Kolven????

Discussion in 'Borstvoeding' started by SushiLover123, Dec 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik vind dat er maar weinig voorlichting is gegeven m.b.t. kolven. De kraamhulp heeft me veel uitgelegd over borstvoeding, en dat gaat ook erg goed, maar nu heb ik een kolf besteld, omdat ik straks weer ga werken, en ik heb echt zoveel vragen!

Nou ja, hoe de kolf werkt, dat staat wel op de gebruiksaanwijzing, maar kan iemand me antwoord geven op de volgende vragen?

1) Als je tussendoor ook gewoon borstvoeding geeft, dus je wisselt af, bijvoorbeeld om een voorraadje aan te leggen. Wanneer kolf je dan?
    2) Hoeveel kolf je?
    3) Hoe bewaar je de melk? (Ik heb wat gelezen over invrieszakjes, maar hoe lang blijft het goed en hoe/waarin bewaar je het in de koelkast?)
    4) Hoe ontdooi je de melk weer? Eerst in de koelkast (hoe lang dan?) of meteen in de flesverwarmer?
    5) Als je je kind de fles geeft, hoeveel cc moet je dan geven?
    6) Zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden, die anders zijn dan met bv? Bijvoorbeeld boeren/vacuüm zuigen, dat soort dingen?

Thanks!

2. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    1 Meestal 's ochtends omdat je productie dan vaak het hoogst is. je kunt een kolftijdstip tussen de voedingen in plannen maar je kunt ook een aantal keer nakolven.

2 De hoeveelheid is een beetje moeilijk te zeggen want je borsten moeten wennen aan de kolf. Ik zou gewoon iets van 10 minuten de ene borst doen en dan de andere in plaats van meteen na de opbrengst te kijken. Want vaak als je naar de cc's aan het turen bent lukt het vaak minder. Wat belangrijk s om te onthouden dat je meer opbrengst krijgt van meerdere keren kort kolven dan om minder keren lang te kolven.

3 De melk van één dag bewaar je meestal in de koelkast totdat je hem invriest (als je de melk niet binnen 5 dagen gebruikt). Je mag de koelkast melk niet direct mengen met 'verse' melk, maar eventjes wachten totdat ze op dezelfde temperatuur zijn. Qua mogelijkheden om het te bewaren zijn er heel erg veel die afhangen van jouw voorkeur. Je kunt die avent potjes gebruiken, maar ook flesjes, ijsklontjeszakjes, die medela zakjes en ik vergeet er vast nog een paar.

4 Ik ontdooide het au bain marie in lauwwarm water, maar dat werkte voornamelijk omdat ik die avent potjes gebruikte. met ijsklontjeszakjes lijkt dat me minder handig. Maar het kan vast ook meteen in de flessenwarmer (als je hem niet te heet zet).

5 De kv regel is 150 tot 180 cc per kilo lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen (per 24 uur). Dit is voor jonge kindjes ook een geschikte formule. let wel dat je met bv gerust meer of minder mag geven, maar over het algemeen wijken ze niet gigantisch veel van die formule af.

6 Ze krijgen sneller de melk binnen met het flesje dus het kan zijn dat je kindje nog extra zuigbehoefte heeft als de fles al op is. Dus voordat je een extra flesje geeft omdat je denkt dat je baby erge honger heeft zou ik eventjes kijken of het echte honger is.

Op borstvoeding.com staat heel veel informatie over het bewaren van bv. Ik zal direct eventjes de link posten.

Succes :)

Edit:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Bewaren van moedermelk

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Opwarmen van moedermelk

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Qua olven voor een voorraad, kolfde ik of 's ochtends vroeg (als Thirza weinig gekomen was 's nachts). Dan voedde ik 1 borst en kolfde de ander af.
    Maar op een gegeven moment ging ze slapen van 18-2 en dan na een voeding weer tot 7, dus dan kolfde ik rond 22-23, anders ploften m'n borsten ook uit elkaar en dan had ik dus gelijk een voorraadje, (plus dat ik vanaf 8 weken tijdens haar clusteruurtjes een flesje gaf, omdat m'n tepels helemaal beurs werden anders en ik die vraag aan het eind van de dag niet bijhield).

