Hoi dames, Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik kolf alle voeding voor mijn dochter, dit omdat de begeleiding in het ziekenhuis huis de eerste 3 dagen ruk was en wanneer ik haar aan legde, bleef ze zoeken, happen, 4x zuigen en liet dan weer los. Uiteindelijk viel ze te veel af waardoor ze bijgevoed moest worden met kunstvoeding. 4 dagen lang hebben de voed momenten er zo uit gezien: - aanleggen - finger feeding - kolven Dit deed ik om de 3 uur. De 4e dag, toen we een nacht thuis doorgebracht hadden en de kraamzorg op vrijdag voor de deur stond en ik in tranen de deur open deed omdat ik zo uitgeput was van die hele rompslomp rondom het voeden heeft zij besloten (nog steeds zo dankbaar) dat alles gestopt werd en ik 1 dag alles zou gaan kolven om de 3 uur. Dit beviel mij zo goed, dat ik er niet meer van af geweken ben. Ik kolf nu bijna een week volledig en het gaat super goed. Meisje komt goed aan, ik weet wat ze binnen krijgt en ipv om de 3 uur, kolf ik nu om de 4 uur en ik sla zelfs de nacht over. Om 23 uur (soms 00:00 uur) kolf ik voor het laatst en dan kolf ik sochtends weer zo rond 7/8 uur, ligt eraan hoelaat onze dochter wakker wordt. Maargoed, nu dus mijn probleem. Nouja, luxe probleem. ik kolf elke kolf beurt minimaal 200 ml. (20 minuten) Als ik wakker word zelfs 300 ml. Ik vries dus echt ontzettend veel in, omdat ons meisje nu 6 voedingen op een dag heeft van +/- 100 ml. Soms 8 voedingen van 80/90 ml. Maar mijn diepvries raakt dus al aardig vol, wat kan ik nu het beste doen? Om de 5 uur gaan kolven? Of laten zoals het is? Ik wil niet dat mijn productie achteruit gaat en ik wil dat ze borstvoeding blijft krijgen. Of moet ik misschien nog een kolf beurt eraf halen? Heel lang verhaal geworden maar ik hoop dat het zo een beetje overzichtelijk is.
Ik zou er iets meer tijd tussen laten. Gewoon kijken of je dat trekt. Je kunt altijd weer extra gaan kolven. Anders doneren voor moedermelk netwerk...
Ik zou minstens zes keer blijven kolven, je productie is de eerste maanden nog lang niet stabiel. Als je verder afbouwt, dan kan je productie over een paar weken totaal belabberd zijn, en dat krik je dan niet even weer op hoor. Opties zijn idd doneren of een tweedehands vriezer kopen. (Ik heb destijds een jaar FT gekolft. Had ook zo'n enorme productie... Alleen maar top, kun je na een maand of drie al langzaam kolfbeurten gaan weglaten, steeds eentje in de maand of zo. Dan kun je het nog lang uitzingen.)
Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Door het kolven wordt de vraag kant een beetje verstoord. Je vraagt nu eigenlijk meer dan dat je nodig hebt, dus je lijf maak ook meer aan dan je nodig hebt. Je zegt dat je 20 min kolft, ik denk dat je beter iets korter kunt gaan kolven, zodat je ook iets minder kolft. Na een paar dagen zal je lijf dan ook iets minder aanmaken. Let er op dat op den duur je dochter wel meer zal gaan drinken en jij dan dus zelf de productie weer iets moet opschroeven. Lijkt me in jou geval niet zo'n probleem, zodra je merkt dat ze meer drinkt kolf je weer iets langer of je gaat een paar dagen wat vaker kolven. Als je live borstvoeding geeft koomt je kind in zo'n regel periode ook een aantal dagen vaker voor voiding.
Zou eerst beginnen met 15 min kolven, dat is ook echt de richtlijn niet langer doen hoor. Ik heb het ook een tijdje zo gedaan en kolfde alleen als zij ook kwam, dan hou je haar ritme etc aan. Dus zou ik niet meer kolven dan de voedingen die zij komt. Ik heb momenteel 5 tot 6 voedingen per dag en slaap dus snachts ook door dat was wel wennen want giga stuwing. Gelukkig lukt het nu ook aan de borst en dat scheeld super veel tijd moet ik eerlijk zeggen. Ze krijgt nog wel 2 voedingen in de fles ivm dat ik straks ook weer ga werken. Heel veel succes!
