Ik wil even mijn verhaal kwijt, omdat ik trots ben op het feit dat ik al 6 maanden borstvoeding geeft. Toen ik zwanger was zei ik meteen 'ik ga BV geven'. Dat was zo duidelijk als wat. Ons dochtertje werd geboren en is direct aangelegd. Vanaf dag 1 ging de BV super op een keertje spruw na. Verder nergens last van gehad. Hoe goed kun je het hebben. Dochterje doet het super en groeit heel goed. Ook nu met bijvoeden gaat het super en krijgt ze nog 5 keer BV per dag, behalve op de dagen dat ik werk. Enige minpuntje, ik krijg bijna geen melk afgekolft, maar gelukkig accepteerd ze de KV heel goed. Geen probleem dus. Vandaag heb ik op borstvoeding.com zitten lezen en weer een paar mooie verhalen gelezen van moeders die (lang) borstvoeding geven. Mijn doel was een half jaar BV te geven. Het beval me heel goed en ik vind het een fijn moment met m'n meisje, dus ik ga nog lekker even door. Op de site las ik verhalen van vrouwen die hun wat oudere kindje nog voeden. Ik weet niet of ik zelf zolang door zal gaan, maar ik vind het heel goed dat ze dit doen. Wat ik jammer vind is de reacties die ze krijgen (pedofiel, egoïst, verwenner, het zou verboden moeten worden). Ik word hier heel triest van en als ik er over nadenk zou ik bijna gaan twijfelen over het langer door voeden. Maar ik door hoor... Zijn er nog meer moeders die zich een doel hebben gesteld qua BV maar toch langer door gaan?
Fijn dat je al een half jaar voed met plezier! Ikzelf heb nooit een doel gesteld, en heb de instelling: we zien wel. Als we ons er beide prettig bij voelen ga ik niet stoppen.
Fijn dat het zo lekker gaat! En gewoon niets aantrekken van wat andere vinden of zeggen. Vanaf nu zal het aandeel opmerkingen als van "geef je NOG steeds BV" en "wanneer ga je stoppen" groter worden, maar het is jouw kindje en jullie BV. Hier al bijna 18 maanden BV en still going strong. Krijg eigenlijk alleen bovenstaande opmerkingen en geen andere negatieve, maar heb die ook wel gelezen ja. Maar denk dan maar zo dat de mensen die zeggen dat je het voor jezelf doet, geen sjoege hebben van BV.
Ik ben er bij onze oudste destijds gewoon ingestapt zonder na te denken over hoe lang. Eenmaal in de babyzorg werd dat al snel gewoon dat eerste half jaar volmaken op volledige BV en had ik zoiets van: dan zien we verder wel. Toen we startten met bijvoeding dacht ik: nou, dan ook maar gewoon mooi van de borst af op vaste voeding, zonder KV. Niet nodig in ons geval en leek me wel zo natuurlijk dan. Toen ze 9 maanden was, kwamen we erachter dat alle klachten die al de hele tijd speelden, veroorzaakt werden door een koemelkallergie. Ik ben op dieet gegaan en direct werd het beang van BV groter. Bovendien hing Thirza door alle klachten erg aan de veiligheid en de troost die de BV haar gaven. 's Nachts was ze door alle klachten vaak wakker en BV was de enige manier om haar snel weer in slaap te krijgen. Toen ze 23 maanden was, waren de klachten eindelijk onder controle en is ze door gaan slapen. Ik ben kort daarna ook de voedingen overdag gaan afbouwen naar enkel 's morgens en 's avonds, (tot die tijd ook 's middags, uitgezonderd mijn werkdagen). Toen ik weer zwanger werd, had ik zoiets van: we zien wel, maar iig afbouwen voor de bevalling, want ik wilde niet tandemvoeden. We kregen echter een miskraam, waarvoor ik uiteindelijk een curettage moest hebben en toen heb ik in vlot tempo volledig afgebouwd, omdat ik niet wilde dat ons nog wel kwetsbare dochter via de BV stoffen van de narcose binnen zou krijgen. In totaal 26 maanden gevoed dus en als je me dat vooraf had gezegd, had ik je voor gek verklaard
Ik kreeg trouwens wel eens opmerkingen van: zou je nou niet eens stoppen, is het nu niet lang genoeg geweest, enz enz. Nooit rare dingen als in de openingspost genoemd worden, (hadden mensen ook niet hoeven proberen, kom nou zeg, doe toch even normaal). Nou was ik er ook vrij open over, ook omdat ik op dieet was vanwege de KMA, dus kon ook niet bepaald doen alsof we allang gestopt waren als ik dat wel had gewild. Maar ik heb ook veel positieve reacties gehad: andere moeders die ook langer gevoed hadden, mensen die het bewonderenswaardig vonden dat ik zo lang op dieet bleef voor onze dochter, enz enz.
