Te weinig voeding?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by QuSi, Dec 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. QuSi

QuSi Lid

Nov 9, 2009
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is vandaag precies 7 weken oud, hij is mijn 4de kindje de andere 3 heb ik ook bordtvoeding gegeven dit ging (na wat opstartproblemen) goed tot 3 maanden dan liep steeds mijn voeding terug en ben ik kunstvoeding moeten gaan bijgeven, uiteindelijk heb ik de oudste 3 tot 7 maanden wel nog zoveel bordtvoeding als mogelijk gegeven, met 7 maanden ongeveer zijn ze er alle 3 uit zichzelf mee gestopt (ze wilde gewoon niet meer drinken aan de borst)
    Alleen bij de jongste is het al vanaf dag 1 moeizaam, hij is met een flink gewicht geboren (4600 gram bij 39 weken 1 dag zwangerschap) is daarom de eerste 24 uur op geprikt dit was allemaal prima ondanks dat hij niet goed wilde drinken. Ik ben uiteindelijk 2 dagen met hem in het ziekenhuis moeten blijven omdat hij ook wel wat veel afviel. Thuis in de ishet allemaal ook nog extra in de gaten gehouden omdat hij nog steeds niet goed dronk en zijn gewicht op een gegeven moment nog 4180 was moesten we na elke borstvoeding ook nog een fles aanbieden deze wilde hij ook nog niet goed drinken en hij was ook minder wakker dus heeft de kraamhulp de verloskundige gebeld deze is langs gekomen, hij was wel weer aan het bijkomen maar vanwege zijn gedrag moesten we toch overstappen op full time kolven en alles in flessen aanbieden, als het gekolfde te min was aangevuld met kunstvoeding. Dit ging gelukkig allemaal beter en na de kraamweek ben ik weer begonnen met aanleggen voor borstvoeding.
    Maar hij blijft toch wel redelijk veel huilen en vaak ontevreden, 's nachts geven we hem al flessen om iets meer rust te krijgen maar nog slaapt hij dan niet heel goed. Uiteindelijk heb ik gisteren weer besloten voor nu weer even volledig te kolven om mijn productie eens te bekijken, ik had namelijk het gevoel dat die niet super is en ik schrik er best van moet ik zeggen, ik probeer om de 3 uur te kolven (lukt niet altijd omdat ik niet kan kolven als meneer ligt te huilen en dat dus vaak het geval is)
    Ik kolf nu meestal rond de 70 cc volgens mij zou dat bij volledig kolven toch echt meer moeten zijn met deze leeftijd. Hij drinkt nu per fles ongeveer 150 cc met 1 schepje nutriton want hij is ook nog eens een extreme spuger, de nutriton helpt wel iets maar ook niet super

Ik probeer echt op te letten met drinken dat ik minimaal 1,5 a 2 liter op een dag binnen krijg omdat ik weet dat ik vaak te min drink.
    Maar wat kan ik nog meer gaan proberen want ik wil eigenlijk nog niet opgeven maar wordt langzaam toch wel moedeloos zou domperidon een optie zijn of zijn er eerst nog andere dingen om te proberen?

2. QuSi

QuSi Lid

Nov 9, 2009
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie dat er al een hoop topics zijn beantwoord mijne helaas nog niet dus ik up hem even.

Mijn zoontje lijkt nu in ieder geval wat meer rust te hebben en vannacht hebben we zelf ook iets meer rust gekregen.
    Maar het kolven is nog steeds niet super (meestal maar 70 cc terwijl mijn zoontje 150 tot 160 cc drinkt per fles)
    Eerder bleef hij steeds onrustig en wilde heel alleen bij me liggen en steeds weer snel drinken, dus denk nu echt dat hij niet genoeg voeding kreeg, maar ik mis het live voeden wel heel erg.

