Alvast sorry voor mijn lange verhaal, maar zit met een hoop verwarring/vragen in mijn hoofd Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo hoe iedereen dat toch doet met kolven Mijn kleine is nu 3 weekjes oud (doet het super ) en ik wil hem tussen de 4-6 weken laten wennen aan een flesje. Dus komt het onderwerp kolven in beeld. maar hoe doen jullie dat?? Ik zie echt niet hoe ik dit moet doen hoor.. Heb het nu even vlak voor een voeding geprobeerd en dan komt er wel direct goed melk uit (kolf natuurlijk niet veel want ik wil wel dat hij genoeg melk heeft voor zijn gewone voeding). Direct na de voeding zijn beide borsten vrijwel leeg, krijg er 15 cc uit in totaal dan.. schiet dus niet op. Theoretisch begrijp ik hoe het zou moeten: na een ochtendvoeding kolven want dan heb je de meeste melk of gewoon een uurtje na de voeding kolven. maar in praktijk is dat echt totaal niet haalbaar, omdat ik ook nog een lieve peuter rond heb lopen. het is al een kunst om 's ochtends met twee kids te voeden, op te staan, te ontbijten. laat staan dat ik nog tijd heb om na de bv nog eens te kolven! ook een uurtje daarna is lastig, we gaan bijvoorbeeld naar de peutergym of ik breng haar naar het kdv. eerdat ik dan terug ben is het tijd voor de gewone bv en heb ik dus tussendoor geen tijd om te kolven. Dus.... ik snap niet hoe ik het zou moeten doen. 's avonds kolven gaat nog niet, want die kleine drinkt 's avonds heel vaak. Nu moet ik ook zeggen dat ik het kolven op zich maar niks vind (geen idee waarom, maar is een gevoel), gewoon live voeden gaat prima en is makkelijk. geen gedoe.. Ik ben vrijwel altijd bij mijn kindje nu, dus ik zou echt kolven voor het feit dat ik moet oefenen met de fles en een kleine voorraad voor die sporadisch avond dat ik misschien niet thuis ben.. Nu zit ik eraan te denken om hem te laten wennen aan de fles door gewoon vlak voor de normale voeding te kolven en dit direct hierna in de fles aan te bieden. Dat kost me denk ik niet zo veel moeite, kost me weinig extra tijd en gedoe. Zou dit een goede optie zijn? En hoeveel cc moet ik dan aanbieden om hem goed uit de fles te leren drinken? Zijn er hier meer moeders die eigenlijk vrijwel niet kolven? Of ben ik de enige hierin Ben benieuwd naar jullie tips en antwoorden!
Ik denk dat voor een voeding wat kolven prima moet kunnen, ik zou dan niet te veel doen, 20-30 ml is zat om even te oefenen.
Ik denk ook dat je prima voor de voeding kunt kolven als je het bij die voeding aanbiedt. Wij oefenden met 30 cc, meestal 3x per week. Ik heb wel een periode dagelijks gekolfd en heb daardoor nu ook een mooie voorraad voor als het nodig is. Ik kolfde vaak in de ochtend de andere borst dan waar ze uit dronk (dronk toen 1 borst in de ochtend). Als het beter uitkwam qua tijd kolfde ik voor de eerste ochtendvoeding. Toen ze niet meer clusterde en niet meer voor een late voeding kwam ben ik savonds gaan kolven. Ik heb alleen geen peuter rondlopen dus dan is het misschien wat makkelijker. Nu kolf ik alleen als er een flesje gegeven wordt, soms kolf ik nu dus ook een paar dagen niet. Ik weet niet of het je lukt maar is met de hand kolven (niet met een kolf) misschien een optie voor dat beetje melk om te oefenen op momenten dat het even minder handig uitkomt om met de kolf te gaan zitten?
Waarom wil je kolven dan? Voor die ene avond dat je er niet ben, maar valt er dan niet iets te regelen? Niet gaan, baby mee? Wat dan ook.. Hier namelijk ook een baby die gewoon dr mondje stijf op elkaar houdt bij alleen al het idee van een speen Had de eerste weken wel wat gekolfd wegens meer aanbod dan vraag... Als je je productie wat op wil krikken, kan je thee maken van fenegriekzaad, of borstvoedingsthee kopen. Daarin zit dan lavendel en anijs en nog wat. Helpt wel. De drogist kan het wel bestellen. Die van Weleda is wel fijn.
