kom met goudvissen

Discussie in 'De lounge' gestart door flipflop, 14 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Mn dochters willen een huisdier.....een goudvis heeft ze bedacht. Prima, vraag maar aan sinterklaas :) nu willen wij haar dus wel een goudvis geven en ik heb gewoon zo'n simpele kom voor ogen.
    Heb ik daar genoeg aan? Waar vind ik zoiets voor een zacht prijsje?

2. Nikita1981

Nikita1981 Actief lid

25 nov 2011
    114
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op marktplaats staan er genoeg, maar kijk naar een vierkant model, een ronde kom is heel stressvol voor de vissen door de vervorming van het glas en het feit dat er geen hoeken zijn. Ik zou ook minimaal 2 vissen nemen, 1 vis is een beetje sneu, hij denkt dat er roofvissen in de buurt zijn als er geen enkele soortgenoot in de buurt is. Je hebt ook planten nodig voor de zuurstof in het water, wat steentjes ofzo voor de bodem, een netje en visvoer. En als je een bakje hebt zonder intern pompje/filter zul je vrij vaak het water moeten vervangen. Succes!

3. liefenklein

liefenklein Niet meer actief

Kijk eens tussen de vazen bij bijv. Blokker of Action. Vind ze vaak net wat leuker dan de standaard vissenkom. Neem wel dik glas anders kan de kom snel kapot gaan tijdens het verschonen.

4. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Wat een leuk idee!
    Ik zou zelf voor guppies gaan.. is net iets minder "saai". Je kunt visjes gewoon halen bij een winkel als bv tuinland, of een dierenspeciaalzaak..

Succes!

5. Metire

Metire Niet meer actief

Koop niet een te kleine kom, goudvissen hebben best veel water nodig! ( 1 liter per cm lichaamslengte) goudvissen in zo'n rond kommetje vind ik echt sneu en dan gaan ze ook snel dood. Wij hebben een groot aquarium met 5 goudvissen en ze zijn ondertussen 5 jaar oud, terwijl ze bij mijn zus (die zo'n rond kommetje heeft) nooit langer leven dan een maand.

Je moet ze trouwens ook niet te vaak eten geven, dagelijks eten geven is niet nodig :)

6. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    De meiden krijgen van de sint de kom en toebehoren en mogen dan elk een visje gaan uitzoeken in de dierenwinkel.
    Is een aquarium met pomp echt nodig? Volstaat een gewone bak/vaas/kom niet?? Hoe vaak moet je het zonder pomp verschonen?

7. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ga niet voor een kom ;) Het probleem van een kom is NIET de ronde vorm met de opening. De opening is veel te klein bij een kom vergeleken bij een normaal aquarium. Op het moment dat de opening kleiner is dan de diameter van de bak komt er te weinig zuurstof in het water en loop je het gevaar dat je vissen uiteindelijk zullen sterven door zuurstof gebrek.

Bij een normale bak heb je dat probleem niet. Officieel gezien zijn goudvissen zo'n 50l water per vis nodig! omdat ze ontzettend groot kunnen worden (dat een vis na de grote van de bak groeit in een fabel, heb wel eens mensen in de winkel gehad die echt een goudvis van 15 cm in een klein kommetje hadden zitten).

Pomp is niet perse nodig. Zorg er met verschonen voor dat je 2/3 deel van het water houdt ivm bacteriën die in het water zitten. Dus elke week 1/3 deel water verschonen moet voldoende zijn als de bak groot genoeg is.

8. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hadden vroeger 2 goudvissen in een ronde kom. De beestjes hebben jaren geleefd. Steentjes onderin, zuurstofplantjes er in. Als het water troebel werd verschoonden we de kom (ik denk ca. 3x per 2 weken). Gooi er niet te veel voer in, hier wordt het water ook vies van en de vissen hebben niet zo veel nodig.

Dat van een ronde kom heb ik trouwens nog nooit gehoord. Bij de dierenzaak staan toch ook genoeg ronde kommen? Maar je kunt natuurlijk kiezen voor een accubak of klein aquarium. Bij Xenos hebben ze trouwens ook een mooie grote kom.

9. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    #9 mam1991, 14 okt 2013
    Laatst bewerkt: 14 okt 2013
    In dierenwinkels staat een ronde kom omdat een hogere piet die bijvoorbeeld op kantoor bij Pets place werkt heeft besloten om dat in het schappenplan te zetten :)

10. Wam

Wam Actief lid

28 dec 2012
    259
    0
    0
    NULL
    NULL
    In de zomer door de warmte iets vaker dan in de winter. Hier redden we het vaak wel 3 weken. Sommige mensen kijken ons weleens raar aan (vinden het verschonen weinig), maar onze visjes doen het best goed. Vorige set is ong 5 geworden en de visjes die we nu hebben zijn ondertussen al 3 jaar. Wij hebben gewoon een rechthoekige vissenkom, denk de afmeting iets groter dan een a4-tje. Van die glasdingen onderin en zuurstofplantjes. We hebben 3 goudvissen. Ze krijgen om de dag wat voer.

