Hoe kan ik het beste melk ontdooien uit de vriezer? Ik word nu gepaard met een donor dus ik dacht het alvast uit te proberen met eigen melk. Ik heb gisteren avond om 9 uur 3 zakjes van 180ml er uit gehaald en ze zijn nu nog hard bevroren.. Staat mijn koelkast te hoog? Hoe kan ik anders het beste ontdooien? Overige vraag: Mijn man weet nog niet zoveel over donormelk. Hij is ermee ingegaan omdat ik het 't beste vond voor ons zoontje. Zou je aan hem (hij leest mee) kunnen uitleggen waarom aanvulling met donormelk zodat er volledig BV is, beter is dan FV?
Je ontdooit bij voorkeur langzaam: dat wil zeggen dat je de temperatuur verschillen niet te groot laat zijn. Wanneer moet je de melk gebruiken? Je zou ze in de avond (zoek even naar een juist tijdstip voor jullie) in de koelkast kunnen doen en dan ruim van te voren de melk buiten de koelkast verder laten ontdooien. Donormelk heeft de voorkeur boven kunstvoeding omdat het een humane melk is: soort specifiek, zoals we dan zeggen. Moedermelk (dus ook donormelk) bevat veel levende stoffen, die zorgen voor afweer en antistoffen. Veel stoffen blijven ook na pasteurisatie biologisch beschikbaar voor jullie kindje. Kunstvoeding heeft minder soortspecifieke waarde voor een jong kindje: het is geen humane melk, maar melk van een andere soort, aangepast zodat wij het kunnen verdragen. Verteren duurt veel langer en kost meer energie, er zitten ook minder stoffen in die groei en ontwikkeling stimuleren (al pretenderen ze van wel). Daarnaast heb je bij kunstvoeding altijd het risico dat er in productielijnen of tijdens bereiding iets mis gaat, met gezondheidsrisico tot gevolg. De wereldgezondheid raad (WHO) stelt als ideale zuigelingenvoeding de volgende volgorde: 1 borstvoeding 2 gekolfde melk van de eigen moeder 3 moedermelk van een donor 4 kunstvoeding. Goed dat jullie verder kijken! Ik schreef er ooit dit blog over: Over borstvoeding en warme bakkers Geniet van je kindje en je donormoeder!