Kom er even niet meer uit

Discussie in 'Voeding' gestart door Mibow, 17 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mibow

Mibow Niet meer actief

Ons zoontje is 28 weken en volgens het CB moet hij nu naar 3 hoofdmaaltijden per dag: pap als ontbijt, bv lunch, groentehap als avondmaaltijd en tussendoor fruit en in de avond voor het slapen gaan ook nog een keer bv.
    Nu zijn we hier al even mee aan het proberen maar het gaat nog niet echt lekker. Of eigenlijk gaat het helemaal niet.
    De pap van een lepeltje (ik maak het met bv dus het is best dun) neemt hij een paar hapjes van en dan is het klaar. Daarna drinkt hij nog aan de borst omdat hij toch wat binnen moet krijgen. Fruithapje gaat redelijk, voornamelijk peer, de rest van het fruit gaat wel maar dan een paar hapjes en dan ook niet meer.
    Groentehap ook een paar hapjes. Heel soms heeft hij zijn bordje leeg.
    Vanochtend heb ik pap geprobeerd in de fles, dit moest hij helemaal niet. Nadat hij vannacht om 4 uur een paar slokjes drinken wilde heeft hij nu dus niks meer gegeten/gedronken terwijl je zou denken dat hij de pap dan wel zou willen.
    Hij begint nu te jengelen, ik denk dat hij nu trek begint te krijgen. Dus ik ga hem zo maar borstvoeding geven. Wat betekent dat het schema, voor zover we dat al hadden, alweer helemaal niet meer klopt.
    Ik weet het echt even niet meer hoe ik het in moet vullen. Ik wil natuurlijk dat hij voldoende vezels binnen krijgt en voldoende groente en fruit en ik heb het idee dat hij nu nog voornamelijk aan de borst lgt (wat ik ook geen ramp vind hoor) maar het frustreert gewoon heel erg. Hebben jullie tips?

2. Veera

Veera Niet meer actief

28 weken? Hoe oud is dat?

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Haha ik was ook al aan het rekenen.

4. Mibow

Mibow Niet meer actief

Haha, ik zette er juist 28 weken neer omdat ik zelf steeds in de war ben met de maanden. Ik dacht namelijk eerst 24 weken is 6 maanden, want 24:4 is 6, maar nu heb ik toevallig gisteren gelezen dat dit niet zo werkt omdat een maand niet altijd 4 weken is, logisch ook eigenlijk.. volgens mij dus 6 maanden en een week nu.

5. KatoJipGimli

KatoJipGimli Actief lid

17 mei 2015
    214
    19
    18
    Ik vind dat echt wel heel vroeg van het cb! Mijn dochtertje is nu 26 weken en krijgt nog 5 flessen en daartussen beetje fruit, beetje groente beide volgens de rapley methode en beetje pap. Ik zou lekker doen waar jij je goed bij voelt en niks overhaasten..het komt vanzelf wel..

6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Huh je weet toch wel hoe oud je baby is? Wanneer is hij geboren?

Borstvoeding blijf tot de leeftijd van 1 jaar de hoofdvoeding. De rest is bijvoeding. Groente, fruit en brood bied je aan, maar je baby bepaald hoeveel hij er van wil eten. Blijf de borst vooral (vaak) aanbieden want anders loopt je productie terug!
    Vooral geen zorgen maken hoor. Hij doet het zo prima. Het cb heeft er nogal een handje van om kv advies te geven bij een borst baby.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Het is inderdaad nog bijvoeding. Ik zou gewoon borstvoeding geven op verzoek en daarnaast de bijvoeding met fruit, groente en evt. brood/pap steeds verder uitbreiden.
    Ik probeerde ons zoontje inderdaad wel met ons mee te laten eten als hij wakker was. Dus brood als wij brood aten en z'n groente als wij warm aten enz. Dan komt er straks vanzelf een ritme in als ze meer gaan eten/ langer wakker zijn enz.

8. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Hoi, je MOET helemaal niets hoor.
    Met een half jaar begonnen wij pas met bijvoeding.
    En dat deed ik tussen de borstvoedingen door.
    Ik geef onze dochter iets al wij ook eten, dus ochtend brood, soms half broodje soms kwart en soms helemaal niets. Tis maar net hoe haar dag. Middag ook brood en zo verder. Maar met een half haar was het dus echt proeven van alles en met 7 maanden ben ik met brood begonnen. Eerst korstjes, beetje droog laten worden op bord. Met 8 maanden is ze ook het midden gaan eten.
    Ik begin niet aan pap, want dan zou ik moeten kolven (dus de omgedraaide wereld) en op de ochtend bv is hier gewoon een volwaardig ontbijt.
    Laat het cb lekker kletsen, weet dat je rustig de bijvoeding mag introduceren, met een jaar mag het nog best 75% bv en 25% bijvoeding.