Ik begon ook met het idee dat ik 6 maanden bv wilde geven, maar als 't niet ging, dan had ik ook geen probleem met kv. We begonnen, het ging niet zo lekker de eerste weken, ik wilde dolgraag stoppen... Iedere keer stelde mijn man voor om een datum af te spreken waarop ik een besluit nam, en telkens als die datum was aangebroken, besloot ik toch door te gaan met bv en het nog een weekje aan te kijken. Vanaf een maand of 2 ging het ontzettend goed! En nu wordt mijn dochter over iets meer dan twee maanden 2 jaar en krijgt ze nog 3x per dag bv We gaan door tot een van ons beiden er klaar mee is. Momenteel probeer ik weer zwanger te worden, dus er is een kans dat mijn productie dan erg afneemt. We zien wel!
Hier ook we zien wel! Ze krijgt nu nog sochtends en savonds, maar dat is noodgedwongen omdat ik onverwacht weer zwanger ben en de productie drastisch afgenomen is, hoop dit nog een tijdje te kunnen doen zo. Vind het zo fijn!
Mijn doel was 3 maanden, dan langzaam afbouwen naar ochtend/avond/nacht en dan zien we wel hoe lang het lukt.. ik was voorbereid op heel kort, maar het ging best goed! toen ik weer ging werken was ze 4 maanden. Toen ze rond 5.5 maand ging doorslapen redde ik het niet zonder pepmiddelen mijn productie op peil te houden. Na dip nummer 4 in 5 weken heb ik besloten te stoppen. Afgelopen maandag (na bijna 7 maanden BV) heeft ze haar laatste voeding gehad. Het was even een sentimenteel jankmomentje maar het is goed zo.. ze doet het geweldig en ik ben enorm trots op ons!
Belachelijk die opmerkingen. Ik geef nu 7 weken bv en hoop nog lang door te gaan. I.p. is het de natuur, dus hartstikke normaal. Maar helaas krijg ik nu al vanuit schoonfamilie veel negatieve reacties op de borstvoeding. Is echt niet leuk. Maar ik blijf toch doorgaan, gelukkig is mijn vriend helemaal bijgedraaid, die had in t begin ook zoiets van dat is toch raar bv. Nu wil hij niet meer dat ik stop haha. Ik vind het jammer dat het in nl zo 'taboe' is. Gewoon lekker door gaan enja andere kunnen zeggen en denken wat ze willen.
Ik ben zo blij met de borstvoeding omdat dit lekker op verzoek mag en altijd klaar staat. Van te voren dacht ik 6 maanden te geven. Nu het met 5 maanden (eindelijk) lekker loopt, ga ik door tot hij over kan op koemelk. Dus ongeveer een jaar. Moet het wel goed blijven lopen. Want ik werk fulltime en het kolven gaat niet altijd even goed. Ook heb ik net een flinke dip gehad die mijn voorraad flink heeft laten slinken. En een voorraad opbouwen is heel moeilijk. Zo had ik de afgelopen 6 dagen elke ochtend na gekolfd en heb nu 170 ml in 6 dagen.
Ik dacht 6 maanden te voeden maar voed nog en vind t te fijn samen.om te stoppen. Hij krijgt als hij er naar vraagt en dat is voor t slapen gaan.in de avond, s nachts en meestal de ochtend.
Wat goed van jullie!!! Ik had eigenlijk ook als doel gesteld om een half jaar bv te gaan geven. Helaas heb ik met 2 weken moeten stoppen, omdat het bij mij heel zeer deed!
