Kolven: twee vragen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Pippie1976, 20 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dag Heidi,

Ik heb twee vragen over kolven. Mijn zoontje is 5,5 maand en drinkt per dag 6-7 voedingen uit de borst. Op de dagen dat ik werk kolf ik op mijn werk. Mijn vragen:
    - Moet ik op dezelfde tijden kolven als dat hij zou drinken overdag (om de 3 uur, dat zou 3x kolven zijn op mijn werk), of mag ik er ook voor kiezen om op mijn werk om de 4 uur te kolven en zo maar 2x te hoeven kolven? Is dat slecht voor mijn productie?
    - Als ik kolf (dubbelzijdig elektrisch, Medela Freestyle) dan heb ik een goede TSR en de eerste 5 minuten komt er aardig wat melk, maar daarna gaat het druppelen en houdt het na een minuut of 7 echt op. Als ik dan de kolf van mijn borsten haal en met mijn hand 'nakolf' dan komen er echt nog veel 'straaltjes' melk uit mijn beide borsten. Mijn borsten zijn dus zeker nog niet leeg na het elektrisch kolven. Doe ik iets verkeerd dat de kolf mijn borsten niet leeg maakt?

Ik hoor het graag!

Groet,
    Pippie1976

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Vraag 1 kan ik kort over zijn:Het handigst is natuurlijk om te kolven op of rond voedingstijd. Ook voor je lichaam kan dat het rustigst zijn. Wil je het liever anders, dan kun je dit natuurlijk gewoon uitproberen. Je kunt zelf misschien inschatten of je productie stevig genoeg is om wat te schipperen hierin. Dingen die van invloed kunnen zijn, zijn:
    - zijn het aan eengesloten dagen of zitten er dagen tussen
    - wat voor soort kolf gebruik je
    - hoe goed is je productie nu: ruim, precies goed of heb je al gauw het idee achter de feiten aan te lopen
    - komt je kindje nog voor een nachtvoeding, en sta je er voor open wanneer je kindje dan 's nachts dit gaat inhalen (om productie op peil te houden willen kindjes dan nog wel eens 's nachts inhalen: goede voeding!)

Geen pasklaar antwoord dus, maar het uitproberen waard misschien in jouw situatie.

Vraag 2: Heb je altijd zo gekolfd? Dan kan het gewenning zijn. Het kan ook zijn dat het gewoon even duurt voor je een volgend tsr krijgt. Meer moeders hebben dat ze significant meer melk nog uit de borst kunnen halen wanneer ze nakolven met de hand. Ik zou het dus gewoon toepassen. Je maakt makkelijker oxytocine aan wanneer je daadwerkelijk 'handmatig' bezig bent. Benut het!

Deel Deze Pagina