Dag dames, Hier een nieuwe moeder die een aantal vragen heeft die met borstvoeding te maken hebben. Hopelijk kunnen jullie mij daarmee helpen. Sinds een week is het helemaal "mis" met onze kleine (van nu 5/6 weken oud). Vrijwel continu huilen en alleen stil door een speentje of pink. En zelfs dat helpt niet altijd. Gek genoeg heeft hij deze klachten alleen overdag. 's Nachts slaapt hij prima. Soms pruttelt hij wat na de nachtvoeding of geeft (een beetje) over, maar in vergelijking met de dag is hij rustig en slaapt hij goed. Door het vele huilen kwam hij overdag niet aan zijn slaapjes toe en was vrijwel de hele dag wakker. We zagen wel dat hij moe was en bezig was met in slaap te vallen, maar dan kwam er weer een krampje tussendoor en begon hij weer te huilen, met als resultaat: klaarwakker. Dat het krampjes waren, weten we vrij zeker, want hij begon te trappelen met zijn beentjes, krimpte in elkaar en ontspande weer als er een scheetje uit kwam Het gevolg was dus dat wij afgelopen week bijna continu met de baby op de arm hebben gelopen en dat is gewoon niet vol te houden. Zelfs maar even kort wegleggen werd niet geaccepteerd, terwijl dat voor die tijd weinig problemen opleverde. Uiteraard heb ik zitten zoeken op internet (borstvoeding.com) en zowel van reflux als hyperlactatie kwamen veel van de klachten overeen met die van onze mini. Vanmiddag toch maar eens even het consultatiebureau gebeld en zonder onze vermoedens te noemen (alleen de "klachten"), kwam zij eveneens met het vermoeden dat het wel eens hyperlactatie kon zijn. Dus: ik voor de voeding even kort geklofd en je raad het nooit: meneer dronk rustiger aan de borst en na wat kort gepruttel ligt hij nu al weer 2 uurtjes rustig te slapen in de kinderwagenbak. Ik hoop zo dat hiermee ons "probleem" opgelost is, want ik werd compleet moedeloos van onze kleine vent. De hele dag huilen gaat door merg en been en ik vroeg me regelmatig af wat we verkeerd deden... je wordt er zo onzeker van! Je wilt het beste voor je zoon, maar niets leek goed genoeg... Tot zover de uitgebreide introductie Nu mijn vragen: - zijn er dames die ervaringen hebben met hyperlactatie? En zo ja, hoe heb jij dat aangepakt? Hoe lang duurde het bij jou (m.a.w.: ging het over?)? - Mede door de vermoedelijke hyperlactatie ben ik nu druk aan het kolven en een mooi voorraadje afgekolfde moedermelk aan het opbouwen. Ik wil deze week beginnen met het aanbieden van de fles en langzaamaan opbouwen naar het geven van (alleen) flesvoeding (met afgekolfde moedermelk, dus geen flesvoeding). Hoe hebben jullie dat aangepakt? Hoe "begin" je met de fles? In verband met praktische redenen wil ik als eerste de middagvoeding (+/- 15.00 / 16.00 uur) met de fles geven. - Tot slot een vraag met betrekking tot het opwarmen van de fles: wat raden jullie aan? Een flesverwarmer of de magnetron? Wat is het "beste" voor de melk? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik wel heel erg van "gemakzucht dient de mens" ben, dus in eerste instantie voor een flesverwarmer zou gaan. Handige keus? Euh.... en natuurlijk dank voor het lezen!
