Moeilijke keuze

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door 40plusmama, 7 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Luuk krijgt al ruim 9 maanden bv. We hebben behoorlijk wat downs gehad in de bv maar ook veel ups. Kloven, onstekingen, verstopping, schimmels en van alles hebben we overwonnen samen. We hebben af en toe nog steeds ruzie :) (zie een ander topic hier) maar hij heeft genoeg aan mama's melk en de extra hapjes.

Oke, dat tot dusver alleen willen we graag gaan proberen voor een brusje. We hebben nog 2 cryo's en dat is onze laatste kans op nog een kleine. Alleen zolang ik bv geef doen ze geen terugplaatsing. Ik wil best nog wel bv blijven geven (zeker wel tot aan het jaar) maar ik ben ook al 40 en de biologische klok is al aardig uitgetikt.

Ik zit eraan te denken om overdag langzaam aan wat voedingen te gaan vervangen en zo al wat af te bouwen zodat Luuk 's morgens en voor het slapen nog bij mij kan drinken. En als hij een jaar is dan proberen helemaal te stoppen. Ik vind het alleen zoooo moeilijk. Ergens wil ik helemaal niet stoppen en hem af en toe nog aan kunnen leggen alleen doen ze geen terugplaatsing als ik nog bv geef.

Ik denk dat we er rond het jaar een bv streep doorheen gaan zetten en nog voor een brusje gaan maar het zal een hoop tranen gaan kosten. En diep in mijn hart heb ik ook weer het gevoel dat het goed is zo, dat we het mee hebben mogen maken en tevreden moeten zijn. Maar het kriebelt weer zo.....

*Zucht*

2. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zo, wat een heftige keuze!

Zou het je kunnen helpen om te kijken op de langere termijn? Dus jezelf vragen stellen als: "hoe zou ik over 5 of 10 jaar of zelfs 20 jaar op deze situatie terugkijken?" Zou je dan kiezen voor nog 3 maanden (of langer) BV of voor eerder proberen een broertje of zusje te krijgen?

Hopelijk kun je samen met je man tot een keuze komen waar jullie beiden helemaal achter staan?

Mocht je met 1 jaar willen stoppen, dan is het niet onverstandig om op tijd met afbouwen te beginnen. Je mag ook nu al één voeding vervangen door yoghurt. En vanaf één jaar mag je ook gewone koemelk ipv opvolgmelk geven als je wil.

Succes met het maken van een keuze!

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Lastig idd...de tijd tikt idd maar aan de andere kant stel nou dat die poging niet lukt dan ben je achteraf voor niks gestopt.
    Ik persoonlijk zou met dat in mn achterhoofd waarschijnlijk op zn verjaardag de laaste voeding geven... dus langzaam afbouwen en dan in het nieuwe jaar hopen op een nieuwe baby. Mocht het dan mislukken dan zou ik nogsteeds blij kunnen terugkijken dat ik dat ene jaar heb gehaald.
    Hoe dan ook heel veel sterkte met deze lastige keuze

4. Konijn

Konijn Niet meer actief

Het lijkt me zo moeilijk om te stoppen met borstvoeding. Aan de andere kant... als je zo verlangt naar nog een kindje en de tijd dringt en het gaat sowieso niet allemaal vanzelfsprekend... dan kan ik me héél goed voorstellen dat je de afweging maakt!

Heel veel sterkte met de keuze. En natuurlijk met het gaan voor het 'brusje'!

5. 40plusmama

Nee, vanzelfsprekend gaat het niet en de cryo's zijn onze laatste kans, daarna is er niks meer. Ik wil die cryo's niet zomaar 'weggooien' maar stoppen met de bv eigenlijk ook niet. We hebben die 9 maanden kunnen halen dus dat jaar halen we ook wel maar ergens wil ik ook een grens trekken. Hoe langer we wachten met een brusje, hoe meer risico ook voor mij. Dus of de keuze voor bv of voor nog een kindje. Ik wil beiden maar dat kan niet :(

