Twijfel schrijfwijze naam

Discussie in 'Babynamen' gestart door Eline88, 17 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Goedemorgen!

We blijven erg twijfelen over de schrijfwijze van de naam voor ons tweede kindje. Het is een buitenlandse naam en de officiële schrijfwijze kan in het Nederlands voor verwarring met de uitspraak zorgen. Het is heel simpel te verhelpen door 1 letter toe te voegen, maar dat voelt voor mij een beetje raar. Het gaat om de a die met de officiële schrijfwijze wellicht in eerste instantie als "aa" wordt benoemd terwijl dit een "a" moet zijn. Ik heb een vergelijkbare naam gevonden en ben benieuwd hoe jullie deze uit zouden spreken: Saman. Zou je "Saaman" of "Saman" zeggen? En zou je om verwarring te voorkomen de schrijfwijze aanpassen?

En is er iemand die thuis is in de Nederlandse taal die ik privé de naam waar het om gaat mag sturen om nog even mee te denken? Ik zet deze liever niet hier :)

Alvast bedankt!

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Je mag me wel pben

3. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.799
    8.469
    113
    Vrouw
    Ik zou Saaman zeggen..

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ook.

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Als er Saman staat, dan zou ik ook Sah-man zeggen. Wil je Saa-man als uitspraak, dan zou ik Sáman of Saaman schrijven. Het accent of de dubbele a geven aan dat die lang uitgesproken moet worden.

6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Zoals het woord samen dus Saa-man/Sah-man. Maar een accent zou het wel duidelijker maken maar dat zou bij mij liggen aan de naam. Je mag me een pb sturen als je wilt.

7. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Ik ben wel benieuwd naar de naam?
    Zoals het er nu staat zou ik Saa-man zeggen.

8. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Ik zou dit uitspreken als Saamàn...met nadruk op -man

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar 'samen' spreek je toch ook uit als 'saa-muhn' en niet als 'sah-muhn'?
    'sah-man' zou ik als Samman schrijven.

10. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Als saaman. Als je een andere klank wilt zou ik een ' plaatsen dus Sàman.

11. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Ik zou zeggen: sahMAN, maar ben ook wel een beetje bekend met buitenlandse namen.
    Maar als je Samman zou schrijven, zou ik SAMman zeggen, dus dan is de klemtoon anders.

Je mag me ook PB'en :)

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik zeg sah-muhn. Dus niet een heel lange aaa. Ik vind het lastig uitleggen.. Maar ramen is voor mij ook rahmun qua klank. En dus niet raaa-mun.

13. caramia

caramia Actief lid

5 jul 2016
    157
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou Samán zeggen, zoals Samantha, maar zonder tha ;)

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar rammen en ramen spreek je toch wel anders uit neem ik aan?

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Ik zou Saa-man zeggen, met de klemtoon op 'man'. Maar als iemand me een keer zo vertellen dat het anders was, dan zou ik direct overnemen.

16. Aries

Aries Niet meer actief

Eerste reactie SAA-man, of eventueel Saa-MAN.

17. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Mijn eerste gevoel zegt SaMAN dus de klemtoon op de tweede lettergreep.

18. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Dit

19. Ik denk eigenlijk dat het niet zoveel zin heeft om een naam te noemen waar het eigenlijk niet om gaat. 'Emily' spreek ik in eerste instantie bijvoorbeeld uit als Ehmuhlie en niet als Eemuhlie (of als Eemielie), met een korte klank dus. 'Katinka' spreek ik ook uit als Katinkaa, niet als Kaatinkaa, ook met korte klank. Maar goed, bij bijvoorbeeld 'Peter' of 'Lisanne' zou ik het weer heel bizar vinden klinken met een korte klank. Voor mij dus echt compléét afhankelijk van de specifieke naam.

Ik krijg door je topic het idee dat het echt om een (in NL) niet veelvoorkomende naam gaat, maar bij namen als 'Timothy' heb je dit ook. Sommigen zeggen Timootie, anderen zeggen Tiemootie.

20. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties! We zijn tot de conclusie gekomen dat het beste is om de officiële schrijfwijze aan te houden. Doordat het om een minder bekende naam gaat is de kans sowieso al aanwezig dat er fouten worden gemaakt. Dus dan kunnen we net zo goed voor de schrijfwijze kiezen die voor ons beter aanvoelt.

Deel Deze Pagina