Als het kolven een beetje op gang is, dan kolf je meestal -als je gewoon ontspannnen- bent, wel ongeveer zoveel als je kind drinkt. Je kunt het een beetje checken met de rekensom voor KV: 150 x lichaamsgewicht in kilo en dat delen door aantal voedingen, (dus als je kindje 5,2 kilo is en 7 keer drinkt bijvoorbeeld, krijg je 150 x 5,2= 780 Dat delen door 7 is dus 110/115 cc per voeding). Is bij benadering hoor, als je erg voedzame melk hebt, kan het minder zijn en het kan ook gewoon meer zijn...

Ik bewaar de melk in ijsblokjeszakjes, dan kan ik elke gewenste hoeveelheid weer ontdooien, (1 gram is 1 ml). Ik ga uit van 3 maanden bewaren max.
    Als ik het ontdooi, laat ik het in de koelkast ontdooien. Moet je koelkast niet TE koud staan, anders duurt het twee dagen voor het ontdooid is, zoals ik laatst had :)
    Maar je kunt het ook buiten de koelkast laten ontdooien, alleen moet je dan even opletten dat je het wel op tijd in de koelkast zet, (dus voordat het boven koelkasttemperatuur komt).

Verder is het niet anders dan normaal de fles geven volgens mij.
    Moedermelk mag niet warmer verhit worden dan 50-60 graden, omdat anders een aantal voedingsstoffen verloren gaan.

5. booboo22

booboo22 Bekend lid

Oct 14, 2008
    929
    0
    0
    Brabant
    50/60 graden, dat is hoelang in de magnetron?

6. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Moedermelk mag je niet opwarmen in de magnetron, dan gaan er belangrijke stoffen verloren.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Moedermelk moet je au bain marie verwarmen, dus in een badje van heet water. Fleswarmers werken zo (kijk uit voor fleswarmers die zeggen 'fles in 2 minuten warm', want die verhitten vaak te sterk), maar je kunt het ook gewoon even in een bakje met warm water zetten. Toen mijn dochter net geboren was zette ik die kleine flesjes (125cc maat, maar daar zat iets van de helft in) gewoon in een flinke mok met warm water.

Alleen in noodgevallen kun je een enkel keertje moedermelk in de magnetron zetten, maar let dan heel goed op dat het heel kort gebeurt en dat je de melk goed mengt daarna, want anders kan je kind lelijke brandwonden in de mond krijgen.

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Moedermelk mag niet warmer dan 35 graden (kan ook 37 zijn) 50-60 graden celcius is écht te warm !

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Volgens mij bedoelt ze dat je het niet mag verwarmen/verhitten boven de 60, maar natuurlijk mag je het niet geven boven lichaamstemperatuur.

Bedankt voor alle antwoorden. Zo wordt een hoop duidelijk, maar ook verwarrender, want man wat komt daar veel bij kijken! Maar gelukkig heb ik nog een tijdje om alles te leren :)

10. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik zet mijn vragen maar even bij dit topic erin, want is zo overbodig om een nieuw tweede topic te openenen over kolven.
    - Zit er een maximum tijd aan het kolven, of kun je gewoon doorgaan tot er geen melk meer uit je borsten komt? Mijn zoontje drinkt uit zijn fles ongeveer 100cc, maar ik kan (volgens mij) met gemak 150/175 kolven als ik een fles geef en daarna een nieuwe fles afkolf. Is het verstandig om te stoppen na 100 cc of beter om mijn borsten 'leeg' te kolven?
    - Ik heb een goede productie, die ik niet opgeschroefd wil krijgen, maar als ik mijn zoontje na zijn nacht bv heb gegeven voelen beide borsten nog wel vol, kan ik deze nog nakolven en zo ja, hoelang? Zonder dat ik straks met het probleem van te veel melk te maken krijg?

Alvast bedankt!