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb 3 goudvissen van elk ongeveer 8 cm en een 80 liter bak, en dat schijnt nog te klein te zijn.

Denk ook aan een filtetpomp etc

Goudvis in een kommetjr is zielig, ze hebben echt wel meer nodig als wat water en een plantje.

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Die rechthoekige bakken zijn zelfs met leuke kleur deksel te koop, ongeveer 15 euro en veel beter voor de vis.

Zorg wanneer je gekleurde steentjes koopt dat je deze eerst goed uitkookt. Anders komt er kleurstof in de van en sterven de vissen.
    Ik weet niet waar je woont, ik heb nog wel een nieuwe bak voor een klein prijsje;)

13. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Belangrijk is om hooguit om de dag te voeren (elke dag is echt te vaak) en als je het water verschoont, er altijd een klein laagje in te laten zitten en dat bij te vullen met schoon water. Dus niet al het oude water weggooien. En natuurlijk zorgen dat het nieuwe water dezelfde temperatuur heeft anders schrikken ze zich een hoedje ;)

Ik zou ook echt niet voor een ronde kom gaan, zowel vanwege het ontbreken van hoeken als de te kleine opening.

Plantjes zijn heel belangrijk, ik had er altijd twee soorten in zitten: eentje voor zuurstof en eentje waar ze van eten.

14. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    met mam eens, door de smalle opening zie je ze happen en futloos worden, en een kom is ook vaak te klein vind ik!

Ik heb vissen in zon grote lange vaas maar niet van de action, wel 1 met heel dik glas.
    kijk uit et siervazen dat ze dun zijn en dus snel knappen bij het vullen van water, Ik doe het nu met een gieter en maatbeker maar kijk maar uit, zijn er hier veel gesneuveld omdat ze zwakke punten hebben.
    Als je kijkt op de verkoophoeken van FB of MP, daar worden regelmatig bakken aan geboden.

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Lees je eerst goed in voordat je wat aanschaft

Guppies houden van warm water (ongeveer 26 graden) je kunt in een onverwarmde kom houden maar dan moet je zorgen dat de omgevingstemperatuur niet lager wordt dan 18 graden en de kom dicht bij de verwarming staat (dus je zult je verwarming altijd aan moeten hebben staan zodat je zeker weet dat het niet kouder wordt dan 18 graden) Wordt het water koeler dan zullen je guppen ook minder actief zijn en zich niet voortplanten.

En dan over goudvissen.

dit wordt erover gezegd op goudvissenverzorgen.nl

Huisvesting

Vissenkom of Aquarium?

Het is een vertrouwd plaatje, een schattige ronde vissenkom met een aantal mooie oranje goudvissen erin. Helaas is er niks schattigs aan dit plaatje. Goudvissen hebben de ruimte nodig, meer dan ze in een vissenkom kunnen krijgen. Dit heeft een aantal redenen:
    Goudvissen zijn goede zwemmers, die de ruimte nodig hebben om zich te kunnen bewegen. Ruimte die ze in een vissenkom niet hebben.
    Goudvissen halen hun zuurstof via hun kieuwen uit het water, maar in een vissenkom zit er niet echt genoeg zuurstof om fijn te kunnen leven.
    Goudvissen zijn ook enorme vervuilers, ze hebben veel ontlasting die het water flink vervuild. Zeker als er maar redelijk weinig water beschikbaar is, dan wordt dit water al snel giftig om in rond te zwemmen.
    Goudvissen zijn echter enorme sterke vissen en ze zullen een goudvissenkom dan ook wel overleven, ze zullen echter doodongelukkig zijn en bij lange na niet zo mooi worden als ze kunnen zijn. En waarschijnlijk gaan ze ook nog eerder dood.
    Als je dan ook echt goed voor je goudvissen wilt zorgen geef ze dan ook de ruimte en laat ze in een aquarium rondzwemmen.
    De aanschaf van een Aquarium

Bij de aanschaf van een aquarium moet je eerst goed bepalen hoeveel ruimte je eigenlijk hebt. Heb je maar een klein plekje, dan is een bak van 60cm waarschijnlijk al heel wat. Maar heb je meer ruimte, dan kun je denken aan een bak van 80 of zelfs 100 centimeter.
    Heb je eenmaal een bak uitgekozen dan kun je kijken hoeveel vissen je hierin kunt houden. Een bak van 60cm heeft meestal een inhoud van 54 liter. Je kunt ongeveer uitgaan van 1 liter water per centimeter vis. Dus een visje van 5 cm, heeft minimaal 5 liter water nodig om te leven. Houdt er echter wel rekening mee dat vissen groeien en een sluierstaart goudvis wel 20cm kan worden!
    Omdat goudvissen zo’n enorme vervuilers zijn, is het verstandig om een pompje aan te schaffen. Niet alleen zorgt deze ervoor dat het water schoner blijft, ook zorgt deze voor circulatie van het water. Hierdoor blijft het water verser en komt er meer zuurstof in terecht wat je vissen zeker fijn zullen vinden.
    Het is meestal niet nodig om een verwarmingselement in de bak te hangen. Staat de bak echter op een plek met veel warmteschommelingen, bijvoorbeeld bij een raam waar het ’s avonds flink afkoelt, dan is het raadzaam om toch een verwarmingselement te kopen. De goudvissen zullen namelijk die constante temperatuurschommelingen niet heel fijn vinden. Zet het verwarmingselement op een graad of 18-20 en je vissen zullen het nooit koud krijgen!
    Nieuwe goudvissen uitzetten in je aquarium

