Hallo, aangezien onze zoon 's nachts altijd doorslaapt en ik daardoor 's morgens vaak erg volle en pijnlijke borsten heb, kolf ik die na de eerste voeding af. Sinds een aantal dagen is één van de borsten echter moeilijker te kolven. Het duurt langer voor het op gang komt en er komt ook minder melk uit. Ik vraag me af wat de oorzaak hiervan kan zijn. Beide borsten zitten 's morgens gewoon vol. Dan nog even een ander vraagje. Ons zoontje slaapt sinds twee dagen van 19.00 uur tot 8.00/9.00 uur. Voordat ik naar bed ga, kolf ik nu en 's morgens na de eerste voeding ook (dit laatste doe ik altijd al). Zorg ik er hiermee juist voor dat ik 's morgens volle en pijnlijke borsten blijf houden? Moet ik om dit te voorkomen juist stoppen met het kolven? Als ik het anders aan moet pakken, is het dan handig om dit nu te doen, aangezien ik over anderhalve week weer aan het werk moet en dan door wil gaan met de borstvoeding!?
Nog even een aanvulling. Vandaag had ik een feestje, waardoor ik een aantal uren niet thuis was. Mijn zoontje heeft twee keer de fles gekregen en ik heb tijdens het feestje een keer gekolfd. Kolven op het feestje was bij de ene borst opnieuw lastig, terwijl de ander prima ging. Er kwam maar weinig uit, ondanks dat de borst vol was. Thuis heb ik meteen mijn zoontje uit bed gehaald en hem aangelegd om de borst te legen, aangezien ik toen echt harde plekken had in die borst. Volgens mij ging dat prima, hoewel de borst verder naar boven nog steeds harder was. Ik heb de kolf er weer opgezet, maar er kwamen maar een paar druppels uit. Ik heb geprobeerd met verschillende standen (zowel zuigkracht als snelheid), maar dit maakte geen verschil. Zit nu dus met een pijnlijke borst, waar ik nauwelijks tot geen melk uit krijg. Ik zet er zo maar even een warme douche op in de hoop dat ik er nog wat uit ga krijgen. Zo niet, dan zoontje morgenvroeg maar aan die borst aanleggen en hopen dat hij deze leeg drinkt en maandag evt de lactatiekundige bellen!?
Hoi, Lees nu je vraag pas Hoe is het nu? Klinkt alsof je lichaam moeite heeft met de overgang naar geen nachtvoedingen. Heb je lactatiekundige gebeld? Mocht dit zich weer voordoen, dan kun je warmtekompressen aan leggen: vul een luier met lekker warm (geen heet) water en vorm deze echt 15 min. om de plek heen. Dan kolven, dat gaat vaak beter. Als je dit vaak hebt kun jebij de huisarts een oxytocine spray vragen: ook handig wanneer je moet kolven op het werk en het schiet niet zo makkelijk toe. Het heet syntocinon. Succes!
Bedankt voor het antwoord. De warme douche hielp niet echt, kwam met erg veel moeite iets uit. Uiteindelijk toch ons zoontje maar weer wakker gemaakt en aangelegd. Toen hij had gedronken, was de borst nog steeds heel vol, maar de melk liep er gelukkig met erg weinig moeite uit. Toen dus alsnog kunnen kolven. Heb uiteindelijk volgende dag opnieuw proberen te kolven en dat ging iets beter. Het blijft bij de rechter borst echter langer duren voor de melk er uit stroomt en het duurt dus langer voor de borst leger is. Ik heb vanavond gekeken en in dezelfde tijd dat ik links kolf en er 60cc uit haal, haal ik er rechts 20 cc uit (dubbele kolf). Normaal gesproken kolf ik beide borsten na elkaar, omdat ik dat gemakkelijker vind. Ik begin nu bewust altijd met links, omdat het er daar vaak spontaan uit loopt als ik met rechts begin (als de borst erg vol zit). Ik hoop dus dat het andersom ook gemakkelijker is. Het lijkt in ieder geval met het toeschieten te maken te hebben, maar is dat normaal dat dit zo verschilt per borst en dat dit nu ineens zo is? Het is me eerder niet opgevallen, dus toen was het niet zo of in ieder geval een stuk minder. Kan ik er behalve de spray nog wat aan doen of ergens rekening mee houden?
Ja, kijk naar juiste maat borstschild: tepelgrootte (en hoe deze uitzet tijdens het kolfproces) kan per borst verschillen. Meet hiervoor de diameter van de tepel. Er zijn verschillende maten verkrijgbaar variërend van 21 mm tot 36 mm namelijk. Verder kan het zo zijn dat het toeschieten gewoon minder makkelijk gaat dan wanneer je kindje daadwerkelijk aan de borst drinkt. Succes!