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik bedoelde idd dat het hoe dan ook niet boven de 50-60 graden moet komen vanwege de voedingsstoffen. UIteraard moet je het op die temp niet aan je kind geven! ;)
    Ik houd altijd aan dat de fles even warm moet voelen als mijn pols. Dat is ook de temp waarop Thirza de fles het gemakkelijkste 'pakt'.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    2 uitzonderingen:

-als je spruw hebt en je wilt de melk voor later invriezen, verhitten tot 60 graden doodt de schimmel
    -als je veel verteringsenzymen in je melk hebt waardoor de melk bij bewaren onsmakelijk gaat ruiken, even kort verhitten maakt dan die enzymen kapot, waardoor die nare lucht niet ontstaat

Bij verhitten tot 60 graden (pasteuriseren) gaan er GEEN voedingsstoffen verloren. Maar alle levende cellen (witte bloedlichaampjes, sommige antistoffen) gaan bij verhitten wel kapot (de meeste gaan bij invriezen ook al stuk, dus dat maakt niet uit).
    De voedingswaarde van verhitte moedermelk is nog steeds prima, maar je mist wel een deel van de bescherming.

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Soms ben ik toch best blij met al die kennis hier op het forum! :D
    Thanks voor de info!

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Hmmm, op die website staat ook dat je niet warmer mag dan 35... dan is het wel stom dat op de fleswarmer die ik heb (ISI) niet 35, maar 40 aangegeven staat...

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Daarom schreef ik hier eerder ook dat je moet uitkijken met 'snelle' fleswarmers. Die maken namelijk te heet!

16. Bernie

Bernie Actief lid

Feb 11, 2009
    258
    17
    18
    1) Ik begon met langzaam opbouwen van de voorraad: baby dronk 8x overdag, dan kolfde ik 2x extra tussen 2 voedingsbeurten in. Op een gegeven moment weet je lichaam dat er meer melk aangemaakt moet worden. Persoonlijk kolf ik net zo lang tot de melk ophoudt met stromen. In het begin had ik superveel melk, nu hebben vraag en aanbod zich meer op elkaar ingesteld.

2) Op m'n werk kolf ik 4x voor 4 flesjes van 120-150ml.

3) Ik heb de Medela Pisa en bewaar de melk in de ijskast als ik weet dat het dezelfde dag/week opgaat en in de vriezer als het echt voor de voorraad is. Er gaan schijnbaar toch voedingsstoffen verloren in de vriezer. Ik bewaar de melk in dezelfde Medelaflesjes als waarin ik kolf. Als ik thuis ben, voed ik haar daar ook uit (dodie speen past erop).

4) Bevroren melk gaat of eerst een dagje in de ijskast, of 7-8 minuten in de flesverwarmer. Op de creche doen ze het ook meteen in de flesverwarmer. In de ijskast duurt het soms wel 24 uur voordat het een beetje ontdooid is.

5) Vanaf 4 maanden dronk mijn baby op de creche (9:30-17:30) 4 flesjes van 130 ml. Meer dan dat ze thuis drinkt: daar meestal 3 flesjes.

6) Begin op tijd met het aanbieden van flesjes (rond 5-6 weken). Op mijn creche zijn er veel kindjes die nooit geleerd hebben uit de fles te drinken, zo zielig! Ik heb mezelf vanaf het begin 'geleerd' om te kunnen kolven zonder dat baby in de buurt was (ook geen foto oid) dat scheelt op het werk: ik typ gewoon verder terwijl ik kolf.

Succes!

17. Bernie

Bernie Actief lid

Feb 11, 2009
    258
    17
    18
    1.Het ligt er een beetje aan hoe oud je kindje is en of je een voorraad op wilt bouwen natuurlijk. Ik had de eerste weken veel meer melk dan na +/- 2 maanden.

2.Als je meer gaat kolven, gaat je lichaam uiteindelijk ook meer melk aanmaken. In principe zou je lichaam daarom ook minder snel nieuwe melk moeten aanmaken als je zoontje niet alles heeft opgedronken. Dit kan echter wel enkele weken duren.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Hij claimt helemaal niet een snelle verwarmer te zijn... :( Er staat ook helemaal niet op hoe lang dat het duurt voor het warm genoeg is. ;)

Share This Page