Het is zeldzaam dat het kolven zo goed verloopt dat 2 weken na de bevalling de vriezer vol zit. Ik denk (vanuit mijn luie stoel in Canada, dus vat het alsjeblieft op als een enigszins geïnformeerde mening waar waarheid in zou kunnen zitten) dat de live borstvoedproblemen (mede?) voortkwamen uit overproductie. Aanhappen en aangelegd blijven is lastiger als je direct een hele fontein melk binnen krijgt. Een lactatiekundige met verstand van overproductie zou kunnen helpen bij het live voeden, mocht je terug naar live willen. Als je liever full time blijft kolven, dan kan dat natuurlijk ook! Nu de volle vriezer op zich: Gefeliciteerd! Natuurlijk is het een luxeprobleem, niettemin moeten ook voor luxeproblemen oplossingen worden gevonden. Heb je al eens nagedacht over doneren aan de melkbank? Dan blijft je productie mooi op pijl (maar pas op dat de disbalans tussen vraag/aanbod niet groter wordt, zie boven) en maak je een ander kindje blij met de melk die uit jouw vriezer puilt.
Wat de vorige post zegt, ik zou een lactatiekundige benaderen voor advies. Zeker omdat je langer borstvoeding wilt geven is het goed te weten hoe je het ook in stand houft. Knap dat je dit wilt blijven doen. Zelf heb ik tot 3 maanden gekolfd bij de jongste en bij de oudste een half jaar en ze toen volledig aan de borst gekregen. Dat was voor mij een enorme opluchting om niet meer op vaste tijden te hoeven kolven en met elk uitstapje rekening te houden met kolftijden en kolf meeslepen.
Bedankt voor jullie adviezen, echt super fijn. Je moet het ook allemaal maar weten en dan ook nog is goed doen als nieuwe moeder. Haha. Ben as we speak aan het kolven en ik ga inderdaad korter kolven. Ipv 20 minuten ga ik 15 minuten kolven. Als ik nu kijk, na 13 minuten heb ik al 160 ml. Vanochtend na een nacht dus niet kolven had ik 340 ml "-_- M'n vriezer zal inderdaad na 2 weken nog niet vol zijn, maar als ik zo door ga zal die over een maand wel vol zijn haha. ik ga me eens inlezen over doneren. Zal nu nog niet aan de orde zijn, maar mocht het zover komen dan weet ik er tenminste iets van af. Bedankt allemaal! Super fijn!
Eens met bovenstaande Heb je überhaupt hulp gehad? Je kleintje is nog zo klein, die krijg je zeker aan de borst hoor, maar wel met begeleiding. Na die nare start is het logisch dat je alleen negatieve gevoelens hebt, maar met goede hulp gaat het zeker lukken, op een positieve manier 👍
Ik heb na de keizersnede 3 dagen in het ziekenhuis gelegen en daar hebben ze me wel geholpen met aanleggen, maar ze zeiden allemaal wat anders hoe ik dat het beste kon doen. Op een gegeven moment kreeg ik kloven dus werd het steeds pijnlijker en toen we thuis waren, de 4e dag, had ik gewoon een afkeer bij het idee dat ze aan m'n borst moest. Ik wil dat nu ook gewoon niet meer. Ik voel me heel prettig bij het kolven en ik, maar ook m'n dochter, heb veel meer rust. Ik merk nu wel dat ik stuwing heb, wat kan ik daar het beste mee doen? Gewoon echt die 4 uur aanhouden en dan 15 minuten per keer? Heb echt de neiging om die kolf er een half uur aan te hangen om mm borsten helemaal leeg te maken, maarja dan gaat de productie waarschijnlijk nog meer omhoog. Iemand nog advies voor me?
Hier ook een keizersnede gehad en ook giga kloven slecht aanhappen niet goed drinken, afvallen etc. Daarna idd ook kolven en flesje geven. Gelukkig goede kraamzorg en advies consult lactatiedeskundige, heeft haar en mij helemaal nagekeken. Conclusie te lang gehemelte en een luiwammes) dus met tepelhoedje begonnen en ben purelan gaan smeren. Voedingen duurde wel heel lang in begin dus als we weggingen dan ook gewoon kolven en flesje. Durfde eigenlijk ook niet zonder hoedje want was weer bang voor kloven en slecht aanhappen. Nu zonder hoedje en ze kan het en voedingen duren nu maar 30min. Beetje mijn verhaal maar alleen om aan te geven een goede lactatiedeskundige kan zoveel goed doen. Er kan van alles zijn wat bij de kleine niet goed is of het aanleggen etc. Dus misschien wel gewoon doen! Ik zou niet meer gaan kolven en ook niet leeg, stuwing duurt paar dagen en neemt dan ook weer af. Gemiddeld dag of 4. Heel veel succes, eerste weken zijn ook zwaar hoor. Ik heb ook heel veel gedacht ik stop ermee, maar nu toch blij dat ik heb doorgezet.