Hoi, Mijn dochter is 10,5 maand. En als ze bij mijn ouders en schoonouders is (als ik werk) spelen die volgens mij de hele dag met haar. Ik kan dat niet, ik ben niet zo'n speelmama, geloof ik. Ik vind het leuker om er opuit te gaan, naar de winkel met haar, fietsen, wandelen, op de driewieler, in badje, zwemmen, dansen, boekje lezen, dat soort dingen. Overdag speelt ze gewoon alleen, soms ga ik wel bij haar zitten en dan gaan we samen overgooien en ligt ze helemaal dubbel van het lachen, maar dit kan ik geen half uur volhouden. Ben ik nu een slechte moeder? Ik vind het heerlijk om thuis te zijn maar haar en dingen te doen, maar ik weet nooit zo goed wat ik dan moet spelen met haar. Ik ga vaak gewoon poetsen en neem haar mee naar boven en dan speelt ze daar met vanalles. Ook heeft ze wel speelgoed, maar ze 'speelt' eigenlijk met de meubels, kastje open en dicht, stoelen vooruit duwen. Heeft ze te weinig speelgoed dat ze dit doet of is dit allemaal normaal? Ben benieuwd wat jullie allemaal doen overdag. Meestal kruipt ze hier gewoon rond terwijl ik mijn ding doen. We gaan wel elke dag naar buiten of winkelen of op bezoek ergens. Ik voel me soms dan wel slecht omdat ik niet echt met haar op de grond zit en dingen doe, snappen jullie? Misschien komt dat als ze ouder is en dingen beter snapt.
Hier hetzelfde hoor! Bij opa en oma krijgt de idd ook alle aandacht en als ik thuis ben kan dat gewoon niet. Heb dat inmiddels ook wel geaccepteerd. Moet toch ook opruimen en schoonmaken ed. Lotte kan zich nu redelijk vermaken, maar wil ook met alles meehelpen. Soms laat ik dat toe en de andere keer niet, dan moet ze zelf spelen. Meestal gaat dit goed. Ben zelf ook meer van het wandelen, winkelen etc. terwijl mijn man weer meer met haar op de grond speelt. Lotte lijkt hier geen moeite mee te hebben en vindt dit prima. Als ze aandacht wil komt ze wel hoor. Zo zijn de taken eerlijk verdeelt dacht ik zo.
O ja de laatste tijd lijkt het alsof ze zich minder goed zelf kan vermaken, of maar heel kort en dan smijt ze het speelgoed weg. Zou dat komen omdat ik elke dag eventje naar buiten ga met haar? Dat ik te vaak op pad ben? Als ik thuis ben (ik werk 2,5 dag) ben ik bijna altijd thuis eigenlijk, in het weekend meestal weg. Ik ga wel naar de winkel of tussen haar slaapjes door samen met haar winkelen.
het is alsof ik mijn eigen verhaal lees! Denk er ook zo over, maar ik denk ook dat het wel normaal is.
Ik speel niet de hele dag met haar. Michelle vind het heerlijk om rond te kruipen en zelf te spelen ook vind ze het lekker om in haar kamertje te spelen. Hoef heer dan helemaal niet bezig te houden.
Lotte heeft ook een tijd gehad dat ze zich minder kon vermaken. Dat gaat vanzelf weer over. Ze is nu volop alles aan het ontdekken Denk oook niet dat je te vaak weg bent met haar. Is toch ook lekker voor haar?
Ik speel ook niet de hele dag met Joris hoor! Ik vind dat hij zichzelf ook goed moet kunnen vermaken... Bij opa en oma is het ook heel anders als hij daar is. Die hebben de hele dag de tijd ervoor en laten het huishouden e.d. even voor wat het is, die hebben de dag daarna weer alle tijd ervoor. Wij hebben ook nog andere verplichtingen! Wij als ouder zijnde kunnen gewoonweg niet de hele dag spelen met het kind!
