Hoi Annemarie, Ik heb een vraagje. Mijn zoontje van 4 weken krijgt borstvoeding. Overdag laat ik hem zoveel mogelijk om de 3 uur drinken, maar 's nachts komt hij vaak na 2 uur al. Ik weet dat het allemaal zo zijn tijd nodig heeft, maar ik zou het fijn vinden als ik weet dat ik er iets aan kan doen. Ik geef 1 borst per keer. Hij drinkt hier ongeveer 20 minuten aan. Daarna zit hij ook echt vol. Vlak na de voeding krijgt hij de hik en bijna altijd geeft hij nog een handjevol terug. Boeren gaat erg moeilijk bij hem. Ik heb geprobeerd om ook de 2e borst te geven, alleen heb ik het gevoel dat hij dan echt teveel krijgt. Hij wordt dan heel onrustig en spuugt ook iets meer. Heb jij tips voor mij? Alvast bedankt!
Hoe gaat de voeding verder? Plast/poept/groeit hij goed? Gaan de voedingen overdag beter dan in de nacht?
's Nachts is hij wat onrustig en drinkt hij wat vaker. Overdag slaapt hij veel en moet ik hem vaak wakker maken voor de voedingen. Omdat hij moeilijk in slaap komt en soms wel een uur bezig is om in slaap te komen, vind ik het zielig om hem direct weer wakker te maken voor voedingen omdat de 3 uurtjes voorbij zijn. Daarom zit er overdag wel eens 4 uur tussen. Hij plast en poept verder prima. Ook groeit hij goed. Zijn geboortegewicht was 3870. Hij is iets afgevallen, maar direct weer goed aangekomen. Nu weegt hij ongeveer 4200 gram.
Als 1e reactie klinkt het alsof zijn dag/nacht ritme wat andersom is. Voed je 's nachts ook zittend? Dit kan ervoor zorgen dat hij wat alerter is tijdens de voedingen en hierdoor wat grotere voedingen pakt. Soms is het verder ook een kwestie van tijd: met de groei ontwikkelt zich een ritme en hierdoor meer rust.