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik heb weinig verstand van bv, te kort gegeven om echt te kunnen voelen wat jij voelt. Maar als ik je verhaal lees, dan denk ik alleen maar als je nog een kindje wilt en je weet dat dat je laatste kans is, ga dan ervoor. Je hebt je baby dan 1 jaar borstvoeding geven. Dat is helemaal top en je hebt hem alle voedingsstoffen gegeven die je maar kunt geven. In principe heeft een kindje van 1 jaar geen borstvoeding meer nodig, het is meer dat mama's het moeilijk vinden om ermee te stoppen. Maar als het je laatste kans is om nog een kindje te krijgen, dan zou de keuze voor mij snel zijn gemaakt. Het weegt mijn inziens niet op tegen je wens om nog een kind te krijgen, want je zoontje heeft al lang bv gekregen dus slechter zal hij niet van worden.

Succes met je beslissing. Zoals ik schreef weet ik uiteraard niet wat jij voelt, maar ik kan mij wel voorstellen dat je het moeilijk vindt!

groetjes

7. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hoi Dees,

Moeilijk, hoor! Is het misschien een optie dat je tijdens het medicijngebruik blijft kolven? Dan geef je het je kindje niet, maar wellicht wil hij zodra het weer veilig is nog bij je drinken? Mocht hij weigeren dan kan je het ook op andere manieren geven, zo krijgt je kindje alsnog het beste. De melk die je afkolft doe je lekker in bad.
    Vóór de medicijnen kan je ook vaker afkolven zodat je wat in de vriezer kan doen.

Sterkte!

Ook na een jaar is moedermelk nog héél waardevol voor een kind ;) Van antistoffen kan een kindje nooit genoeg krijgen.

8. 40plusmama

Nee, dat is geen optie. Ze willen dat je gestopt bent met de bv als je een behandeling ingaat. Ze doen dat omdat de kans van slagen kleiner is (volgens de artsen) als je nog bv geeft.

9. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Oh, is dat zo? Hebben meerdere artsen je dit verteld?

10. 40plusmama

Nee, dit is een afspraak die ze gemaakt hebben in het ziekenhuis waar wij lopen, daar liggen de cryo's ook.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaat, is het de bedoeling dat je met de bv bent gestopt... brengt toch je hormonen uit balans en dat is nu juist wat ze met vruchtbaarheidsbehandelingen niet kunnen gebruiken. Het kan dus ook echt wel de kans op slagen verlagen.

Ik zit een beetje met hetzelfde, al heb ik geen biologische klok die tikt, maar we willen wel snel een 2e kindje en daar hebben we misschien hulp van het ziekenhuis bij nodig, dus dan mag ik geen bv meer geven. Omdat wij meer tijd hebben, ga ik na de 1 jaar waarschijnlijk actief afbouwen (tenzij ik dan al zwanger ben ;)) en ik denk dat ik met 15 maanden wel gestopt ben. Dan nog 3 maanden kijken wat mijn cyclus doet en dan indien nodig naar de gynaecoloog. In jouw geval zou ik ervoor zorgen dat als Luuk 1 jaar is dat je dan zo goed als hebt afgebouwd. Dan kan je er zelf tevreden op terugkijken (hoop ik), maar nog wel die kans om nog een kindje te krijgen pakken.

12. 40plusmama

Dan moet ik nu langzaam al aan voedingen gaan vervangen denk ik. Hij is 9 en een halve maand.

Hulp hebben wij echt nodig want zonder lukt het niet. Ik heb ook nog eens PCO en endometriose en we hebben minder dan 5% kans op een zwangerschap via de natuurlijk manier. Dat percentage was 2 jaar geleden, zal nu wel minder zijn inmiddels.

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik sluit me aan bij Snoopy. En ik hoop dat je in 2009 een lief broertje of zusje van Luuk de borst mag geven ;)

14. Konijn

Konijn Niet meer actief

Als de keuze is voor bv of nog een kindje, dan denk ik dat je ervoor moet gaan... hoe moeilijk het ook is. Ontzettend genieten van de laatste voedingen.

Er komt natuurlijk hoe dan ook uiteindelijk een einde aan en misschien krijg je dan spijt dat je niet alles hebt gedaan voor nog een kindje.

Pff... moeilijk hoor... sterkte ermee.