Als ik jou was zou ik lekker doorgaan met de bv en tussen deze momenten de bijvoeding geven. Eerst bv geven daarna bijvoeding. Na een poosje merk je vanzelf dat hij meer begint te eten. En minder melk drinkt. Met 9-10 maanden zou je het kunnen omdraaien, eerst bijvoeding en daarna bv.
    Je zou fruit en groenten aan kunnen bieden in stukjes (rapley)

9. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier tot 1 jaar nooit pap gegeten. Is toch niet fijn met bv.
    Hou gewoon je schema aan wat je had en geef hem tussendoor wat fruit en groente, hij hoeft nu nog geen hele maaltijden te nuttigen. En bv is veel belangrijker voor zijn groei en ontwikkeling.

En alles wat cb zegt is advies he, je hoeft het niet letterlijk over te nemen. Kijk naar je kind wat hij nodig heeft en laat hem lekker wennen aan allerlei smaken van groente en fruit eerst.
    Geen kind lust alles eerste keer, die van mij wou alleen appel eten verder niks tijdens eerste hapjes en nu eet hij echt alle soorten groente en fruit.

10. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Heel slecht advies van het cb. Hadden ze niet aan mij moeten geven, want zeer bv onvriendelijk en daarom klachtwaardig.
    Met 6 mnd zijn we begonnen met groente, eerst in de middag. Al snel zodra wij gingen eten. Daarna fruit erbij. Na een maand brood, aardappel ed. Bv gewoon als hoofdvoeding blijven geven. Mocht je willen afbouwen dan meer vast voedsel aan bieden zodra baby honger heeft. Anders geven wanneer jij eet of het jou uitkomt.

11. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Wat de voorgangers al zeggen. Slecht advies van cb.
    Borstvoeding tot een jaar is de hoofdbron van alles wat ze nodig hebben. Dus lekker je kindje volgen. Je kindje kan altijd hapjes mee gaan proeven als jullie mee eten. Ritme komt vanzelf. Geen probleem als er eens geen groenten of fruit in gaat. Daar is de borst voor ;)
    En pap als ontbijt... Wat een gedoe. Lekker de borst en evt een broodkorst na als dat wil.

12. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Wat een vreselijk advies inderdaad! Mijn zoontje is een heel stuk ouder maar blieft nog steeds wel vaker dan 2x een slokje bv. Waarom zou dat maar zo weinig mogen nog?
    Je hoeft nu nog helemaal geen bv te vervangen door hapjes/pap. Het is proeven, wennen aan nieuwe structuren, maar bv mag altijd zo veel als hij wil. Tenzij je zelf af wilt bouwen...
    Ik heb nooit pap gegeven, niet gemotiveerd ervoor te kolven haha. Op een gegeven moment wel brood gegeven, maar dat bleef heel lang bij enkele hapjes. Groente ook maar weinig. Hij eet pas sinds ruim een jaar aardige porties, een hele boterham of bordje avondeten. Ik doe niet aan schema, ik geef hem iets als ik ook eet of als ik merk dat hij honger heeft... Sinds een jaar echt met de pot mee. Soms slaapt hij door een maaltijd heen of wil hij iets niet eten. Dan is er een tijdje later weer een ander hapje of slokje bv ;)
    Dus echt geen zorgen maken, eten gewoon leuk houden, niks moet en de hoeveelheden komen vanzelf wel. En dan merk je vanzelf dat er minder vaak om bv gevraagd wordt.

13. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Als je borstvoeding geeft is al het andere tot 1 jaar BIJVOEDING. Dan gaat het puur om wat hapjes en proeven. Maar het is geen moeten. Dus eerst inderdaad groente/fruit/pap/broodkorst aan bieden. Gaat het niet op dan nog even lekker bij mama drinken. Je zou ook kijken of groente en fruit via de rapley methode beter gaat.

14. Mibow

Mibow Niet meer actief

Heel erg bedankt allemaal!
    Geef hem nu gewoon wat hapjes fruit, groente en een broodkorstje naast de bv en ga daar nog lekker even mee door :)

Deel Deze Pagina