Mijn zoontje heeft nog niet echt een vast ritme wat betreft bv, maar komt nu steeds vaker om de 3 uur, maar s'nachts zit er ook wel eens minder tussen. Vannacht was het: 21.00 00.00 03.45 05.15 06.15 09.00 Hij drinkt ook best wel lang, vaak 15 min aan ene borst en 5 a 10 min aan andere borst. Ik vind het dan ook erg vermoeiend. De kraamverpleegster en lactatiekundige vertelden me dat ik gewoon moet aanleggen, ook al is het ieder uur. En mijn tante (die ook kraamverpleegster is) zegt dat hij veel te vaak komt s'nachts en dat ik hem (als er geen 3 uur tussen zit) best eens mag laten huilen, zodat hij na een paar nachten wat minder vaak zal komen. Ik vind die verschillende adviezen best verwarrend. Wat kan ik het beste doen? En moet ik hem na 3 uur wakker maken voor voeding zowel overdag als s'nachts zodat hij in een ritme komt? Of gewoon wachten tot hij zelf aangeeft? Ik ben er erg veel mee bezig. Ik droom er s'nachts ook van. Dan schrik ik wakker en denk ik dat ik in slaap ben gevallen tijdens bv geven en zoek hem onder de dekens,terwijl hij lekker in zijn bedje ligt. Komt omdat ik ook telkens bijna in slaap val tijdens bv. Ik doe dit liggend onder de dekens, want zittend is nu te koud. Vannacht tijdens mijn slaap lag ik met mijn borst bloot; droomde ik dat ik hem aan het voeden was Of ik schrik wakker en denk ik dat ik een hele nacht vast geslapen heb en ik hem niet heb kunnen horen. Dat onrustige slapen van me maakt het nog extra vermoeiender. Ik hoop dat je wat adviezen voor me hebt. Alvast bedankt.
Ik kan me voorstellen dat het verwarrend is de verschillende adviezen. dit is vaak het probleem waardoor mensen onzeker worden. het is vrij normaal dat een baby aan 1 kant 15 minuten drinkt ( dit kan zelfs een half uur zijn) en aan de andere dan ook nog even wil. laat het kind ook gewoon aan de eerste borst drinken tot het zelf los laat. bied de tweede kant aan. wanneer hij deze nog wil mag dat maar hoeft niet. Let eens goed op het aanleggen. wanneer een kind de borst niet goed heeft dan zuigt het veel maar zonder resultaat, waardoor het kind niet verzadigd raakt. Let bij het aanleggen goed een aantal zaken: - ga zelf in een gemakkelijke stoel zitten. - probeer te ontspannen. - leg het kind in een horizontale houding. - zorg dat zijn neusje op tepelhoogte ligt. - laat je zoontje zelf naar de borst happen. - wanneer hij zijn mond goed open heeft breng je je zoontje naar de borst en niet je borst naar je zoontje. - wanneer je twijfelt haal je hem los en probeer je het opniew tot je er zeker van bent dat hij de borst goed heeft. - let goed op zijn drinken. hij begint met korte snelle halen, dit gaat even later over in langere halen. vaak hoor je een kind dan ook slokken. Let hier op. - wanneer een kind zuigt zie je vaak ook het oortje bewegen. verder wordt er aangeraden om een kind op aanvraag te voeden. het kan zijn dat het kind de ene keer na twee uur al weer komt en de keer daarop pas na vier uur. Dit is niet erg maar heel gezond. sommige ouders worden hier erg onzeker van en willen wat meer hou vast aan tijden. je kunt altijd proberen om je kind daar wat in te sturen en soms lukt dit. het komt vaker voor dat kinderen juist 's nachts vaker willen drinken dan overdag. dit is erg vervelend maar kan normaal zijn. echter wanneer je 's nachts liggend voed is het ook hier belangrijk dat het kind de borst goed heeft. je onrust kan ik niet helemaal wegnemen. echter er bestaat een folder over je kind bij je in bed laten slapen. misschien dat dit je kan helpen zodat je wat rustiger wordt daarin. deze kun je bestellen bij: www.lalecheleague.nl/
Bedankt voor je reactie! Vannacht ging het al beter,er zat 3 uur tussen elke voeding 23.00 02.00 05.00 08.00 Zo is het beter vol te houden. Ik geef hem nu ook zittend voeding s'nachts zodat ik niet in slaap val en na het voeden wat minder angstig slaap. Ik heb dat vannacht ook als zo ervaren. Ik voel me ook een stuk uitgeruster. Ik heb nog 2 vraagjes. Het viel me gister op toen ik hem liggend voedde dat er melk uit zijn neusgaatje kwam. Ik dacht eerst dat het via zijn mondje in zijn neusje kwam, maar het kwam echt direct uit de neus. Hoe kan dat? Het valt me ook op dat hij sinds gister langer aan de tweede borst drinkt dan aan de eerste. Ik blijf de eerste nog wel aanbieden, maar die weigert hij. Naar de tweede borst hapt hij gelijk. Zou de eerste dan al leeg zijn. Het is ongeveer 10 min. aan de eerste en 15 min aan de tweede. Is dat erg? En hoe kan dat? Alvast bedankt Groetjes Bobbie
Het kan, zeker wanneer je ligt dat er melk uit het neusje komt. de neus en mond is een open verbinding. wanneer het kind ineens veel melk krijgt kan het dat niet meteen wegslikken en kan er wat uit het neusje komen. dit is niet erg. wanneer het kind zich verslikt laat je hem even bijkomen voordat je verder gaat met de voeding. dat je kind aan de tweede borst langer drinkt dan aan de eerste hoeft niet erg te zijn. soms zie je dat je een sterk toeschietreflex hebt zodat het kind bij de eerste borst niet zoveel moeite hoeft te doen om de melk eruit te krijgen. aan de tweede kant blijft het dan langer drinken om de zuigbehoefte te bevredigen. wanneer je telkens met de borst begint waarmee je de keer ervoor bent geeindigd dan is dit geen probleem.