Hallo, Ik heb een zoon van bijna 3 maanden. Graag zou ik tot 6 maand volledig borstvoeding willen geven. In het begin ging dit erg goed. Hij hapte gelijk goed en dronk ook prima. De laatste 2 a 3 weken gaat het steeds minder goed. Hij begint rustig met grote slokken te drinken, maar wordt na een paar minuten erg onrustig en trekt vaak aan de tepel. Hij wil eigenlijk elke 2 uur wel borstvoeding, of zelfs eerder. Als ik hem dan omhoog houd om te boeren begint hij vaak nog te huilen. Hij is soms wel af te leiden met de babygym etc, maar blijft soms ook lang mopperen. Ik geef beide borsten en deze drinkt hij goed (en snel) leeg. Als ik het gevoel heb dat ze niet goed leeg zijn geef ik borstcompressies. Nu dacht ik dat het zou kunnen liggen dat de productie niet hoog genoeg is. Daarom kolf ik regelmatig ongeveer 10cc per borst af (met altijd min 45 min ertussen) Toch heb ik niet het gevoel dat de productie er van omhoog gaat. Ik heb hem nu een paar keer kunstvoeding bijgegeven omdat hij erg aan het mopperen was, hij drinkt dan moeiteloos nog een fles van 100 cc weg. Ik moet er wel bij vertellen dat hij s nachts al lange nachten maakt, vaak slaapt hij van 12 uur tot 8 a 9 uur. Ik weet niet zo goed hoe ik nu verder moet. Heeft iemand tips voor mij?
Hoi, wat je kunt proberen is wisselboeken: Kijk goed wat je kindje doet wanneer het aan de borst gaat: wanneer het minder drinkt (meer pauze of langere pauze) wissel je naar de andere kant. Ook hier weer opletten: valt hij in een rustiger ritme: dan weer terug naar andere kant. Doe dit tot je beide borsten 2 maal hebt aangeboden. Nu mag hij "uitdrinken". Door te wisselvoeden verhoog je je productie terwijl hij drinkt en hoef je niet tussentijds te kolven. Helemaal goed werkt het wanneer je na het voeden even met de hand nog nakolft. (hoeft niet lang te zijn) Lange nachten maken soms inderdaad dat kindjes overdag vaker moeten drinken om de productie op peil te houden. Heb je nagedacht over stimulerende middelen? Fenegriek bijvoorbeeld, of start eens met een borstvoedings ondersteunende thee? Veel succes! Heidi