Afbouwen kolven

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Bloom24, Oct 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bloom24

Bloom24 Fanatiek lid

Nov 16, 2009
    2,755
    0
    36
    Beste Mirjam of Saskia,

Mijn zoontje is nu twee weken oud en ik kolf nu ook al bijna twee weken fulltime, omdat aan de borst drinken niet lukt.

Maar het vergt mij teveel energie, heb ook nog een zoontje van 21 maanden, die aandacht verdient en dat sluipt er nu bij in. Daarbij ben ik lichamelijk verre van fit, dus heb ik gisteren besloten om af te gaan bouwen.

Verschillende dingen op internet gelezen en het leek mij het beste om 1 kolfbeurt te laten vervallen.

Maar mijn borsten produceren nu nog melk voor 7 kolfbeurten. Zo rond de 100-120cc in totaal, soms meer, tot 180cc. (kolf elektrisch en dubbelzijdig)
    Nu was het advies om de borsten helemaal leeg te kolven, maar dan zit ik echt ruim een half uur te kolven... De stroom houdt gewoon niet op! Soms is het even minder, maar 10 seconden later stroomt het weer volop...

Eerder stoppen durf ik niet, want heb al flinke pijnlijke rode plekken! (in de zin van, elke beweging is pijnlijk)
    Masseren, warmte, paracetemol, alles al geprobeerd, maar niets helpt...

Wat is jullie advies?

Hoe afbouwen?

Kolven tot er niets meer komt, of gewoon stoppen na een bepaalde tijd?

En wat kan ik nog meer doen aan die pijnlijke plekken? Wanneer gaat dat over het algemeen over?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
    Bloom

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

wat vervelend dat je last hebt van rode plekken. Je zou inderdaad na het kolven wat kunnen koelen om je borsten tot rust te brengen. In principe is 10-15 min kolven genoeg, er zal altijd wel melk komen, maar dan heb je het meeste gehad. Ik zou dat eerst eens een paar dagen proberen voordat je er een voeding af gaat halen. Als je zo gevoelig bent voor rode en harde plekken kan je evt ook een lactatiekundige benaderen bij jou in de buurt die een plan met je opstelt.
    Ik merk dat je wilt stoppen met kolven omdat het te intensief is, dat snap ik, want je hebt daarnaast de zorg voor je 2 kindjes.
    Maar hoe is je idee over eventueel proberen terug aan de borst te krijgen? Een ouder kindje, zoals jouw zoon van 2 weken, is inmiddels veel sterker en krachtiger en kan een grotere hap maken. Ik wil je zeker niet overhalen, maar je zou kunnen overwegen om het nog een kans te geven, in dat geval zou ik zeker een lactatiekundige benaderen om je te helpen en mee te laten kijken voor tips.Het zou je veel tijd kunnen schelen ipv kolven en de fles geven.
    Succes en bij vragen hoor ik het graag weer!

Mirjam

Share This Page