De titel zegt het eigenlijk al. Mn man heeft net Mirre een flesje gegeven met 100cc melk (BV) erin. Het ging schoon op en ze ligt nu heerlijk voldaan in zijn armen. Tegelijkertijd heb ik gekolft en ik kreeg er niet meer dan 80cc uit. En heb ook echt nog even geprobeerd door te kolven ... maar er kwam geen druppel meer uit ... Uiteraard slaat dan de onzekerheid meteen toe (kan wel janken). Betekent dit dat mn meisje structureel te weinig melk uit mn borsten kan halen?
lieve salapio, wees niet onzeker, want je meisje is veel slimmer en handiger dan een kolf! Kindjes kunnen altijd veel meer melk uit je borsten krijgen dan een electrisch apparaat dat kan! Daarnaast moet je kolven ook leren... 80 ml vind ik best veel in jouw situatie! toen ik net 7 weken mama was, kolfde ik max 50 ml..... (en ik geef nu nog steeds bv) Kijk naar je kleine meid, is ze normaal tevreden nadat ze lekker bij jou gedronken heeft? Plast ze goed? Dan zou ik me zeker geen zorgen maken. en aan je onderschrift te zien, groeit ze goed! Ruim een kilo in een maand en 4 cm langer... nou daar mag je trots op zijn! Dus volgens mij heof jij je echt niet af te vragen of je te weinig melk hebt hoor! knuffel en geniet van je lieve schatje!
Nee dit kun je absoluut niet zo stellen hoor. Ten eerste is kolven iets wat je moet leren, en dat kost tijd en oefening. Ten tweede is je meisje altijd beter dan een kolf en kan dus meer uit je borst krijgen dan je met een kolf zal lukken. Ten derde hoeven kindjes met een fles veel minder moeite te doen dan aan de borst en willen nog wel eens meer drinken dan ze eigenlijk nodig hebben. Ten vierde: als ze echt te weinig zou krijgen, zou ze dan zoveel aankomen denk ik? Nee hoor, niet onzeker worden, maar lekker genieten van je meisje die het zo goed doet op jouw melk en ook uit de fles wil drinken!
Naast de dingen die hierboven genoemd worden speelt er bij kinderen die borst gewend zijn en die een fles krijgen nog iets anders. Melk komt op een heel andere manier uit een borst als uit een fles. Bij een borst heb je eerst drupjes, dan stralen en daarna weer druppels. Dat is voor een baby dan meteen een teken dat ze er rekening mee moet houden dat de borst bijna op is, en dat ze dus moeten stoppen. Uit eeb fles komt van begin tot eind een constante straal die gewoon stopt als de fles leeg is. De baby heeft dan dus geen 'stopsignaal' van druppels gekregen. Om die reden zie je vaak dan babies die borst gewend zijn veel meer uit een fles drinken dan ze gewend zijn uit de borst te nemen: ze krijgen geen teken 'het is bijna op' . Om diezelfde reden lijken babies ook niet verzadigd, zelfs na een heel volle fles. Dat heeft dus met het verschil van melkstroom te maken, en niet zo erg met echte honger.
Goh, dit wist ik niet DM, klinkt wel heel logisch. Ik vraag het me namelijk soms ook af, met een flesje lijkt ze soms onverzadigbaar, terwijl ze aan mn borst veel rustiger is en sneller genoeg heeft. Maar dat komt dus door dat stop-signaal...goed om te weten, tnx! Salapio, als ik maar een enkele keer kolf, krijg ik er meestal tussen de 60 a 100cc uit. Als ik echter een tijdje elke dag kolf, op t zelfde tijdstip, wordt het elke dag meer en zit ik na een paar dagen op zo'n 120 a 160cc. Dus een keer kolven en dan minder hebben, zegt niks hoor, niks om je zorgen om te maken.
Dank voor de fijne/goede/wijze reacties. Mirre was trouwens zeer verzadigd hoor na dr flesje ... was erg grappig om te zien, is ook als een blok in slaap gevallen (meestal wil ze eerst nog een beetje spelen en in bedje een beetje jengelen) ...