Ik wil niet gaan aanleggen, maar zou graag willen kolven en dan via de fles de borstvoeding geven. Dit heb ik tijdens mijn vorige zwangerschap ook moeten doen, alleen wat me er zo aan tegenstaat zijn de nachten. Ik kolfde toen ruim 1,5 liter per dag aan moedermelk, en daar had mijn dochter mee dan genoeg aan... Omdat zij destijds 7wkn in het ziekenhuis heeft gelegen hoefde ik er ´s nachts niet uit om te voeden, maar wel om te kolven. Als ik dit niet deed, werd ik zeiknat wakker... en dan kon het hele bed verschoont worden. Ook overdag verloor ik een uur na het kolven al weer ontzettend veel melk. Daarom heb ik nu schrik om weer te gaan kolven, wil niet maanden lang dag in, dag uit melk moeten verliezen, en zou graag ´s nachts niet willen kolven als ik overdag genoeg melk produceer...
Hoi. Het lijkt een luxe probleem, overproductie, maar kan behoorlijk lastig zijn. Het betekend niet dat dit weer zo zal zijn bij een 2e kindje. Als je alleen wilt kolven heb ik de volgende tips: - Kolf binnen 1 uur na bevallen als dat lukt. - Kolf elke 3 uur overdag en de eerste 2 weken ook 1x 's nachts. Om je productie wel goed op gang te brengen. - Daarna ga je kijken hoe het gaat als je 's avonds laat kolft en dan 's ochtends weer. Houd je productie goed in de gaten. - Krijg je weer veel productie, dan kan je overdag elke 4 uur gaan kolven en er 's nachts meer tijd tussen laten zitten. - Draag overdag "dagzoogcompressen" en 's nachts speciale voor de nacht. Ik denk dat het goed is om voor je bevalling een lactatiekundige te spreken, die samen met jou een plan kan maken die bij jou past. Succes. Groetjes Saskia