Minder melk aub

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MSI, 23 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSI

MSI Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.671
    0
    36
    ZOB
    Hoi!

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik MINDER melk heb?

Mijn zoontje is nu bijna 7 weken oud. Hij krijgt 's avonds rond 8 uur zijn laatste voeding en komt dan 's ochtends rond 5 uur pas. Allebei mijn borsten zitten dan natuurlijk overvol! De melk spuit er zo uit en hij verslikt zich dan natuurlijk. En de nachten dat hij ooit langer door slaapt moet ik echt uit bed en gaan kolven zo'n pijn doet het.

Nou dacht ik dat mijn borsten op d'n duur er vanzelf wel voor zouden zorgen dat de voeding 's nachts wat minder snel zou 'aanvullen' maar dat is dus niet het geval.

Voor mijn zoontje moet ik natuurlijk ook af en toe vooraf wat afkolven, is anders ook zo zielig. Maar ik moet zo'n 100 ml afkolven om een beetje de druk er af te kunnen halen. Maar zo kom ik natuurlijk in die welbekende vicieuze cirkel. Als ik 1 borst leegkolf krijg ik er al gauw 230 ml uit (en dan is ie nog niet eens helemaal leeg) dus ik heb echt te veel. Maar hoe krijg ik dat nou naar wat minder.

Dit is mijn 2e kindje. Mijn eerste kindje is nu 3,5 en heb ik 11 maanden borstvoeding gegeven. Ik kan me herinneren dat ik toen ook zoveel had maar dat de voeding zich wel sneller aanpaste aan de behoefte dan nu.

Oja, mijn zoontje is nu ongeveer 6100 gram maar haalt de 3 uur nog steeds niet. Ik heb ook het idee dat door die grote hoeveelheid voeding hij alleen maar de voormelk krijgt (die erg waterig is) en geen achtermelk want dan is zijn maag onderhand wel vol. En dat ie daarom sneller honger heeft kan dat kloppen?

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi

Het heeft waarschijnlijk wat langer nodig dan de 6-8 weken die we standaard rekenen om af te stemmen. Maar je lichaam zal het gaan snappen. Je kunt in de ochtend een keer helemaal leeg kolven voor je gaat voeden, dan kan je kindje in ieder geval rustig drinken.
    Als je met name in de nacht ongemak hiervan hebt, neem dan in de avond voor je gaat slapen een kopje saliethee. Probeer het 1 dag, kijk het een dag of 2 aan. Evt. nog een keer.
    Blijft het hardnekkig, dan elke avond een beetje thee, maar ook niet te veel, je wilt niet te veel remmen voor later als je kindje meer nodig heef.t

Ik zou in ieder geval overdag zorgen dat je kindje rustig kan drinken: dus afhalen als de melk toeschiet, dan eerste stralen af laten lopen tot ze afbuigen en dan de borst droog maken en opnieuw aanleggen. Dan is de eerste krachtige (voor)melk afgevloeid.
    Evt. kun je als je kindje heel snel weer voor een slokje komt weer aan de zelfde kant aanleggen en daarna pas naar de volgende borst.

Via de vrijwillige borstvoedingsorganisaties vind je ook informatie over ruime productie. Bel eens iemand, of download een folder via borstvoeding.nl

Succes!

3. MSI

MSI Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.671
    0
    36
    ZOB
    Ik geef maar 1 borst per voeding. De andere borst komt dus pas uren later aan de beurt ;)

Ik ga die thee proberen! Is het anders een idee om de borst die NIET de laatste voeding heeft gegeven 's avonds voor het naar bed gaan af te kolven?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, dat kan zeker voor verlichting in de nacht zorgen. Je houdt dan wel deze productie op dat moment in stand, maar wellicht geeft het je een mooie voorraad mocht je weer gaan werken, naar school of andere bezigheden buitenshuis krijgen.

Deel Deze Pagina