Vlak voor een voeding bodempje in een fles kolven is prima. Hoef je het ook niet op te warmen, in principe. Echt, iets van 20cc is genoeg om de techniek te oefenen.
bedankt allemaal voor de reacties. 20-30cc vlak voor een voeding moet lukken, dat is niet zo veel. Maar bleven jullie deze hoeveelheid aanbieden, of moet dit elke keer meer worden naarmate ze ouder worden? Ik wil namelijk 3 maanden volledig bv geven en daarna langzaam afbouwen naar (deels) fv ivm weer beginnen met werken (en als jullie je gelijk afvragen waarom niet bv blijven geven: ik ga niet kolven op het werk, ben eigen baas maar ik heb er echt geen tijd voor op een normale werkdag. de ochtend/avond/nachtvoeding blijf ik eventueel wel geven als de productie dat toelaat). Daarom moet hij dus aan een flesje wennen. Maar moet ik in die paar maanden deze oefenfles dan steeds meer melk geven? Of is het 20cc alsnog voldoende dan om straks een hele fles fv te drinken? @Black Roses Ik wilde inderdaad kolfen voor die ene avond ja.. maar ik vind het zo een gedoe, dat ik er nu naar neig om die avond maar niet te gaan (was toch niks leuks, alleen een vergadering )
Jammer dat je er geen tijd voor kan maken! Mijn vriendinnetje heeft ook haar eigen bedrijf (retedruk) en haar ervaring is dat het juist makkelijker was voor haar dan toen ze nog een baas had.Zij gaf op werkdagen de nacht/ochtend voeding. Op het werk kolfde ze 1x 20 minuten.Gebruikte dan haar late lunchpauze (om de tijd die ze kwijt was te minimalizeren)om nog een keer 20 min te kolven.Bij thuiskomst een voeding en evt een droomvoeding. Zo heeft ze tot 8 maanden zo kunnen voeden.Daarna was kolven niet meer nodig. Mijn ervaring is dat het hele kolf-verhaal van te voren nogal wat gedoe lijkt maar het dat uiteindelijk niet is ) Kolven moet je ook leren,het gaat steeds makkelijker.. Hou er rekening mee dat als je alleen s'ochtends en s'avonds gaat voeden,je productie dit met 12 weken niet gaat trekken. Wellicht als je nachtvoedingen geeft,en de dagen dat je thuis bent wel volledig de borst geeft.Maar dan is het nog steeds de vraag of het lukt
Hoe je dat gaat aanpakken? Ik denk dat je het beste nu gewoon kunt oefenen met die 20cc, en dat je als je kind 3 maanden is kijkt wat je het beste lijkt. Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden, ik denk dat je het beste gewoon even kunt aankijken hoe het loopt. Met drie maanden is het best moeilijk om met minder voedingen je productie stabiel te houden, maar dat is ook iets dat van vrouw tot vrouw verschilt. Als je kind in de vroege ochtend bij je drinkt, en dan voor je naar je werk gaat nog even aftankt, en dan bij thuiskomst weer aangelegd wordt en voor het slapengaan, dan is de kans het grootste dat het lukt, zeker als je in de nacht ook gewoon op verzoek aanlegt, troost, knuffelt etc.
Ps je moet natuurlijk gewoon doen wat voor jou werkt hoor! Met mijn verhaal wil ik alleen aangeven dat het kan.Mijn vriendin is een enorme workaholic, dacht van te voren dat het toch niet zou lukken maar tadaaa En als het haar te veel moeite had gekost,was ze zeker gestopt. Dus...wie weet!
jullie hebben ook wel gelijk hoor. ik moet gewoon eens afwachten en kijken hoe het gaat. niet alles plannen ik ben geen workaholic, maar neem altijd weinig pauze op mijn werkdagen, juist omdat ik dan eerder thuis kan zijn voor de kids dus even rustig zitten en kolven, dat wordt dan lastig.. vandaar. maar goed, als ik echt wil kan ik natuurlijk meer pauze nemen, dat beslis ik per slot van rekening zelf. maar er moet ook geld verdiend worden en dat zou betekenen langer doorwerken en ook daar zit ik dan weer niet op te wachten. dan mis ik sowieso weer een voeding later op de dag.. haha wat een gepuzzel! ik ga het inderdaad eerst eens even aankijken, oefenen met de 20 cc en na 3 maanden nog eens even bedenken wat ik wil