15. 40plusmama

Ik heb al Nutrilon kant en klaar in huis dus ik ga denk ik aankomende week 1 voeding vervangen. Ik las op borstvoeding.com dat je niet meteen elke dag dat moet doen. Hoe zal ik af gaan bouwen dan? 2-3 dagen 1 vervangen, dan na een week elke dag 1 vervangen? Dan na een week of 2-3 weer 1 eraf? Ik wil in ieder geval tot zeker het jaar de ochtend en de laatste avondvoeding borst blijven geven. Daarna dan langzaam die ook afbouwen :(

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier gelukkig alleen pco (ben er ook niet blij mee, maar goed, jouw situatie is een stuk lastiger), maar ik ben inmiddels wel 2 keer uit mezelf ongesteld geweest (voor Eva werd ik dus helemaal niet ongesteld). Dus ik heb echt hoop dat het zonder ziekenhuis kan.

Ik weet niet hoeveel voedingen je nog geeft? Ik ging met 9,5 maand van 5 opeens naar 3 voedingen. Ik gaf eerst na het fruit en aan het einde van de middag nog, maar daar ben ik mee gestopt. Mijn productie trok het met 9 maanden na 2 weken ook met 1 keer kolven op mijn werk, dus die andere voeding weglaten durfde ik ook wel aan. En dat ging gewoon goed. Misschien dat jij daar ook naartoe kan werken? Je zou naar 3 voedingen en wat yoghurt kunnen afbouwen en dan naar 2 voedingen (ochtend en avond) en wat yoghurt, is volgens mij genoeg zuivel. Kijken of dat lukt om daar met 11 maanden te zijn. En dan de laatste 2 voedingen afbouwen. Moet je als je gestopt bent met de bv ook nog een paar maanden wachten voordat je met behandelingen kan starten?

17. 40plusmama

Ik weet niet hoe lang ik gestopt moet zijn eigenlijk maar zal daar nog wel over bellen.

Hij krijgt nu rond 6 uur bv
    rond 8 uur fruit
    rond 10 uur bv
    rond 12 uur brood
    rond 2 uur bv
    rond 5 uur warme hap
    rond 7 uur bv

De laatste weken komt hij ook regelmatig de nachten weer voor een voeding :(

Ik heb trouwens nog geen menstruatie gehad.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva krijgt sinds ze 9,5 maand is 2 boterhammen op een dag. Als ik jouw was zou ik eerst een voeding afbouwen en nog niet vervangen door kunstvoeding, volgens mij is dat niet nodig en zijn 3 borstvoedingen genoeg. Ik zou hem 's ochtends na de eerste voeding een boterham gaan geven en de voeding tussen fruit en boterham als eerste laten vallen. Hij krijgt nu om de 2 uur eten, is dat echt nodig? (geen kritiek hoor, vraag het me af ;)) Ik zal even ons schema neerzetten (is dus vanaf 9,5 maand):

6:30 bv
    7:00 boterham met wat diksap
    10:00 fruit
    13:00 boterham met wat diksap
    13:30 bv
    15:00 soepstengel oid en wat yoghurt en diksap (yoghurt vooral om te laten wennen, ze eet er niet veel van)
    17:30 warme hap
    18:30 bv en naar bed
    Nachtvoedingen hebben we niet.

Met 1 jaar wil ik dan de voeding na de middag boterham vervangen door koemelk of yoghurt. En vervolgens de ochtend en als laatste de avondvoeding afbouwen.

19. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dat zal best zo zijn, maar als je haar dilemma bekijkt dan zou ik de keuze zo gemaakt hebben. Het zal best zo zijn dat je kindje nooit genoeg antistoffen kan krijgen, maar ik denk niet dat ze haar kindje te kort zal doen om na 1 jaar te stoppen met bv om aan nog een kindje te beginnen. Het gaat om de afweging die ze moet maken. Laatste kans op nog een kindje te krijgen of langer dan 1 jaar met bv door te gaan.

20. 40plusmama

En wat voor yoghurt geef je dan? Ik vind het zo'n raar idee, yoghurt.

Ik probeer trouwens weleens te rekken maar dan trekt hij al huilend aan mijn shirt dus wil dan toch echt drinken.

Deel Deze Pagina