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik had ook erg veel melk en op eigen houtje via advies op de forum van een lactatiekundige gaan blokvoeden. Dus steeds een borst aanbieden dan de volgende de volgende voeding. Als hij snel kwam dezelfde borst aanbieden om aanmaak melk te remmen. Volgens lactatiekundige via cb achteraf met andere problemen advies gevraagd. Is zo iets als bolkvoeden niet slim kans op borstontsteking en je bouwt op die mannier de bv af. Dit bleek idd dus na veeel aanleggen weer op peil. Mischien zijn er nog andere met ervaring hier in. Een flesje kan je beste eens proberen als je kindje geen honger heeft en ik liet het mijn vriend doen tot de dag van vandaag geen fles gegeven bij mama is het borst. Kan bij de hele kleintjes soms ook verwarring geven. De magnetron helpt de goede stoffen om zeep, oma gebruikt een flessenwarmer en papa gewoon als hij gaat verschonen de fles in het warme water en dan is hij na het verschonen warm. Let op kolven is leuk voor je vriezer maar drijft je productie nog verder op. Bij mij is het op een gegeven momentr afgestemd geraakt op elkaar aanbod en vraag. Nu alweer 10 manden bv dus je komt er wel
Dag kuiken, Bedankt voor je reactie! Ik kan even niet goed uit je post opmaken of blokvoeden wel of niet bij jou geholpen heeft? Hoe kwam jij erachter dat je veel melkproductie had? Hier moet onze zoon er soms tegen klokken om het weg te krijgen. Daarnaast schoot hij (met name bij één borst) vaak los / onrustige drinker, gezicht onder de melk, veel spugen, krampjes, ruim 400 gr aangekomen in één week (!!).
Ik heb nu voor de vierde keer last van hyperlactatie (en een overvijverig toeschietreflex), vanaf dat de voeding op gang is geef ik zoonlief 1 borst per keer in blokken van 3 uur, dus komt hij na een uur weer, krijgt hij dezelfde borst weer, net zolang totdat het tijd is voor de volgende borst. Ik leg hem aan en als hij het niet aankan, laat ik eerst wat weglopen in een hydrofiele luier, dan kan hij rustiger drinken! Fles oefenen begin je met zo'n 30cc, eerst kijken of hij dat wil. Dan kun je gaan opbouwen. Blijf vooral oefenen en wacht niet te lang, hoe langer je wacht, hoe meer kans op weigeren (dat doet zoonlief hier nu, is de eerste, de andere 3 pakten hem wel gewoon) Opwarmen doe ik in een flessenwarmer van de prenatal, die werkt op stoom en dat werkt prima, moet ik zeggen! Is zo warm!
Hoi Minerva, blokvoeden heeft mij naar mijn idee wel geholpen maar kent dus risico s. Kan je niet informeren bij een lactatiekundige? Of bij de la leche leage want een lactatiekundige word vaak niet vergoed en daar werken ze met vrijwilligers. Maar het heeft hoe vervelend ook tijd nodig aanbod en vraag moeten in balans komen. Wat hier ook goed hielp was tegen de stroom indrinken op borstvoeding.com staat daat geloof ik wat over, dan lig of zit je onderuit en je baby ligt met zn buik op jou buik en drinkt met een hand steun je het voorhoofdje. Volg je het nog Ik merkte echt klokken bij drinken melk loopt langs de mond en onrust. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Blokvoeden schijn je echt niet zomaar te moeten doen een borstontsteking is een risico en je productie kan in dit stadium nog erg teruglopen door blokvoeden. Maar uit eindelijk heb ik dus mijn productie weer opgekrikt en ben twee borsten gaan aanbieden zo ver was het verminderd. Maar mischien is het wel een idee als hij snel weer wilde drinken gaf ik hem dezelfde borst en na een borst was hij ook gewoon vol. Maar het is gebruikelijk om eerst de ene kant en dan de andere borst als toetje.Maar je groeit ook in het aanvoelen wat handig is voor jullie. Het komt echt goed als je kindje groter word is hij blij dat ff lekker kan klokken
Bel idd eens met een contactpersoon van LLL of VBN, die kunnen je waarschijnlijk al een heel eind op weg helpen! Ik weet van een vriendin van mij (die had melk voor 8 baby's), dat het idd even doorzetten is en zoeken naar de juiste balans. Maar het komt uiteindelijk goed LLL:0111-413189 VBN: 0343-576626 Of informeer eens of er aan je CB een lactatiekundige verbonden is, want dan is het gratis.
