Hallo Ik ben op dit moment 27 weken zwanger. Ik ben een paar dagen op vakantie en vandaag bekroop me ineens het gevoel : wat als het kindje eerder komt, ben er nog niet klaar voor etc. Ik ben zelf 7 weken te vroeg geboren en mijn broer 3 weken. Ik vroeg mij af in hoeverre vroeg geboorte erfelijk is?
Goedenavond, Er wordt gezegd dat het niet erfelijk is, maar in de praktijk zie je bijvoorbeeld wel vaker dat vrouwen uit een familie bijvoorbeeld vlot bevallen of juist allemaal overtijd. Wat is de reden geweest dat je moeder eerder is bevallen? Is het spontaan begonnen met weeën of vliezen breken? Of ben jij eerder gehaald omdat je moeder bijvoorbeeld zwangerschapsvergiftiging had? Indien dat bekend is, is er wat meer over te zeggen. Succes! Groetjes Monique
Soms bevallen vrouwen eerder doordat de vorm van de baarmoeder afwijkt. Ik vermoed dat dit bij jouw niet het geval is, want tegenwoordig is dat vaak goed te zien bij een vroege echo. Dus indien dit te reden is, verwacht ik niet dat de kans bij jou verhoogd is. Nu maar hopen dat je niet ver overtijd loopt Groetjes Monique