Vaste voeding en ontlasting

Discussion in 'Borstvoeding' started by kers87, Apr 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kers87

kers87 Bekend lid

Sep 4, 2012
    678
    0
    0
    Even een vraagje. Ik ben nu drie weken bezig met fruithapje, laatste week helemaal geen banaan meer. Het duurt nu 5 dagen voordat zijn ontlasting komt. Is wel gewoon smeuïg (haha raar woord voor poep :p), niet hard dus. Na 4 dagen zit het hem wel echt in de weg..nu heb ik bij het cb gevraag en zij geven aan dat dit door de overgang komt en dat ik tijdelijk wel even wat lactulose kan gebruiken totdat hij 1x per 2 dagen ontlasting heeft. Dat gebruiken we nu 3 dagen, maar hier krijgt hij veel kramp van en buikpijn dus denk dat ik hier toch mee ga stoppen...

Herkennen jullie dit en hoe hebben jullie dit opgelost. Hij is bijna 6 maand dus dan zal die er toch wel aan moeten wennen toch? Maar hoe en zonder pijn?

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Hmmm lactulose is wel troep dus dat zou ik echt niet doen.
    Even een stap terug. Stoppen met de bijvoeding tot zijn ontlasting weer goed is en dan langzaam weer starten met groenten. Je hoeft die 6 mnd grens niet zo letterlijk te nemen hoor. Hij groeit voornamelijk op de melk en dit blijft voorlopig hoofdvoeding...

3. fafa

fafa Niet meer actief

Helemaal met patrijs eens. Ik had ook hetzelfde probleem. Even een pas op de plaats doen en 2 dagen alleen borst. Dan heel voorzichtig weer een beetje bijvoeding. Zolang het goed gaat, opbouwen. Zodra het weer vastzit, dagje alleen borst etc. Gaat vanzelf steeds beter.

4. kers87

kers87 Bekend lid

Sep 4, 2012
    678
    0
    0
    Oké dan ga ik dat doen. Vandaag is ook zijn eerste tandje doorgekomen, kan dit er ook mee te maken hebben? Dit is overigens alweer dag 4 zonder ontlasting, ookal heeft hij nu 3 dagen lactulose gehad. Ik zal inderdaad even alleen de borst geven. Al ben ik wel een beetje bang met dat tandje haha nou ja gewoon ff uitproberen ;)

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Het kan ook zijn dat zijn ontlasting patroon verandert en dit kan prima e maken hebben met tandjes die doorkomen. Het hoeft niet altijd spuitpoep te zijn ;).
    Ik zou zeggen maak je niet te druk over die bijvoeding. Gewoon kleine stapjes. Succes!

Oh en rijpe banaan is juist goed voor de poep!( dan bedoel ik met bruine spikkels enzo :))

6. kers87

kers87 Bekend lid

Sep 4, 2012
    678
    0
    0
    Vandaag had hij nog geen ontlasting, heb vanmorgen toch nog wat lactulose gegeven aangezien hij er wel echt last van leek te hebben en vandaag 2x gepoept! :) gelukkig. Ik wil nu eerst weer even alleen bv kijken of patroon weer beetje normaal word 1x per 2a3 dagen en dan weer rustig starten...is het dan wijs om 3x pw een fruithapje te beginnen en dan ff kijken hoe het gaat en dan rustig opvoeren?

7. mamavane

mamavane Bekend lid

Jan 27, 2011
    687
    21
    18
    toevallig heb ik vandaag precies hetzelfde nagevraagd bij het cb, hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ben ook net begonnen met vaste voeding en mijn meisje had opeens ook erg last van harde ontlasting. Ik heb toen een paar dagen weer alleen maar bv gegeven totdat ze weer normale ontlasting had, en ben nu weer begonnen met fruit/groente. Bij het cb zei ze ook gewoon rustig opbouwen, maar wel gewoon fruit blijven geven elke dag, dus niet dan weer wel/dan weer een paar dagen niet. En gewoon goed in de gaten blijven houden bij welke fruit/groentesoorten het goed gaat, en als banaan bijv problemen geeft, dat niet zoveel geven. Ben ook heel benieuwd hoe het hier verder gaat, ze vindt het wel lekker allemaal in ieder geval ;) Succes!

8. Bertha

Bertha Bekend lid

Oct 13, 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    hier ook bij het wennen aan de vast hap.
    Nu nog wel eens moeizaam hoor,
    maar pruimenhapjes werken hier prima.

Share This Page