Wie beslist om te stoppen met borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Anique, 4 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

We hadden gisteren zwangerschapscursus en daar zei die vrouw dat je zelf altijd beslist wanneer je wil stoppen met borstvoeding. Maar ik heb bij de blije-doos van de kruidvat een DVD gehad, en daar vertellen die vrouwen dat bij hun de baby op een gegeven moment zelf geen borstvoeding meer wilde drinken (bij de ene geloof ik na 7 en bij den andere na 11 maanden) ... Wat is nu waar? :(

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dit kan je door je kindje laten beslissen maar je kan het ook zelf beslissen.

Als je het zelf beslist, beslis je dus op een gegeven moment bijvoorbeeld na 6 maanden om je bv af te gaan bouwen. Je voed dan steeds minder, je productie word minder, je geeft je kindje dus naast de bv die je nog wel geeft wat andere melk. Zo totdat je productie gestopt is en je kindje alleen nog andere melk krijgt.
    Of je laat het je kindje beslissen, dan blijf je gewoon bv geven tot het kindje dat langzaam aan afbouwd. In het begin heb je 8-9 voedingen per dag, dat worden er steeds minder, omdat het kindje effectiever gaat drinken. En ook op een gegeven moment bijvoeding krijgt dus minder bv nodig heeft. Rond het jaar is het dan nog een keer of 3 bv en de rest gewoon eten. Je blijft gewoon netzolang doorgaan tot je kindje zelf de borst niet meer vraagt.
    Overigens lijkt me 7mnd en 11mnd wel erg vroeg, dat er gestopt werd omdat de kindjes zelf niet meer wilden.

Ik hoop dat mn verhaaltje een beetje duidelijk is?
    En mede mama`s klopt het zo een beetje?

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je kunt als moeder beslissen om een kind voortijdig van de borst af te wennen, en aan de flesjes/glazen vocht te gaan.
    Maar als je als moeder niks doet, dan gaan (bijna alle) kinderen steeds minder drinken bij hun moeder. Dat weinig drinken kun je wel heel lang volhouden. Maar als je kind uiteindelijk besluit geen behoefte meer te hebben, dan stopt het vanzelf..
    Ik geloof dat kinderen zelfs zo groeien dat ze niet meer kunnen borstzuigen. Hun mond/tong verhouding is dan niet meer geschikt.
    Maar het kan dus door moeder of kind worden gedaan. Misschien richtte die dame zich meer op invloed van de omgeving. Dat je zelf BV mag blijven geven, en dat je niks van familie/vrienden/CB etc hoeft aan te trekken als jij tot 2 jaar wil BV-en..

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Precies, zolang je je kindje aan de borst laat drinken behouden ze ook hun zuigreflex (heb ik gehoord) dit verliest een kindje dat altijd aan de borst gevoed is pas wanneer het een jaar of 7 is toch?

5. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    een kindje dat voordat het 1 of zelfs 2 jaar is (de leeftijd weet ik niet zeker) geen borst meer wil drinken kan wel maar dan heet dat een zuigelingenstaking. Je kunt zo'n kindje meestal wel weer aan de borst krijgen. Kan wel heel vervelend zijn, er zijn hier ook wel moeders die daarmee te maken hebben gehad. Maar er zijn ook moeders die het als dat gebeurt een goed moment vinden om te stoppen, die heb jij denk ik in dat filmpje gezien.

In de meeste gevallen is het zoals bolbuikje zegt, je kindje kan zelf bepalen wanneer te stoppen en kan idd tot wel 7 jaar drinken (maar de meesten stoppen eerder). Maar je kunt natuurlijk idd ook zelf bepalen wanneer je wilt stoppen. tis maar wat je wilt dus :)

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Als je het van je kind af laat hangen, dan beslist je kind natuurlijk.
    Anders is het altijd de moeder die beslist.

7. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Meestal beslist de moeder... als je echt bv wil geven en lang wil doorgaan overleef je een periode van bv weigeren ookwel maar zwaar is het wel...

bij mn dochter ben ik na 10 mnd gestopt... was de zoveelste keer dat ze weigerde en ik dus ft moest gaan kolven en samen met mn pnd was het toen gewoon genoeg geweest. De eerste periode van bv was ergens met een maand of 4 en sinds die tijd weigerde ze regelmatig. Mn zoon heeft ook wel eens periodes dat de wereld ff belangrijker is dan de borst maar die weigerd nooit zo hardnekkig en nooit helemaal.

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Tot 1 jaar heet het zuigelingenstaking. Beneden 1 jaar is het dus eigenlijk ook niet normaal dat een kind stopt. Hij/zij heeft de borst dan nog echt nodig.

Je kunt gewoon doen wat jij/jullie prettig vinden. Ik zou zeggen begin gewoon met voeden en zie maar waar het schip strand. Je hoeft immers van te voren niet een stopdatum te bedenken.

Deel Deze Pagina