Beste Ilse, Ik zat net op borstvoeding.com te lezen over zuigbehoefte en daar staat duidelijk dat ze vinden dat je steeds zou moeten aanleggen bij duidelijke zuigbehoefte en een speen afraden. In het geval van Boaz zou dat betekenen dat ik de hele dag ongeveer kan aanleggen. Want hij valt in slaap tijdens bv en dan leg ik m half slapend in zn bedje en wordt dan wakker en is alleen stil als hij een speen krijgt. Zou ik hem dan eigenlijk weer moeten aanleggen? Hij was bij geboorte 52cm en 4290gram en groeit goed, volgende week weer wegen sinds 2 weken. Bedankt weer.
Het verhaal op BV.com klopt inderdaad wel. De eerste 4-6 weken zijn nodig om een goed vraag en aanbod in te stellen en te leren drinken aan de borst. Als je dat systeem "verstoord" door bij voedingssignalen (zuigen/happen/etc) steeds een speen aan te bieden kunnen (wanneer je vaak een speen aanbied) voedingen worden uitgesteld of zelfs overgeslagen. Geen vraag is geen productie dus op termijn kan het dan zijn dat je minder melk aanmaakt als waar eigenlijk behoefte aan was. Nu zijn er altijd uitzonderingen. Als je echt voldoende voedingen geeft en direct reageert op voedingssignalen (en duis de speen niet gebruikt om een voedingsmoment bijvoorbeel 15 minutne uit te stellen) . Als je weet dat er net een heel goede voeding in genuttigd en als er ruim voldoende plas/poepluiiers zijn en de groei is goed. Dan kan je in sommige gevallen best de zuigebehoeft na de voeding met een fopspeen bevredigen. Dat komt nog wel eens voor bij kindjes waarvan de moeder veel melk heeft. Ze zitten dan echt tot over de oren vol met melk maar ze hebben nog wel zuigbehoeft. Als ze aan de borst komen, komt er nog meer melk, dat willen ze niet, dus worden ze onrustig. Afijn, een cirkel. In die gevallen kan een speen echt helpen. Het gaat er dus om dat je met veel beleid een speen gebruikt en niet te pas en te onpas de speen erin stopt. Als je dat wel doet kan dat zomaar 2 of meer voedingen minder op een dag opleveren..... Hopelijk is hiermee je vraag voldoende beantwoord. Ilse