Borstvoeding nog meerwaarde bij 1 voeding per dag?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Hanneke, Sep 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Annemarie,

Eigenlijk vind ik het heel raar deze vraag te gaan stellen, zit er al een aantal dagen over te dubben, maar heb besloten het toch te gaan doen, hoop ook dat ik hem een beetje duidelijk ga krijgen.

Onze dochter van 2.5 jaar krijgt borstvoeding. Op dit moment nog maar 1 voeding per dag, we zijn nu sinds bijna 2 weken overgestapt van 2 voedingen naar 1 voeding. Eigenlijke reden hiervoor is dat dit voor mijn gezondheid beter is dan meer voedingen geven.

Alleen wat ik me afvraag, hoeveel meerwaarde heeft 1 voeding nog. Ze is een prima gezond meisje, bijna nooit ziek, eet en drinkt alles en ze krijgt ook kunstvoeding (2x pd en evt snachts).

Voor anderen heb ik altijd zegmaar het gevoel als ze bijv na 3 mnd stoppen, elke druppel die ze maar hebben gehad is mooi meegenomen. Maar voor onszelf voelt het geloof ik toch anders. Want is die ene voeding, eigenlijk wel 'mooi meegenomen'?

Hoeveel meerwaarde heeft die ene voeding nog op haar lichaam zegmaar, of ja hoe omschrijf je dat. Heeft 1 voeding op een dag uberhaupt nog wel meerwaarde, of kunnen we net zo goed proberen af te bouwen?

Klein extra 'negatief' puntje is wel dat ze via de borstvoeding wel een aantal medicijnen mee krijgt misschien, gezien er allicht het een en ander van wat ik aan medicatie gebruik in de voeding komt. Dus wel een puntje voor mij, wat mij altijd laat denken dat het misschien toch beter is helemaal over te gaan op andere melk en niet meer mijn melk.

Hoop dat je een beetje snapt wat mijn vraag is en hoop dat jij wellicht een antwoord hierop zou kunnen geven.

Dankjewel in ieder geval alvast voor het lezen.

Groetjes Hanneke.

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    Natuurlijk is de borstvoeding nog gezond voor haar en echt een meerwaarde, maar met haar leeftijd zal ze ook veel vats voedsel krijgen.
    Het voordeel van de borstvoeding is oa de bescherming die je haar biedt.
    Weeg voor jezelf af of de voordelen voor je dochter meer zijn dan de nadelen voor jezelf (ik denk dat je de vraag niet voor niets stelt).

Geniet je nog van het geven van borstvoeding?

3. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    Heeft je dochter ook 2x kuunsvoeding nodig op haar leeftijd? Eet zij goed?

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi Annemarie,

Dankjewel voor je antwoord.

Fijn te horen van iemand die ervoor geleerd heeft dat het nog goed is en dat het meerwaarde heeft.

Dat van de bescherming dat was eigenlijk het enige dat ik me kon bedenken, verder eigenlijk niet. Buiten dat het een gewoon drinkmoment is, maar drinken doet ze ook andere dingen.

Ik stelde de vraag inderdaad niet voor niets, 1 voeding is voor mij in ieder geval niet nadelig, vandaar dat ik me even af vroeg of er wel voordelen voor haar waren nog. Als het voor haar geen meerwaarde meer had, denk ik dat we meer over stoppen moeten gaan denken namelijk.

Genieten doe ik nog wel, ik wil er eigenlijk nog geen afscheid van nemen, het is een fijn momentje smorgens na het wakker worden samen op bed. Ze vraagt er zelf ook om en geniet er dus ook van.

Ze eet wel goed, maar ze gaat niet slapen zonder flesje melk, daarom krijgt ze nog 2x kunstvoeding. We kiezen ervoor kunstvoeding (nr 2) te geven omdat ik geen prettig idee heb bij verse koeienmelk maar ze nog wel melk nodig heeft, zowel kwa zuivelbehoefte als kwa inslaper ;).

Groetjes, Hanneke.

Share This Page