te weinig kolven

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Xellepel, Oct 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Xellepel

Xellepel Bekend lid

Aug 28, 2013
    803
    0
    0
    Inmiddels drinkt mijn zoontje weer goed uit de fles (zie ouder bericht van mij) en is mama weer aan het werk.
    Alleen kolf ik op het werk met moeite 150 ml totaal per keer en dat drinkt hij zo op.
    Hij is nu 3,5 maanden oud en weegt 7,5 kg. Dan zou hij toch meer moeten drinken per keer?

Kan ik iets doen om meer per keer te kolven? Ik kolf nu op het werk op de tijdstippen dat mijn zoontje normaal ongeveer drinkt. Dus 1x rond 11 uur en 1x rond 15 uur. Dat zijn ook tijden die bij mij op het werk goed uit komen. Een keer meer kolven op het werk wordt lastig.

Dus zou ik graag meer per keer willen kolven. Ik hoor ook wel dat eenmaal aan het werk, de productie gaat teruglopen. Is dat zo? Ik hoop het niet omdat ik nu al niet veel kolf.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Kijk ook naar welke kolf je gebruikt. Is deze goed, motor nog goed etc.

Verder: kolf met onderbrekingen: wissel korte massage af met 7 min. kolven. Doe dat 2-3 keer per kolfbeurt.
    Je zou in de ochtend (voor je van huis gaat) misschien aan 1 kant kunnen kolven terwijl je kindje aan de andere kant drinkt? Geeft extra stimulans en scheelt in stress of je genoeg kolft.
    Verder zou ik na het kolven even met de hand nog laatste beetje nakolven (druppels) dit houdt de productie langer in stand!

Succes!

3. Xellepel

Xellepel Bekend lid

Aug 28, 2013
    803
    0
    0
    Ik ben al begonnen met kolven voor het werk. Mijn zoontje drinkt dan inderdaad maar één kant. Uit de andere kant haal ik max 100.

Met de hand nakolven lukt niet. Als er met de kolf niets meer komt, lukt me dit ook niet met de hand.

Mijn kolf (medela symphony) is nieuw dus daar moet het denk ik niet aan liggen.

Is het een idee om op dagen dat ik vrij ben, vaker te kolven om mijn productie omhoog te krijgen?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, kun je zeker proberen. Bij geen effect evt andere middelen inzetten. Syntocinon (neusspray) om het toeschieten te bevorderen, via huisarts receptje vragen.
    Evt. fenegriek (LET OP: contra-indicatie diabetes!!!) of domperidon?
    zie ook borstvoeding.com

Share This Page