Hoi, Ik heb twee poep-vraagjes , kan ik die ook hier stellen? Ise krijgt bv en heeft altijd zachte, gele poep gehad. Vandaag heeft ze drie keer groen gepoept, slijmerig ook. Ze oogt verder niet ziek, drinkt goed, plast goed, slaapt goed en is vrolijk en alert als ze wakker is. Moet ik me zorgen maken om die groene poep of op bepaalde andere symptomen letten? Moet ik iets doen om haar van die groene poep af te helpen of gaat het vanzelf over? Las iets over teveel voormelk en daardoor te weinig vet binnenkrijgen. Vraagje twee: Ise heeft soms (vooral 's nachts) dat ze een tijd na het voeden geluiden begint te maken alsof ze moeilijk kan poepen. Ze wordt er zelf niet wakker van (maar ik wel). Maar ik kan me niet voorstellen dat ze echt moeite met poepen heeft, want haar poep is altijd zacht en ze poept meerdere keren per dag (vaker een luier mét poep dan zonder). En dan nog een melk-vraagje Ik kolf twee keer per week, om Ise te laten wennen aan een flesje. Dat gaat prima: terwijl m'n vriend haar voedt kolf ik. Ik doe er ongeveer 15 a 20 minuten over om zo'n 140 cc te kolven met een Avent handkolf. In dezelfde tijd drinkt zij een Aventflesje van 140 cc leeg (speen 1). Aan de borst drinkt ze echter nooit zo lang. Daar is ze vaak binnen 10 minuten klaar, soms zelfs nog sneller. Drinkt zij sneller uit mijn borst dan ik kan kolven en zij uit een flesje kan drinken, of krijgt ze aan de borst minder binnen? Ze groeit niet erg hard, ik ben de afgelopen weken zelfs elke week op het cb gaan wegen om het even in de gaten te houden. Over het geheel genomen groeit ze wel zo'n 180 gram per week, maar de laatste weken groeit ze minder hard dan de eerste weken (geboorte: 3320 gram, dag 3 laagste gewicht gewogen: 3180 gram, laatste keer wegen op dag 47: 4300 gram). Zoals ik al schreef oogt ze wel tevreden en gezond. Ik maak met niet erge zorgen, maar zou toch graag wat geruststelling of advies willen. Alvast bedankt! Groetjes, Chantico
hoi, het klinkt me allemaal goed in de oren hoor. over haar ontlasting zou ik me geen zorgen maken, ze poept regelmatig, zonder klachten. gaat goed. dat ze zo lekker rustig haar flesje drinkt is alleen maar prettig, meestal hoor ik dat kindjes te snel de fles leegdrinken en dan nog zuigbehoefte hebben. of moeten boeren omdat het zo snel ging. dit is dus prima, zoals het bij jullie gaat. Drinken uit de borst gaat altijd makkelijker dan jij kunt kolven, dat klopt inderdaad. kindjes mogen tussen de 90-200 gram in de week aankomen. daar zit ze goed tussen, dus ze groeit voldoende. Geef je 2 borsten per voeding? plast ze iedere luier nat? dan zou ik me geen zorgen maken, volgens mij gaat het prima met haar! Veel succes verder, heidi margit
Hoi Margit, bedankt voor je snelle antwoord en fijn dat jij het goed vindt klinken. Toevallig wilde ik net m'n verhaal aanvullen met de laatste ontwikkelingen, want na de volle groene luiers van zaterdag heeft ze de hele zondag maar heel weinig gepoept. Wel nog steeds heel groen, maar dus véél minder, in elke luier een klein groen vlekje ipv bijna elke keer een volle gele broek. Is zo'n plotselinge verandering van 'poepgedrag' normaal? Het kan toch niet dat ik van de ene op de andere dag andere bv maak, of wel? Ze plast volgens mij wel goed. Elke luier is wel een beetje nat, maar regelmatig ook zijn het flink zware plasluiers. Ik geef meestal maar één borst, want de tweede hoeft ze meestal niet meer. Tenminste niet direct, soms wil ze na een kwartier of een half uurtje toch nog en dan geef ik de andere. Ze oogt nog steeds niet ziek of ontevreden, dus het zal wel goed gaan. Maar ben benieuwd waar deze veranderingen door zouden kunnen komen. Groetjes, Chantico
Hallo Chantico, Je hoeft je geen zorgen te maken. Zoals je zelf al schrijft gaat het verder goed met haar. Zo rond 6 weken veranderd het poepgedrag bij volledig borstgevoede kindjes. Zo romnd 4-6 weken is het vraag en aanbod systeem zo goe dop elkaar ingesteld dat er niet meer te veel melk wordt gemaakt. dat zie je terug in de hoeveelheid ontlasting. Plassen moet wel voldoende blijven (en dat is in jullie situatie ook zo) Omdat de hoeveelheid melk nu zo goed gedoseerd is blijven er niet teveel voedingsstoffen over die direct weer worden afgevoerd. Alle voedingsstoffen worden opgenomen door het lijfje. Het kan dus van de een op de andere dag zijn dat ze van een paar poepluiers per dag gaat naar 1 in de 2,3,4,5,6,7,8,10 dagen. Alles is normaal. Mits het verder goed blijft gaan. Succes Ilse