Hier ook last gehad van overproductie. Ik ben op advies van lk gaan blokvoeden (3 uur per borst) en dat helpt hier goed moet ik zeggen. Zo kreeg hij steeds ook achtermelk binnen en niet alleen de voormelk (want dat geeft ook alleen maar krampjes). Groeien deed hij hier ook super hard, hetzelfde als jou kindje. Sinds een week of 3 is het hier rustiger met voeden. Hij loopt niet meer over van de melk, drinkt rustiger en kan een sterk tsr ook veel beter behappen. Soms is het nog wel even een gedoe, met name als hij niet goed geslapen heeft of afgeleid wordt tijdens het voeden. Dan is de concentratie er niet en verslikt hij zich snel. Maar de productie is nu wel op peil. Ons zoontje is nu ruim 3 maanden oud. Toen ik begon met blokvoeden ging het de ene dag beter dan de ander. Het was niet meteen helemaal goed, het had even tijd nodig. En soms had ik toch nog last van stuwing. In dat geval kolfde ik 's avonds alles helemaal leeg (echt tot de laatste druppel) op advies van lk. En dan vervolgens weer verder met blokvoeden, dat hielp hier altijd goed. Let wel op met het kolven is mijn advies! Als ik dat hier deed nam de productie nl ook weer toe. Je borsten krijgen nl het signaal dat ze meer voeding moeten maken omdat er meer 'gedronken' wordt. Dus kijk even hoe jou lichaam op het kolven reageert. Stel dat je daardoor ook nog meer overproductie krijgt dan zou ik dat nog even laten tot dat de productie wat meer gestabiliseerd is. Ik vind flessenwarmer erg fijn. Heb er een van Philips/avent die ook met stoom werkt en in te stellen is op hoeveelheid, etc. Super handig én snel! Nadeel van magnetron vond ik altijd dat je van die hotspots erin krijgt dus heel goed moet mengen en dat je even moet rommelen voordat je de goede stand weet.
hier het zelfe ik doe ook aan blok voeden en inderdaad zoals al eerder is gezegt als hij binnen 1.30 uur weer kwam zelfde borst. je kunt beginnen met eerst even met de hand de ergste druk er af halen, dat is mij geadviseerd. Daarnaast kolfde ik ook s'avonds mn borsten leeg want anders lag ik snacht in een plas melk ( en toen moest ik ook snachts gewoon voeden). inmiddels is wessel 5,5 maand en heb er geen last meer van, alleen sinds vannacht slaap hij 11 uur dus wordt ik wakker met lolla's ()() ik zou beginnen met vers afgekolfde melk, niet alle baby's willen de melk uit de vriezer dit ruikt toch iets anders. een flessenwarmer is beter voor de melk dan de magnetron.
De mijne woog na 4 weken 1500 gram meer dan bij de geboorte. Het gaat hard met bv in het begin. Hier ook hyperlactatie en 2-3 dagen blokvoeden heeft geholpen. Ik zou niet nu al flink gaan kolven, en als je een keertje kolft zorg dan dat het bvb een vroege ochtendvoeding is of steeds 15cc voor elke voeding ipv je productie nog meer omhoog te helpen.
Bedankt voor alle reacties! Hoewel het starten van de borstvoeding best oké ging (zij het wat pijnlijk), liep het daarna al snel niet lekker meer. Hyperlactatie en een sterke toeschietreflex icm een baby die reflux heeft, was geen gelukkige combinatie. Ik ben vorige week uiteindelijk met spoed bij de kinderarts beland en uiteindelijk het advies gekregen om per direct over te gaan op flesvoeding. Man man man, wat een rust nu zeg! Er zit eindelijk weer ritme en regelmaat in onze dag. De baby is weer tevreden en huilt niet meer van voeding naar voeding. Ik weet dat het hier bijna vloeken in de kerk is, maar bij ons heeft de overgang naar flesvoeding wonderen gedaan. Ik vind het wel jammer dat ik geen borstvoeding meer geef, maar heb altijd van te voren aangegeven er zelf niet aan onderdoor te willen gaan. Gelukkig was er een kinderarts die ingreep.