27 weken zwanger, CMV -> kan ik BV geven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door linnywonderbaby, 5 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linnywonderbaby

linnywonderbaby Actief lid

11 dec 2007
    212
    1
    16
    Limburg België
    Beste,

Ik had een vraagje, mogelijk ben ik besmet met het CMV virus, dit omdat mijn dochter een besmetting heeft doorgemaakt en we dit nu ontdekt hebben. Morgen heb ik mijn bloeduitslagen.

Nu heb ik wat op internet opgezocht en ben ergens vaag tegengekomen dat je geen borstvoeding mag geven aan de baby als je het virus hebt...

Dit is echt een donderslag bij heldere hemel voor mij, ik heb mijn dochter 13 maanden gevoed en wou dit nu zeker ook zo doen.

Is het zo dat je geen borstvoeding mag geven aan een pasgeboren baby als je CMV hebt gehad voor 27 weken zwangerschap?

alvast bedankt :(

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Ik moest er even voor mijn boeken in.
    De Riordan, (de borstvoedingbijbel) vertelt het volgende.

Veel mensen maken in hun leven een CMV besmetting door en hebben daar ook antistoffen tegen in hun bloed.
    Het is alleen gevaarlijk om een eerste besmetting door te maken als je zwanger bent. Je kunt dan ook je ongeboren kindje besmetten en dat kan gevolgen hebben. Waarschijnlijk heb je hierover al wel gelezen.

De moedermelk van een moeder die CMV heeft doorgemaakt bevat antistoffen daartegen. Zelfs als een moeder de besmetting nog actief doormaakt is er weinig kans dat ze het CMV-virus doorgeeft aan haar baby.
    Er zijn wel gevallen bekend dat baby's zijn besmet door de moedermelk, maar daarbij vertoonden deze baby's geen ziekteverschijnselen of een klinisch ziek beeld.

Ik lees één uitzondering. Als een baby prematuur wordt geboren en in de baarmoeder nog niet is besmet met het virus dan zou een moeder die heel recent een besmetting heeft doorgemaakt geen borstvoeding moeten geven aan deze baby. Het risico voor een premature baby die mogelijk CMV ontwikkeld is dan te groot.

Ik hoop dat ik je heb kunnen geruststellen...

Linda

3. linnywonderbaby

linnywonderbaby Actief lid

11 dec 2007
    212
    1
    16
    Limburg België
    Hoi Linda,

Hartelijk bedankt voor het antwoordje op mijn vraag.

Deel Deze Pagina