Zijn er meer moeders die dit voor hun kind krijgen? Zal even in het kort uitleggen van onze situatie........ Helaas heb ik een kindje met een behoorlijke achterstand. Hij is nu 7,maar zit op het niveau van een 4 jarige,waarvan zijn spraak en taalontwikkeling ernstig is...... Ziet geen gevaar "water,verkeer ect" (Max heeft een hersenvliesontsteking gehad toen hij 7 weken oud was) Max zat vorig jaar nog op de reguliere basisschool,maar na vele testen bleek al snel dat hij helemaal niet daar hoorde. Hij gaat nu dan ook naar een SBO school en dat gaat echt hartstikke goed! Op de school waar hij eerst op zat,sprak mij een moeder aan en die vroeg mij of wij ook TOG kregen van de SVB. Ik had nooit van TOG gehoord en ben eens gaan kijken op de SVB site Ik heb het aangevraagd en een hele rits met medische en psygische rapporten meegestuurd. Daarna heb ik een huisbezoek gehad van SVB die Max zelf wilde zien en beoordelen. Ik heb goedkeuring gekregen en krijg een vergoeding van zo'n 200 euro per kwartaal,daarnaast vonden ze dat ik er vorig jaar al recht op had en is er afegelopen maand zo'n 1000 euro gestort(van het jaar 2008 dus nog) Ben hier echt heel erg blij mee,en het is onzettend fijn dat de SVB ons steunt in alle kosten die er extra bijkomen voor Max. Maar ik denk dat heel veel ouders van een "gehandicapt" kind niet eens weten dat er een instantie is zoals TOG,ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord...........
Ik heb toevallig gisteren alle formulieren hiervoor op de bus gedaan! Ik wist hiervan door een kennis van mij, ze wees mij er op. Onze dochter is linkszijdig verlamd en hierbij komen dus vele kosten kijken. Ze valt erg veel ( loopt d.m.v spalk+orthopedische schoenen) en hierdoor verslijt ze natuurlijk ook extra veel haar broeken. Ik hoop dus dat wij het voor haar krijgen. Hierdoor is het probleem niet opgelost natuurlijk maar zo hebben wij wel de mogelijkheid om meerdere dingen voor onze dochter te doen.
Nou inderdaad Channie.... Max heeft veel hulp nodig. Kan zich niet zelfstandig aankleden Is 's nachts nog niet zindelijk Kan nog niet zelfstandig brood maken ect Moet geholpen worden met wassen en tanden poetsen. Onder toezicht buiten spelen...... Zit een hoop tijd allemaal in. Het duurt wel lang voordat je bericht krijgt Channie,althans bij mij duurde dat toch wel 3 maanden voodat ik de eerste brief kreeg,daarna ging het allemaal wel snel. Ik hoop dat jullie ook TOG krijgen Het scheelt wel een hele hoop.
Dat we lang moeten wachten maakt in ons geval niks uit. Onze dochter is nog twee en je krijgt pas tog als je drie bent geweest. Je kan het wel al aanvragen. Giovanna kan ook niet zelf aankleden en de normale dingen die voor een ander kind vanzelfsprekend zijn, gaan bij haar gewoon moeilijker. Ze is nu natuurlijk ook nog wel jong. Wij hebben nu ook een aangepaste fiets aangevraagd omdat ze op een normale dus niet kan fietsen en dit wel een super training voor haar zou zijn.
Nee, dit is niet hetzelfde. PGB=Persoonsgebonden Budget. Waar je hulp voor in kunt kopen en over dat bedrag moet je verantwoording afleggen. Ook is dit bedrag variabel, verschilt per persoon, en dan ook nog eens per jaar. Het ene jaar kun je meer/minder krijgen dan t jaar ervoor.PGB is niet leeftijdgebonden. TOG wel. TOG=Tegemoetkomin Onkosten Gehandicapten. Tis dus geen extra kinderbijslag. Verschil met PGB is dat je voor de TOG geen verantwoording hoeft af te leggen, het is een vast bedrag wat per kwartaal uitgekeerd wordt. TOG stopt bij de leeftijd van 18 jaar. Ik heb TOG ontvangen voor mijn zoon die pdd-nos heeft. Die is nu 18 jaar geworden en krijgt geen TOG meer.