3. QuSi

QuSi Lid

Nov 9, 2009
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nogmaals up, zou toch ook graag antwoord willen op de vraag hoe ik het beste kan proberen de produktie te verhogen of ik gelijk aan domperidon moet denken of dat er nog andere tips zijn om te proberen?

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hallo,

Ik begrijp heel goed dat je graag snel een antwoord wilt.
    Wij doen dit naast ons huidige werk.
    Wij proberen z.s.m. de vragen te beantwoorden en proberen van "oud" naar "nieuwe" berichten te gaan.
    Ook hebben wij soms geen tijd voor de lange/grote vragen en kiezen wij ervoor om dan een aantal korte te beantwoorden.
    Het zal dus voorkomen dat je langer dan 1 of 2 dagen moet wachten. Soms wel langer.

Als je snel een antwoord zoekt, is het aan te raden om een lactatiekundige bij jou in de buurt in consult te vragen.

Kolftips:
    - Kolf elke 3 uur en minimaal 1 's nachts om je borsten te stimuleren om meer melk aan te maken.
    - Kolf in een aangenaam warme ruimte.
    - Ontspan zoveel mogelijk. Laat je man evt. je nek masseren of zet rustige muziek op.
    - Kolf naast je kindje, met een foto van je kindje of een geurdoekje van je kindje.
    - Masseer voor het kolven je borsten richting de tepel.
    - Kolf an de 15 minuten nog 5 minuten elke borst apart en masseer dan ook tijdens deze 5 minuten richting de tepel.
    Leg voor en tijdens het kolven warme/natte doeken op je borsten.
    - Medela heeft een kruidenthee die je productie kan stimuleren.
    Je kan capsules met gezegende distel en fenugriek nemen. Dit wilt soms ook helpen om je productie te stimuleren.
    - Hoe is je toeschietreflex? Als deze niet goed is, kan je Sintosinon neusspray gebruiken. Deze helpt het TSR op te wekken.
    - Domperidon is een optie, maar ik zou eerst bovenstaande tips proberen, vaak zijn deze afdoende. Mocht je in 1 week tijd geen verbetering zien, zou ik met je huisarts overleggen om domperidon te gaan gebruiken.

Succes.

Groetjes Saskia

5. QuSi

QuSi Lid

Nov 9, 2009
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips, ik had op zich wel geduld voor een antwoord maar omdat er al 2 keer topic waren beantwoord en de mijne niet en daardoor wel erg naar beneden zakten heb ik nog die reacties geplaatst.
    Maar het klopt inderdaad wel dat mijn verhaal misschien wat erg lang was om te lezen wanneer er weinig tijd is, maar ik wilde niet gewoon alleen een vraag neerknallen maar ook een beetje uitleg eromheen geven.

De neusspray heb ik al gehad (door de verloskundige in de kraamweek vergeschreven) maar deze is inmiddels op en omdat ik niet echt verbetering ermee merkte heb ik geen nieuwe meer gehaald.

De andere tips zal ik zeker gaan proberen, alleen het om de 3 uur kolven is vaak moeilijk te realiseren als mijn man werken is omdat ik 4 kinderen om heen heb en ik dus of naar school moet of de kleinste is aan het huilen dus vaak lukt het niet en als het dan wel gaat is het bv al 3,5 of 4 uur na de laatste kolfbeurt

Maar ik lees kolf na de 15 minuten nog eens......, wordt er dus geadviseerd 15 minuten te kolven? Mij is verteld 10 minuten, dus dat doe ik nu als er na die 10 minuten nog melk komt ga ik uiteraard nog door.

6. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Het advies is 15 minuten of tot er 2 minuten lang geen melk meer komt.

Het is even een investering om zo vaak te kolven. Als je productie eenmaal goed op gang is kan je gaan kijken om het minder vaak te doen en kijken of dat goed gaat zonder dat je productie minder wordt.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien is het een idee om hulp van familie en/of vrienden en/of buren in te roepen om te helpen met de andere kids, je huishouden etc.

Succes met alles.

Groetjes Saskia

Share This Page