Hallo dames, Ik ben momenteel 35 weken zwanger en de vader is al vanaf het begin van de zwangerschap niet in beeld. Hij wilt niks met mij en het kind te maken hebben. Er is ook geen andere man in mijn leven dus het kindje is ook niet erkend door iemand Nu zit ik even met een aantal vragen. Waar heb ik straks als alleenstaande moeder overal recht op? Welke toeslagen (zoals bijv kinderopvangtoeslag) en welke kortingen kan ik aanvragen? Krijg ik als 1 ouder nog andere bepaalde kortingen? Of heeft iemand nog tips voor mij? Ik heb een baan van 32 uur en dat blijf ik na de geboorte ook doen. De aangifte van de geboorte zal ik dus waarschijnlijk zelf doen of diegene die ook bij de bevalling is geweest. Nu komt er op de geboorteakte dus geen naam van de vader te staan. Of moet ik dat alsnog opgeven? Hoe gaat dit in zijn werk? Alvast bedankt voor jullie raad, advies, tips en antwoorden. Groetjes Wendy
even kijken op www.toeslagen.nl en over het aangeven? ik denk dat als de vader het kindje niet erkend dat er "gewoon" geen naam op komt te staan? misschien weet iemand anders hier meer over?
en kijk even op www.belastingdienst.nl en dan bij alleenstaandeouderkorting en de inkomensafhankelijke combinatie korting. Als je nu 35 weken zwanger bent dan denk ik dat je in 2011 wel 6 maanden alleenstaande moeder bent nl. dus dan zou je ook recht hebben op deze kortingen. als je nog vragen hebt hoor ik het graag, ik werk bij de belastingdienst nl
Het is persoonlijk maar als de vader er echt niks mee te maken wilt hebben zou ik zijn naam niet opgeven. Als jij weer een nieuwe relatie krijgt en je kind gaat hem als zijn papa zien dan krijg je er misschien spijt van. Je kunt zijn naam altijd nog opgeven, eraf halen gaat echter niet! Ik raad je wel aan om vlak na de bevalling bijv. je moeder te vragen voor in huis. Mijn moeder is 3 weken gebleven. Het was heel gezellig en bijzonder en ook echt nodig!
Je hebt inderdaad recht op een aantal toeslagen, dat kun je het beste op de site kijken die hier al voorbij is gekomen. Ik ben zelf sinds dat ik 10 weken zwanger was ook alleen en de vader heeft mijn zoontje ook niet erkend, mijn moeder heeft Liam aangegeven aangezien zij ook bij de bevalling was. Hier staat geen naam bij de vader dus is open gelaten. Als hij je kindje niet erkend zou ik hem ook niet opgeven bij de aangifte maar dat is uit eindelijk je eigen beslissing. Succes! Liefsz
Dames, bedankt voor jullie reactie en advies. Ik heb hier zeker wel iets aan. De vader erkend het kindje niet dus ik ga inderdaad geen vader opgeven bij de geboorteaangifte.