Heeft werkweigering consequenties voor mijn uitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kimr1, 1 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Hallo,
    ik heb ook een vraag.
    Ik werk inmiddels al twee jaar ergens via het uitzendburo. Ik ben in eerste instantie aangenomen voor een half jaar. Een paar keer is mijn contract verlengd.
    Samen met 2 collega's (ook via het uitzendburo) vervul ik de functie.
    Nu hebben ze per maart intern iemand aangenomen. 1 van ons drieen kon maar blijven.
    Naar een sollicitatiegesprek kregen we alle drie te horen dat we het niet waren geworden.
    We functioneerden blijkbaar niet. Erg vreemd na al die contractverlengingen, maar goed.
    Nu kwamen ze vandaag vragen of ik niet toch nog twee maanden wil blijven om de nieuwe kracht in te werken.
    Eerlijk gezegd heb ik hier niet zo'n zin in. Voel me behoorlijk "gebruikt".
    Als ik dit niet doe, is dat dan werkweigering? Krijg ik dan evengoed een uitkering?

Groetjes.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kimr1,

Je wilt weten of je weigering een nieuwe medewerker in te werken gevolgen heeft voor een eventuele uitkering. Als je twee maanden betaald werk weigert kan het UWV oordelen dat je voor die maanden verwijtbaar werkloos bent. In dat geval zul je over die twee maanden geen uitkering gaan ontvangen. Je had immers “gewoon” kunnen werken en inkomen verdienen als je dat werk niet zou hebben geweigerd.

Actuele informatie over verwijtbare werkloosheid vind je hier.

Ik wens je veel succes met deze lastige situatie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina