kolven

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Mandy84, Jun 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mandy84

Mandy84 Actief lid

Oct 5, 2013
    271
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Ik heb enkele vragen over borstvoeding/kolven.

Ik geef nu bijna 3 weken succesvol borstvoeding met weinig problemen. Nu ben ik me aan het verdiepen om af en toe wat te kolven om een voorraadje op te bouwen voor als ik eens een avondje weg ga en later ook voor als ik straks weer ga werken.

Nu vraag ik me af hoe te beginnen? Wanneer kan ik het beste eens proberen te kolven, na een voeding? Of wanneer hij uit een borst heeft gedronken de andere borst kolven? Of eventueel na het 'toetje'? Maakt het nog uit in de ochtend, middag of avond te starten?

Wanneer je kolft kan je dan ook je man een flesje laten geven savonds of snachts, hij komt nu om de 2 a 3 uur, of zit er dan te lang tussen de voedingen? Of kan je bijvoorbeeld savonds na de voeding je borsten nog 'leegkolven' zodat je iets langer zonder voeden kunt?

Graag hoor ik van U.

Groetjes Mandy

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Je start met een beetje kolven tijdens of na het voeden. Tijdens het voeden kan makkelijk zijn omdat je al een toeschietreflex hebt: je kindje drinkt aan de ene kant en je kolft aan de andere.

In het begin start je met kleine beetjes: 30 cc is al voldoende om te oefenen: het is een andere techniek en ander materiaal in het mondje. Geef je kindje de tijd.
    Gaat dit goed dan blijf je dit doen: om de dag of zo.
    Kleine beetjes kun je opsparen tot een volledige voeding.

Afkolven en in de nacht geven gebeurt wel eens maar is vaker omslachtiger dan gewoon voeden. Je borsten zullen in de nacht ook stuwen en wanneer je die voeding niet afneemt, zal je lichaam denken dat je minder voeding nodig hebt. De nachtvoedingen zijn bij uitstek voedingen die je hele productie op peil houden. Ik zou ze zeker nu nog niet proberen te veranderen. Daarnaast zit je nog binnen die eerste 6-8 weken waarin je vraag en aanbod nog aan het afstemmen zijn.
    Gewoon lekker voeden, vanaf een week of 4 eens een flesje om te oefenen, en van daar uit verder gaan!
    Succes.

Share This Page