Ik heb een aantal vraagjes over kolven. Ik heb gister een kolf gekocht en ik heb hem net uitgeprobeerd. In tien minuten heb ik ongeveer 20 ml gekolfd. Is dit normaal voor de eerste keer? Ik heb niet last van stuwing, volgens mij is mijn productie gewoon normaal. Ik heb meteen na de voeding gekolfd. Mijn baby is nu bijna drie weken oud. Als ik een keer alcohol heb gedronken. Moet ik dan meteen kolven? Of is het bij een glaasje niet noodzakelijk? Moet ik dan de hele borst leegkolven, of kan ik gewoon een flesje met afgekolfde melk geven, en wachtten tot de alcohol uit mijn lichaam is? Hoe lang duurt het voordat alcohol uit de melk is? Is hier een regel voor? Laatste vraag, ik ben dol op sushi. Daarbij eet je altijd die wasabi pasta. Die is heel scherp. Ik vraag me af of dat ook in je melk terecht komt, of dat de baby daar geen last van heeft. Wasabi is alleen scherp als je het net in je mond stopt, een keer doorademen en de scherpte is eraf. Weet u dat toevallig?
Hallo vash, Kolven is iets apperts, een truukje wat je ineens door hebt. Neem er de rust voor. Je moet even eroverheen om de melk te laten stromen aan zio'n raar plastic ding. Lees meer over kolven op: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/ kijk zelf even op welke van de pagina's iets staat over hoe te kolven. Alcohol is net zo snel uit je melk als dat het uit je bloed is. Reken zo'n 3 uur voor 1 glas. Dus neem je een glaasje direct na de voeding (zeker als er 'snachts wat langer wordt geslapen) dan is rond het volgende voedingsmoment niet veel meer in de melk aanwezig. Ga je je echt te buiten kolf dan die voeding af. Alcohol is slecht voor je kindje omdat de lever nog niet zover is ontwikkeld dat de alcohol kan worden afgebroken. Sushi zou ik gewoon lekker nemen. In pricipe kan de wasabi geen kwaad. Soms reageren kindjes op producten die moeder eet. Dat merk je dan, die kan je dan even weglaten en even later weer eens proberen. Het is dus echt kind/moeder afhankelijk. Ik zou het zeker niet uit voorzorg laten staan. Zeker niet wanneer je altijg gewend was sterk gekruid te eten. Succes Ilse
Bedankt voor uw antwoord, de sushi heeft goed gesmaakt, en ik geloof niet dat mijn dochter er anders op reageerde.
Dat is mooi! Weet je dat tenminste ook weer en kan je met een goede reden nog eens aan de Sushi. Ilse
Hoi Isle, Nog even iets over het kolven. Soms gaat het dus heel goed en soms gaat het wat minder. Als mijn man een flesje geeft aan de baby en ik zit er naast te kolven haal ik 100 ml uit een borst. Dat is ook de hoeveelheid die in het flesje zit, dus dat is prima. Als het minder gaat met het kolven, dan haal ik soms maar 40 ml. Dan ga ik meestal de andere borst ook afkolven om wat meer melk te verzamelen. Als ik dit doe ben ik bang dat het alleen maar voormelk is wat ik afgekolfd heb. Als ik dit flesje later een keer geef aan de baby is het dan wel voedzaam genoeg? Of is het beter om deze melk een dagje in de koelkast te laten staan en mengen met de volgende afgekolfde melk die wel weer wat vetter is en een dag later pas in te vriezen? Ik probeer nu al een zo groot mogelijke voorraad op te bouwen voor als ik over zes weken weer moet werken. Nu nog een vraagje over venkel thee. Als ik venkelthee drink, wanneer zit dat in de borstvoeding? Na een half uurtje? En wanneer is het effect weg?