Hier ook begonnen met het idee van: we zien wel. Ik had er ook nog maar bitter weinig over gelezen of wat dan ook. Ik wist er eigenlijk geen snars van. Werd dochter ook nog 's te vroeg geboren dus direct kolven etc. Na thuiskomst een gedoe om haar volledig aan de borst te krijgen maar stoppen: nee, echt niet. Doel was eerst 3 maand, toen 6 maand en na 6 maand, waarom zou ik stoppen als ik zelf melk kan maken, dan ga ik het toch zeker niet kopen. En ondertussen wel veel informatie verzameld en dat zorgde er ook wel voor dat ik niet wou stoppen. Uiteindelijk ook nog een hele poos parttime gekolfd omdat dochter niet meer goed wou overdag, borstvoeding is sowieso nooit vlekkeloos gegaan en ik heb (achteraf) stom genoeg nooit hulp ingeschakeld. Dochter heeft 14 maand borstvoeding/moedermelk gehad. Tot ze helemaal niet meer aan de borst wou en de productie minder en minder werd en ik gewoonweg geen zin/puf meer had om het op te krikken. En bij het volgende kindje ga ik voor minimaal een jaar en ik ga níet weer zoveel kolven, dat is wel een ding wat ik zeker weet. Vroegtijdig hulp inschakelen mocht er iets niet goedgaan. Verder heb ik me nooit wat aangetrokken van wat andere mensen zeiden. Of je nu lang of kort voedt, commentaar hebben mensen toch wel.
Wat goed dat er zoveel moeders zijn die BV geven. Ik ben in mijn omgeving de enige. Ik krijg gelukkig ook geen nare reacties en wordt gestimuleerd om door te gaan. Ook mijn vriend vind het allemaal prima. Ga zo door allemaal of je nu 1 maand, 1 jaar of langer BV geeft alles is meegenomen
Lekker doorgaan. Ik heb het bij de oudste 9 maanden volgehouden en toen was het voor mij gewoon goed. Ik had als doel een jaar, maar goed. Bij de tweede heb ik er na vier weken de brui aangegeven. Ik heb gigantisch zitten janken, maar het lukte gewoon niet. Achteraf bleek dat hij verborgen reflux had. Als ik dat had geweten was ik doorgegaan, met de nodige aanpassingen. De derde heeft vier maanden bv gehad, maar het kolven lukte niet op het werk. Ik had er de rust niet voor en omdat ik heel onregelmatig werk ben ik toen ook (na de nodige tranen) gestopt. Ik vind al die negatieve kritiek tav bv nergens op slaan en ben van mening dat je vooral moet doen wat voor jou en je kleintje goed voelt. En hoe de rest van de wereld daar in staat, moet de rest van de wereld maar weten. Toch?
Ik dacht ik probeer het een keer om te weten hoe het is bv geven. Daarna vond ik het zo bijzonder en na wat probleempjes ging het goed. Ik dacht na al die moeite nu het gezellig en makkelijk is stoppen? Echt niet. Na al die twijfels en overtuiging ik ga ws een flesje geven alweer een jaar verder. Als mensen verbaast zijn dat hij nog bv krijgt zeg ik gewoon tot een jaar is melk zijn hoofdvoeding.
Ik heb 1,5 jaar borstvoeding gegeven. Dat had ik van te voren nooit verwacht. Een kind dat al kan lopen nog aan de borst??? Dat leek me maar raar. En toch, je groeit er als het ware in mee. Die dreumes van 1,5 is nog steeds datzelfde kindje dat je als baby ook aan de borst had. Hij vond het fijn, ik kon ook echt van die momenten genieten en het is gezond. Geen enkele reden om te stoppen dus. Ik kreeg tussen zeg maar 6 mnd en 1 jaar wel steeds vaker de vraag "Geef je nou NOG borstvoeding?" (echt met verbaasde ondertoon) en "Wanneer ga je stoppen?" Maar na een jaar verdwenen die vragen min of meer, omdat mensen er denk ik gewoon van uit gaan dat je dan niet meer voedt. En met die leeftijd voedde ik nauwelijks meer buitenshuis. Vond ik ook niet nodig, een kind van een jaar kan makkelijk iets anders drinken of even wachten tot je weer thuis bent. Dat zorgt er natuurlijk wel voor dat het voeden van een wat ouder kindje voor de meeste mensen een onbekend beeld is, waardoor het beeld van 'borstvoeding is voor baby's' in stand blijft.
Hier had ik een doelstelling van minimaal 6 en liefst een jaar.nu heb ik geen doelstelling meer,of wacht eigenlijk wel ik wil heel graag tandem gaan voeden en de kleine komt in de eerste week van mei.dus totdat ze minstens 2 is.ze geniet er heerlijk van en het is nog steeds goed voor haar dus waarom niet?