Kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door spijkervrouwtje, 5 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi

Even een vraagje. Mijn dochtertje heeft 5 x Bv per dag wat eigenlijk heel goed gaat. Ze is een erg tevreden meisje. Ik ben sinds 2 weken weer aan het werk (3/4dgn p/w) en kolf dan 2 keer per dag. Ik kolf de voeding van 11 en van 15 uur. Ik kolf dan uit beide borsten samen ongeveer 125/140 cc per keer. Op zich is dat niet genoeg want als ze uit de fles drinkt doe ik daar meestal 160/170 cc in en die gaat meestal schoon op.
    Nu is het zo dat ik voor (of soms na) de ochtendvoeding ook 1 borst kolf omdat ze dan meestal aan 1 borst genoeg heeft of nog maar een klein beetje uit de 2e wil en dan zijn ze zo gespannen. Ik kolf dan meestal zo'n 80 cc zodat ik met hetgene wat is verder die dag kolf toch aan 2 voedingen kom.
    Nu weet ik wel dat ik niet zoveel uit mijn borsten kolf als mijn dochtertje eruit haal met drinken maar ik maak me toch een beetje zorgen of dat dat kolven niet "slecht" is voor mijn productie. Bij de voeding van 19 uur lijkt mijn dochtertje nl niet genoeg te hebben na 2 borsten, blijft dan zuigen maar laat telkens weer huilend los. Ik bied haar dan nogmaals beide borsten aan en dat helpt wel wat maar ik heb zelf dan het gevoel dat ik op dat moment te weinig melk heb. Dit deed ze toen ik nog niet werkte nl niet. Toen was het meestal een borst met de 2e als toetje.

Ik ben eigenlijk wel van plan om voorlopig nog BV te geven maar als ik niet meer kolf dan 140cc dan valt dat dus niet mee omdat ze steeds meer gaat drinken. Heb verder op mijn werk wel een rustig afsluitbaar kamertje om te kolven, tsr komt ook goed op gang, dus daar ligt het niet aan maar na zo'n 8/10 min komt er gewoon geen melk meer.
    Ik probeer verder wel genoeg te drinken (2 liter p/d) en rusten maar voel me verder ook niet moe of zo.

Heeft u misschien wat tips of maak ik me zorgen om niets?

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Op zich doe je het allemaal prima. Veel vrouwen lopen tegen het probleem aan dat ze niet een volledige voeding in 1 keer kunnen kolven. dit maakt het extra lastig. wanneer de voedingsbehoefte van je kind toenemen zal je melkproductie ook toe moeten nemen. dit doe je door je kind vaker aan te leggen of door vaker te kolven. zo werkt het vraag en aanbod principe. verder kun je ook je melkproductie proberen te verhogen tijdens 1 kolfbeurt.:
    - wanneer je begint met kolven is het belangrijk om een rustige ontspannen omgeving te hebben.
    - neem een foto van je kind erbij.
    - masseer je borsten voor het kolven zodat je makkelijker een toeschietreflex krijgt.
    - leg eventueel een warm washandje op de borsten.
    - begin met kolven.
    - kolf iedere borst af, totdat de melkstroom afneemt, (ongeveer 5 a 10 minuten).
    - stimuleer opnieuw het toeschietreflex door massage en warmte
    - kolf weer iedere borst totdat de melkstroom afneemt, (ongeveer 3 a 5 minuten)
    - stimuleer nogmaals het toeschietreflex door massage en warmte.
    -kolf weer iedere borst tot melkstroom afneemt, (ongeveer 2 a 3 minuten).

verder is het afhankelijk wat voor kolf je gebruikt een handkolf of een elektrische en of je bij je kolf de zuigkracht in kunt stellen. soms kan je door tijdens het kolven de zuigkracht iets op te voeren nog iets meer kolven.

hetgeen waardoor je dochter om 19.00 meer bij je wil zijn is waarschijnlijk de geborgenheid. waarschijnlijk heeft het niets met je melkproductie te maken. veel kinderen reageren op de afwezigheid van hun moeder overdag door 's avonds vaker te komen. ze waren gewend om iedere voeding bij hun moeder te mogen drinken en nu is moeder overdag vaker weg. dit compenseren ze door vaker te komen als moeder weer thuis is. leg ze na de voeding lekker even bij je neer knuffel even lekker samen.

3. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Bedankt voor je reactie. Heb mijn dochtertje vandaag maar een keertje meer aangelegd en had hierdoor ook geen problemen vandaag bij de voeding van 19.00 uur.
    En dat ze op zoek is naar het mama-gevoel om 19.00 daar had ik niet aan gedacht maar zou dus best wel eens zo kunnen zijn. Nog meer knuffelen dan maar ;)

Verder heb ik een goede kolfruimte op mijn werk en doen ze er ook absoluut niet moeilijk over. Ik zit er ook best op mijn gemak en heb altijd een fotoboekje van haar bij waar ik dan naar ga zitten kijken.
    Ik ga het masseren en een warm washandje zeker uitproberen morgen.
    Ik kolf overigens electrisch dubbelzijdig. En stop meestal als de melkstroom stopt, maar zal het nog eens proberen om 2/3 keer te kolven per kolfbeurt.
    Bedankt voor de tips :D

Deel Deze Pagina