Toch nog een BV cursus volgen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door soefdeboef, 11 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai allen,

Heb voor mijn eerste kindje 11 maanden gekolfd en ze heeft nooit aan de borst leren drinken...
    MAAR ben nu zwanger van de tweede... En wil graag weer BV geven.
    Man en ik hebben wel al afgesproken niet meer zo lang te gaan kolven... ( nu hooguit 6 maanden ).
    Dus wil (natuurlijk) graag dat deze wel uit de borst leert drinken (indien mgl natuurlijk) :)...
    Maarre heb dus wel ervaring met bv, maar niet met het live voeden...
    Wat raden jullie aan? Wel/ geen BV cursus volgen? Heeft dat meerwaarde in mijn/ ons geval?
    Of heb ik voldoende aan een KV met ervaring/ vpk van de afdeling in zkh en/ of lactatiekundige?
    Ik twijfel omdat ik niet weet of ik t nuttig vind en ik twijfel ook een beetje of ik zin heb om met aanstaande mamma's zonder ervaring bij zo'n cursus te moeten zitten :)
    Ben benieuwd naar jullie ervaren mening...

Thnx.

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou in elk geval dit boek aanschaffen
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Boeken - Borstvoeding Boek, van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuijsen

Ziekenhuis en kraamverzorgenden is afwachten wie je krijgt en of ze ook goed deskundig zijn.
    Een bv cursus is nooit verkeerd maar als je je goed inleest en weet wat belangrijk is (bloot op bloot, binnen 1 uur na de geboorte aan de borst, etc) en als het niet gaat zoals het moet gaan, een lactatiekundige inschakelt, kom je er ook wel.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voordeel van cursus is dat je meteen ook mensen leert kennen. Je collega-cursisten en de cursusleidsters. Mocht je na de geboorte ergens mee zitten dan is de drempel om iemand te bellen vaak lager als je die iemand al kent.
    Sommige lactatiekundigen verkopen ook een begeleidingspakket, een consult voor de geboorte, om je ervaringen en kennis en verwachtingen door te nemen, een bezoek tijdens de kraamweek en dan nog nazorg.

Ik zou wel begeleiding zoeken. Je hebt veel ervaring met kolven, maar weinig met live voeden. En elke baby is nieuw, met nieuwe uitdagingen!

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Sja... Ik kan alleen maar dit zeggen:
    4 buurvrouwen. 2 volgden wel een cursus, maar de bv lukte niet en ze stopten al redelijk vroeg. De twee andere volgden geen cursus en hebben resp. 6 en 9 maanden gevoed, en voeden nu allebei hun tweede kindje voor resp. 3 en 4 maanden al...

In mijn ogen wil zon cursus dus zeker geen garanties geven voor het slagen van de bv.

5. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Dank dames,

Ik zal zeker dat boek aanschaffen.
    Die cursus volgen weet ik nog steeds niet...
    Heb een buurvrouw die LK is en zal haar ook eens vragen... ;)
    Maar iig dank voor jullie antwoorden!

Grtz!

6. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Ik zit ook een beetje na te denken over een cursus...

Ik had voor dit kindje graag een cursus willen volgen maar helaas waren deze momenten op een totaal niet handig tijdstip voor mij. Ik heb het toen niet gedaan.
    Mijn borstvoeding is er moeilijk om gang gekomen en ik voed nu al 6,5 maanden met tepelhoedje omdat ik ingetrokken tepels heb.
    Nu zat ik laatst te denken dat ik bij een tweede kindje misschien wel een cursus wil gaan volgen. Niet alles zal nieuw zijn voor me maar er zullen wel dingen zijn waar ik wellicht wel wat aan ga hebben.
    Daarnaast wordt zo'n cursus vergoed bij mijn zorgverzekeraar dus voor het geld hoef ik het niet te laten... (al hoop ik dat als ik zwanger ben van de 2e deze nog steeds vergoed gaan worden...)
    Dus tja... volg je gevoel! Het zal niet allemaal nieuw zijn voor je wat ze daar gaan vertellen maar je zal er wellicht wel wat aan gaan hebben!

Deel Deze Pagina