Hoi Teddy, ik moet vanaf 24 februari weer aan mijn medicatie beginnen(heb ivm zwangerschap en bv 1 jaar niet meer geslikt) Mijn cholesterol ligt nu weer op 10(heb fh) en ik moet dus snel weer beginnen aan mijn simvastatine. Nu moest ik dus afbouwen met de bv(baal echt dat ik niet langer mag geven). De internist en mijn ha zeiden beidden dat de lipitor simvastatine 80 mg dus absoluut niet mag met bv. En verder uitstellen mag ik niet omdat mijn leven in gevaar loopt Is het echt zo slecht dat het in de bv komt en kan mijn kleintje daar wat door krijgen? Vind het echt erg dat ik moet stoppen maar ja mijn gezondheid gaat nu voor. Heb haar nu bijna 10 weken bv kunnen geven. Dus ze heeft het beste ieder geval 10 weekjes binnen gehad. Groetjes Bianca
Hoi Bianca, Slik je behalve de Simvastatine nog andere medicatie? De literatuur zegt dat geprobeerd moet worden het gebruik van dit middel zo lang mogelijk uit te stellen en/of alternatieven te overwegen. De andere kant is dat er maar ca. 5% van de moederlijke dosis in haar bloed terecht komt. Verder zijn de moleculen van dit middel groot, waardoor transport naar de melk niet eenvoudig is. Wat wel belangrijk is om te overwegen is dat je baby wel cholesterol nodig heeft voor de groei van de hersenen. Lactmed zegt dat dit middel niet gebruikt zou moeten worden tijdens de borstvoeding. Ik adviseer dan ook om met je arts in gesprek te gaan over alternatieven voor de medicatie. Genoemde alternatieve middelen die je met je arts kunt bespreken zijn: Cholestyramine, Colesvelam en Colestipol. Deze middelen zijn absoluut veilig tijdens de lactatie.