Aantal vragen over afkolven (100%)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door VickyS, 15 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VickyS

VickyS Actief lid

11 okt 2006
    191
    0
    0
    België
    Sinds een paar dagen kolf ik 100% af.

Om de hoeveel uur is het best om af te kolven ?
    Best om de 4 uur ? Of toch vroeger ?

Hoeveel cc is ongeveer normaal ? Ik kolf per keer ongeveer 80 à 85cc af. Ons dochtertje is geboren op 29/11 dus voorlopig heeft ze hiermee voldoende.

Hoe kan ik de melkproductie doen verhogen ? Gaat de productie vanzelf omhoog na een tijdje ? Of moet ik frequenter kolven ? Zo ja, vanaf wanneer moet ik dat dan beginnen doen ?

groetjes, Vicky

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.203
    113
    Brabant
    Hoi,
    ik kolf ook 100%. Ik kolfde voor of na elke voeding, dus in het begin om de 3 uur, nu om de 4 uur. Ik probeerde overdag genoeg te kolven voor de nachtvoeding, nu lukt dat niet meer, dus moet ik 's nachts ook kolven. maar gelukkig slaapt ze nu zo goed als door!
    Kolf je dubbelzijdig? Dat is wel een must als je 100% kolft, vind ik:)
    Verder loopt de productie vanzelf wel op. Als je merkt dat het echt niet toereikend is, dan kun je wat vaker kolven. Ik moest af en toe een dag om de 2 uur kolven, en dan ook wat langer dan 15 min. En dan was mn productie weer toegenomen.

Succes ermee!

3. VickyS

VickyS Actief lid

11 okt 2006
    191
    0
    0
    België
    Hoi

Ik heb jammer genoeg geen dubbelzijdige kolf. Wel een elektrische maar het is dus 1 borst per keer.
    De tijd die ik eraan spendeer vind ik niet zo erg. Als Aurynn aan de borst dronk, dan deed ze er vaak veel langer over, en had dan vaak nog niet genoeg. Ik moest wel een tepelhoedje gebruiken omdat ze haar tong niet goed gebruikte bij het zuigen.
    Vandaar dat ik nu 100% afkolf.

groetjes

4. appeltje

appeltje Niet meer actief

Het is niet alleen de tijdsbesparing waarom dubbelzijdig handig is, maar het is ook beter voor je productie. Daarnaast maak je optimaal gebruik van je tsr. Je zou eventueel een eenvoudig handkolfje kunnen gebruiken voor borst 2 om tijdens het toeschieten bij borst 1 mee te kolven. Daarna nog wel even met de elektrische 'nakolven' aan borst 2 totdat er geen straaltjes meer uitkomen.

De lk kan je trouwens ook goed advies geven over ft kolven en het inbouwen van regelmomenten. Wil je trouwens je kindje nog aan de borst krijgen?

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb de eerste 4 wk ft. gekolfd en ik kolfde elke 3u, de eerste 3 weken dag en nacht... de laatste week van het ft. kolven kolfde ik 1x snachts. Daarna heeft hij met behulp van een lactatiekundige toch aan de borst leren drinken.

Ik deed dat trouwens met een handkolf, heb ook een elect. maar hand vond ik makkelijker.

Als je dat echt voor langer wil doen is een dubbelzijdige wel echt een must denkik hoor... de hoeveelheden zullen snel meer worden (je kind zal meer willen)

Succes

6. Anna71

Anna71 Actief lid

31 jul 2008
    269
    0
    0
    Hoi,

Ik heb voor Senna 6 maanden fulltime afgekolfd en nu kolf ik nog af (8 maanden bijna) maar ben wel aan het afbouwen.
    In het begin moest ik ook wel eens om de twee uur kolven maar bij mij kwam de borstvoeding snel op gang.
    In het begin kolfde ik 50 cc af maar na een aantal weken werd dat spontaan 85 cc per borst en op een gegeven moment kolfde ik 160 cc per borst per keer! Fijn op dat moment maar rottig als je op een gegeven moment weer af wil bouwen.
    Mijn ervaring is: hoe vaker kolven des te meer produktie krijg je op een gegeven moment.
    Ik heb wel een dubbele elecrische kolf en daar ben ik nog steeds erg blij mee.

Succes met kolven!

Anna

Deel Deze Pagina