Vraagjes over kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by Astrid0482, Feb 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Astrid0482

Astrid0482 Actief lid

Nov 26, 2008
    454
    0
    0
    Hoi,
    Ik wil graag borstvoeding gaan geven, nu lees ik wel eens dat dit niet lukt. Lukt kolven eigenlijk wel altijd? Kun je je kindje dan ook alleen voeden met gekolfde melk? Doet kolven/borstvoeding geven trouwens pijn? Alvast bedankt!

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Zo'n 2 tot 5 % van de vrouwen kan niet hun kind zelf voeden. En dat is o.a. door medicijn gebruik en een borstoperatie in de voorgeschiedenis.
    Dus dat jij niet kunt voeden is mogelijk maar niet zeer waarschijnlijk. Ik denk dat het vaak niet lukt omdat moeders niet goed worden begeleid/er weinig vanaf weten. En natuurlijk is een goede inzet ook belangrijk. Niet alle begin is makkelijk.
    Een goede voorbereiding is dus belangrijk. Volg een cursus bij de VBN/LLL/of een lk en zorg dat je de telnr. van diegene in huis hebt voor het geval je wel problemen en/of vragen hebt tijdens je borstvoedingsperiode.
    Op www.borstvoeding.nl vind je alle gegevens van VBN/LLL/lk

Fulltime kolven is zeker niet onmogelijk. Het is echter wel veel moeilijk om je productie op gang te krijgen en te houden met kolven dan met live voeden. En natuurljk is het dubbel werk: en kolven en voeden.
    Tevens mis je toch enkele voordelen van moedermelk als je het via de fles geeft. O.a. als je je baby aan de borst hebt is dat goed voor de mond- en kaakspierontwikkeling. Dit voordeel mis je als je je kindje moedermelk via de fles geeft.

Borstvoeding geven en kolven hoort geen pijn te doen. Het kan wel zo zijn dat je in het begin eerst wat pijn voelt met het aanzuigen. Daarna (dus de rest van de voeding) hoor je geen pijn meer te voelen !

Nog meer vragen ;)

4. Alita

Alita Niet meer actief

Hoi,

Ik vondt het eerst ook een beetje eng maar het doet helemaal geen pijn, vondt ik! Tja tenzij je verkeerd aanlegt maar als het goed is helpt je kraamverzorgster je hiermee.
    Zeker kun je met gekolfde bv voeden, is eigenlijk hetzelfde als flesvoeding maar dan met je eigen melk.

Ik kan je alleen maar aanraden om zeker bv te geven het is het mooiste wat er is en het meest gezonde voor je baby!
    Ik zou het echt niet gemist willen hebben en dacht eerst een half jaar te geven maar ga nu dus echt wel door, het is zo gemakkelijk je hoeft geen flesjes te maken je hebt het altijd bij je..... het is heeeeeerlijk :D ;) :D

5. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

Mar 4, 2009
    1,164
    0
    0
    Ik geloof dat als de borstvoeding niet lukt, je het beste kunt proberen goede begeleiding te vinden en te blijven proberen tot het wel lukt (is mij dus niet gelukt...). Dit kost je een tijd wat pijn en moeite, maar is als het lukt echt de moeite waard! Full time kolven kost een heleboel tijd en heel veel moeite om je productie op peil te houden!

6. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

Mar 4, 2009
    1,164
    0
    0
    Doordat je je productie op peil moet houden EN mee moet laten groeien met je kindje (dat heeft steeds meer nodig) is het zelfs meer dan dubbel werk. Je hoort vrouwen wel eens klagen over regeldagen, hoe intensief die zijn... Ga er maar vanuit dat je met kolven zelf regeldagen moet houden waarbij je iedere twee uur kolft (en er mag sowieso liefst niet meer dan 6 uur tussen twee kolfbeurten zitten), en daarnaast ook nog eens flesjes moet geven. Het valt ook niet mee als je kindje weinig slaapt en veel aandacht wil, om tijd te vinden om te kolven.

Share This Page