denk dat het wel normaal is dat je niet de hele dag met je kleintje op de vloer kan liggen rollen ze moeten tenslotte toch ook leren dingen te doen zonder mama of papa? moet je je zeker niet slecht door voelen.als je af en toe eens met tkleintje speelt is er niks aant handje.zo een beetje 50/50verdelen he
Ik denk dat maar weinig moeders de hele dag met hun kindje spelen, ze moeten dat toch ook zelf leren? Het ene kind speelt graag met speelgoed, maar de ander kan zich prima vermaken met spulletjes in het huis. Zo kan ik me herinneren van onze oudste, die eindeloos in de box kon zitten met het lepelvaasje. Alle lepeltjes er één voor één in, en daarna allemaal één voor één er weer uit en ga zo maar door. Of de doos met wasknijpers, idem dito. En puzzelen, hij kon het al heel snel en was er gek op. Onze tweede zoon vond daar helemaal niks aan. Die speelde met gewoon speelgoed, de lepeltjes gooide hij uit de box en de wasknijpers trok hij kapot, de puzzels keek hij nog niet eens naar, hihihi. Met onze derde moeten we het nog afwachten. Momenteel is hij heel gek van een lege koekzak die lekker kraakt en reageert hij heel erg op muziek, hij heeft zelfs al favoriete CD's waarnaar hij ademloos ligt te luisteren. Alle kindertjes vermaken zich weer anders. Dat is juist zo boeiend!
Er zijn dagen dat Dano zichzelf urenlang vermaakt. af en toe een knuffel of een kusje. en er zijn dagen zoals vandaag die in het teken staan van hem. dat betekent niet dat ik de hele tijd met hem speel maar wel bij hem ben en nagenoeg niks aan het huishouden doe. ik werk 3 dagen en ben er twee met hem alleen, de ene dag is voor hem en de andere dag voor het huis vandaag sochtends, in de zandbak voor de deur, en dan zit ik er lekker naast naar hem te kijken en te 'kletsen' met hem. Dan laat hij ook echt vol trots dingen zien. het mooie hiervan is dat je ineens ziet dat je kindje zoveel meer kan ineens. smiddags eendjes eten gegeven en daarna weer in de zandbak voor de deur. Hij vermaakt dan voornamelijk zichzelf. soms kruip ik achter hem aan en doen we een ik ga je pakken spelletje, dan schatert hij het uit. Dat moet dus niet maar is vooral voor jezelf weleens leuk en fijn om te doen. als jouw dochter zich goed vermaakt met kastjes en deuren dan is dat haar speelgoed Ik merk overigens wel dat als ik druk ben dat Dano dan voornamelijk dingen gaat doen die niet mogen, dan zeg ik wel 100 x NEE dat mag niet. Als ik met hem speel dan hoef ik geen enkele keer NEE te zeggen. is toch ook weleens fijn.
Zeker, het huishouden moet gebeuren. Maar liever zou ik die tijd besteden met mijn meiden. Ik vind het juist heerlijk om met ze te spelen. Mijn oudste heb ik veel te veel verwend met mijn aandacht, ze is nu vier jaar en kan amper alleen spelen, altijd vriendinnetjes nodig daarvoor. Daarom ga ik er bewust anders mee om met mijn jongste. Die laat ik regelmatig even alleen spelen in de box enzo. Hiermee hoop ik dat zij zichzelf beter kan vermaken als ze groter is
Ik denk dat het net goed is dat je kindje alleen leert spelen, ik zie mezelf ook niet continu met m'n dochtertje spelen hoor.
het lijkt precies of ik mijn verhaal schrijf ik werk zelf ook 2,5 dag in de week. en als ik dan thuis ben moet idd ook het huishouden gedaan worden en smiddags ga ik altijd met hem winkelen en wandelen. soms vroeg ik me idd ook af of ik wel genoeg aandacht aan hem geef. en dan kan je je best schuldig voelen. dus ik probeer steeds als hij slaapt het huishouden te doen en hij slaapt best veel op een dag en als hij wakker is een beetje met hem te spelen. maar hij ligt ook vaak in de box of op het speelkleed op de grond met zijn speelgoed te spelen en dat gaat ook super goed. ze moeten idd ook leren alleen zich te kunnen vermaken. dus we doen het helemaal niet slecht geloof ik. en wandelen is ook heel goed en leuk voor ze lekker in de buitenlucht. liefs diane