eerste zes maanden, en daarna vaste voeding in combinatie met borstvoeding tot minimaal twee jaar of langer. Zou je kind in de eerste zes maanden geen spoortjes van koemelkeiwitten krijgen, omdat jij preventief op dieet bent, en daarna met de bijvoeding plotseling wel, dan zal een potentieel allergisch kind nog allergischer reageren dan wanneer hij in de eerste zes maanden wel koemelkeiwitten binnen had gekregen via de borstvoeding. Als een baby klachten vertoont, dan moet de moeder wel op dieet natuurlijk. Preventief stoppen met roken heeft zeker wel zin. Stop dus al voor de zwangerschap en stel je kind niet bloot aan sigarettenrook. Sigarettenrook verhoogt het risico op het ontstaan van allergieën. Kijk verder eens op deze site voor meer info over dit onderwerp. Als je meer vragen hebt horen we het graag. Mirjam