Ik geef ons dochtertje van 17 dagen volledig borstvoeding, dit is vanaf dag 1 super goed gegaan (in tegenstelling tot met ons zoontje 3 jaar geleden, die wilde niet echt niet). Ze hapte de eerste week supergoed aan, zuigt/drinkt/slikt/klokt goed en dronk elke voeding aan beide borsten (meestal beiden leeg ook). De tweede week ook goed aanhappen en drinken, maar dan genoeg aan 1 borst per keer. Nu sinds 2 a 3 dagen hapt ze wat slordiger aan en moet ik haar een paar keer opnieuw aanleggen voordat ze goed zit, en ze drinkt wat halfbakken heb ik het idee. Ze wordt tussendoor wat slaperig, laat uiteindelijk los, maar begint dan al snel weer te huilen en m'n borst is dan ook echt nog niet leeg. En zo 2 a 3 keer totdat ze enigszins tevreden is. Helemaal tevreden lijkt ze lang niet altijd, maar de tweede borst krijg ik haar echt niet aan, houdt haar lipjes op elkaar en als ze al hapt, dan zuigt ze heel even en sabbelt ze alleen wat. Borstcompressie gebruik ik al, evenals haar tijdig actief proberen te houden door prikkels (voetjes/handjes masseren/kriebelen bijv). Luier verschoon ik meestal voor de voeding, aangezien ze vaak maar 1 borst drinkt. Na de eerste borst verschonen merk ik qua activiteit geen enkel verschil mee, dan pakt ze alsnog die tweede borst niet. Iemand hier misschien tips om haar weer zo goed actief te laten drinken en om haar meer tevreden te krijgen/houden? Ze slaapt namelijk ook wat minder goed hierdoor lijkt. 's Avonds wat last van krampjes en de afgelopen 3 nachten direct na de voeding ook flink kramp lijkt het. Hierdoor lijken zowel zij als ik niet aan goede/voldoende rust toe te komen, wellicht dat dat ook effect heeft op het drinken? Overdag varieert de tijd tussen de voedingen 1,5 a 3 uur, 's avonds/'s nachts 2,5 a 3 uurtjes (met mazzel slaapt ze dan 1 a 2 uurtjes, de tweede week was dit 2 a 3 uur slaap) Ze groeit overigens wel goed en heeft voldoende plas/poepluiers. Geboren op 10 januari (38w+6d), 2850 gr, laagste gewicht 2660gr na 4 dagen, nu ongeveer 2900gr, morgen weer wegen bij het cb. Bedankt voor het lezen, ik hoop op goede tips, en als er meer info nodig is hoor ik het graag! Groetjes, een ietwat onzekere Annemarie en Iris
Hoi, Hoe ging het wegen? En hoe gaat het nu? Ik zou inderdaad kijken naar hoe ze drinkt: is ze actief? Prima. Duren pauzes iets langer? Dan compressie of aai over de bol, zachtjes stimuleren. Probeer niet over te stimuleren, dan sluiten de luikjes ook nog wel eens. Probeer een actieve houding, meer rechtop zittend (zij) Rugby bijvoorbeeld, waar de billen lager zijn dan de schouders. Hoor graag hoe het op het cb was. heidi
Hoi Heidi, Het wegen ging goed, ze is in 1 week van 2845gr naar 3115gr gegaan, 270gr erbij dus. Ze drinkt dus ruim voldoende lijkt me. Ik heb het een en ander aangepast aan het voeden en dat lijkt beter te gaan nu. Heb een erg sterke toeschietreflex blijkt en behoorlijk wat melk, dus na het eerste aanleggen/aanzuigen koppel ik haar af en laat de straaltjes weglopen totdat ze stoppen (het spuit er dan echt uit), daarna kan ze rustig verder drinken zonder zich nog erg te verslikken. Links gaat dat beter dan rechts, maar misschien is dat nog een kwestie van oefenen/handigheid. Rechts hapt ze iets moeilijk opnieuw aan, likt/sabbelt dan meer dan dat ze een grote hap wil nemen. Ook heb ik haar nu wat schuiner zoals je zegt, haar billen lager dan haar hoofd, en als ze eenmaal weer drinkt leun ik een stuk achterover, zodat ze wat meer omhoog drinkt. Hierdoor lijkt ze een stuk minder lucht binnen te krijgen en eventuele boertjes komen ook makkelijker omhoog. Resultaat: veel minder huilen! Het slapen laat nog wel wat te wensen over, maar is al wel iets verbeterd nu we haar sinds 3 dagen ingebakerd hebben. Ik slaap de afgelopen nachten beneden met haar in de box, want boven in haar bedje (wel bij ons op de kamer) vind ze helemaal niks... Maar ik ben allang al blij dat ze veel minder kramp heeft door al die extra lucht en daardoor moeheid
Fijn dat dit al beter lijkt te gaan! En dat slapen...ze is nog zo jong, dat komt beslist ook goed met de tijd! Succes verder!