hoeveel flessen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Ivka76, 22 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ivka76

Ivka76 Actief lid

10 mrt 2008
    130
    0
    0
    Brabant
    Hallo,

Mijn dochter van nu 6 weken krijgt sinds een aantal dagen flesvoeding. Nu vraag ik me af hoeveel ze moet krijgen. Ze krijgt nu nog 6 voedingen hypo-allergeen per dag van 135 cc. Haar geboortegewicht was 2690 gr en ze komt gemiddeld 200 gr per week aan. Ze weegt nu tussen de 3,5-4 kilo. Mij lijkt het wat veel wat ze nu krijgt, al drinkt ze bijna alle flessen helemaal leeg. Soms lukt het om haar 5 voedingen te geven, maar dat kan alleen als ze 's ochtends wat later wakker wordt (ze slaapt nu meestal van 22.30 tot 06.00, soms tot 07.00 of 07.30), anders is de tijd te lang tussen de voedingen.

Soms lijkt het zelfs alsof ze aan die 135 cc nog te weinig heeft. Moet ik haar misschien wat minder geven per fles, als ze op 6 voedingen per dag uitkomt, of moet ik de tijd toch maar rekken zodat ze op 5 uitkomt, ook als ze wat vroeger wakker is? Of eventueel 5 flessen met meer cc?

Als ik haar minder geef per fles, betekent dat wel dat ze met een niet-volle buik naar bed gaat en ze na de fles nog ontevreden is, vanwege de honger. Ik wil wel graag het ritme aanhouden dat ze rond 22.30 - 23.00 uur de laatste fles krijgt, omdat ze daar goed op slaapt tot de volgende ochtend en ze zo ook goed leert doorslapen in de nacht.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Groeten
    Ivka

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Ivka,

neem haar gewicht (aantal kilo's) en vermenigvuldig dat met 150. de som daarvan deel je door het aantal voedingen dat ze krijgt op een dag of nacht, dan zie je hoeveel ze bij benadering in de fles aangeboden kan krijgen.

bedenk dat dit een richtlijn is; sommige kindjes willen meer, sommige redden het niet alles leeg te drinken, sommige kindjes moeten nog groei inhalen en hebben dan weer meer behoefte, of ze zijn niet helemaal lekker... Missschien wil ze in de ochtend meer of juist minder, of in de avond juist wat meer. dat blijft uitproberen. met die richtlijn heb je in ieder geval een idee wat bij haar gewicht past.

bij twijfel of vragen, loop even binnen bij het consultatiebureau.

succes,
    heidi margit

Deel Deze Pagina