Het is altijd even wennen als je in een nieuwe omgeving komt, ook voor goudvissen. Leg daarom altijd eerst de plastic zak waarin je de vissen gekocht hebt een minuut of 15 in je aquarium zodat de nieuwe vissen langzaam kunnen wennen aan de temperatuur. Doe naar 5 minuten de zak openen en doe er wat van je eigen aquariumwater in. Na 5 minuten herhaal je dit zodat de zak nu half gevuld is met je eigen aquariumwater. Hierdoor kunnen de vissen ook langzaam wennen aan je aquariumwater. Na een kwartier schep je de vissen voorzichtig met een schepnetje uit de zak en laat je ze los in je aquarium. Gooi het water in de zak weg in de gootsteen, hier kunnen misschien ziektes in zitten die je niet in je aquarium wilt hebben!
    Schoonmaken van het aquarium

Goudvissen zijn echter smeerlappen en kunnen een aquarium dan al snel vies maken. Ververs dan ook iedere week een derde van het water in de bak met vers water. Je zorgt er zo voor dat het water altijd gezond voor je vissen blijft. Wil je zeker weten dat je water goed is voor je vissen, behandel het dan met Aquasafe wat er voor zorgt dat schadelijke stoffen in het leidingwater geneutraliseerd worden.
    Als je merkt dat je filterpomp niet meer goed loopt, dan is het waarschijnlijk tijd om hem schoon te maken. Doe dit niet te vaak want dan zorg je er voor dat alle goede bacterieën die in de pomp zitten doodgaan. Haal het filter uit je pomp en spoel deze goed uit in een emmer met oud aquariumwater totdat het schoon is.
    Gebruik nooit reinigingsmiddelen als je je aquarium schoonmaakt, hier kunnen je vissen dus absoluut niet tegen en kunnen ze dood aan gaan!

En ja dierenwinkels zullen kommen verkopen, maar vaak denken ze daar niet aan het welzijn van de vissen maar wel aan hun omzet.

16. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    #16 Booey, 14 okt 2013
    Laatst bewerkt: 14 okt 2013
    Absoluut niet doen, is pure dierenmishandeling. Een kom is veel te klein voor een goudvis! Die heeft al gauw een bak van 60 L nodig!
    Koop dan iig een grote bak zodat het beestje ook ruimte heeft om te zwemmen. Verwarmingselement heb je niet nodig, maar een pomp is wel prettig en daar heb je dan ook plaats voor. Stop er niet teveel in (ik heb het dan over een behoorlijk aquarium, niet over een kom!) want goudvissen leven heel lang en worden erg groot!
    Val niet voor het verhaal dat een goudvis maar zo groot wordt als de kom waar hij inzit, dat is absolute kul. Ik heb mijn buurman ook gezegd dat hij zijn ruim 10 cm grote goudvis uit de augurkenpot moet halen en daar een bos tulpen in moet zetten.

Echt, doe het niet, het dier wordt er dood en dood ongelukkig van. Bovendien loop je met zo´n bol bloemenvaasje ook nog eens de kans op extreem snelle watervervuiling omdat het potje zo klein is. De vis gaat dan dood (nitriet en nitraatpiek). Ga dan iig voor een mooie grote bak van op z´n minst 60 cm. Die heb je al voor een eurootje of 30 op MP. Echte planten erin (zuurstof en verwerking van de afvalstoffen) en je hebt er een lange tijd plezier van. Kindjes blij, papa en mama blij en niet geheel onbelangrijk... goudvis blij! :)

17. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Neem aub de moeite om jezelf van correcte informatie te voorzien voordat je je kinderen een kom met vissen voor de Sint geeft. Genoeg websites op het net waar goede informatie staat.

Wat mij betreft zouden de kommen verboden mogen worden. Pure mishandeling. Zeker als je bedenkt hoe groot een goudvis kan worden, dat is namelijk groter als de gemiddelde kom.

18. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Een guppy hoort al helemaal niet in een kom. Dat zijn actieve zwemmers die in de middenlaag en de bovenste laag van een aquarium zwemmen, het liefst in een groep. Echt, die kommen zijn alleen maar leuk voor een bos tulpen.

Sint kan beter iets anders bedenken aan huisvesting voor de visjes. Die kommen zijn echt pure dierenmishandeling.

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Totaal mee eens

20. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

In Italie is volgens mij de vissenkom verboden en terecht. Echt dierenmishandeling is het. En een goudvis word ongeveer 40 jaar oud!! Behalve natuurlijk in een vissenkom. Wij hebben 2 sluierstaarten in een aquarium van 120 liter en ik ververs elke week het water en de filters.

Deel Deze Pagina