Bij ons word de grijze per 1 maart 1x!! in de 4 weken opgehaald!!! Hoe we dit gaan doen.. we scheiden ook echt alles.. ben benieuwd.. Luiers doe ik in recycle bare zakken en lever ik in bij kdv.. lekker stinken achter in de auto maar scheelt in de container.. oh en de oudste is (bijna op poepen na) zindelijk!
Ik snap het toch ook niet helemaal, wij gooien plastic en luiers gewoon in de prullenbak en redden het ook prima, zelfs met 2 kinderen (destijds) in de luiers. En zo heel zuinig met dingen weggooien zijn we niet geloof ik, dus ik vind het wel apart dat anderen het dan niet redden
Dat plastic is nog maar sinds kort, voor die tijd waren we met z'n tweeën en hadden nog altijd erg veel plaats over... Maar inderdaad, het is wel erg vervelend als hij bij jullie wel altijd "overloopt" en er geen oplossingen zijn... Belachelijk eigenlijk dat je gemeente daar niet iets mee doet! Is ook een stuk milieuvriendelijker als je alles apart kunt aanleveren! Ik zou het op die boeg gooien, wie weet is er een partij die zich dat aantrekt!
ja hier elke keer weer een probleem, morgen wordt die weer geleegd en zit weer bomvol en is weer loodzwaar! elke keer weer breng ik 1 zak naar mijn ouders, die hebben altijd net nog ruimte voor een zak van mij nee ik kom niet uit met 1 grijze kliko.
Ik lees op de site van de gemeente Groningen dat ze achteraf plastic scheiden: Wat gebeurt er met afval van plastic en kunststof? De gemeente Groningen heeft gekozen voor nascheiding van plastic in de afvalscheidingsfabriek van Attero (locatie Duinkerkenstraat). Dit omdat praktijkproeven hebben uitgewezen dat op deze manier, vergeleken met broninzameling: een grotere CO2-reductie kan worden bereikt; meer plastic verpakkingsmateriaal kan worden teruggewonnen; er minder vuilnisautos door de stad rijden; de openbare ruimte niet wordt belast met bijvoorbeeld meer containers; minder straatvervuiling is te verwachten. Kortom: nascheiden heeft een groot aantal voordelen. Het uit het huisafval gewonnen plastic wordt verwerkt in nieuwe producten, zoals nieuwe verpakkingen, fleece (kleding), speelgoed en gebruiksvoorwerpen. Alles over plastic — Gemeente Groningen Ik lees ook dat jullie melkpakken enzo niet in de kliko mogen doen, dat mogen wij dus wel, dat scheelt. Maar met de pakken goed plat maken zou het hier nog steeds wel lukken.
Hier wordt de grijze kliko ook 1 x in de 2 weken geleegd. Wij kunnen echter wel 6 weken doen met 1 kliko! (2 volwassenen, 2 kinderen) Daar ben ik blij mee, want 1 kliko leging kost hier ruim 8 euro. Luiers gaan hier apart in luierzakken en kunnen worden weggegooid in speciale containers bij het kdv. Plastic verzamel ik in speciale zakken, die worden 1 x in de 4 weken opgehaald. Papier houden we apart (wordt 1 x per 2 weken opgehaald). Lege blikken, glas en drankenkartons houden we apart en die kunnen bij het milieuparkje bij de supermarkt worden ingeleverd. Wij scheiden dus echt heel veel. Nadeel is wel dat er in je garage allerlei bakken en zakken staan.
Ik lees hier nog best wel vaak dat je per kilo moet betalen.. Hoe doen ze dat dan? wegen ze de bak als hij aan de 'grijparmen' hangt en krijg je vervolgens een bonnetje op je bak geplakt? naja zal wel automatisch geregeld zijn hihi maar vraag me af hoe ze dat dan berekenen..
Wij hebben een grijze kliko die voor de helft voor het plastic is en de andere helft voor gewoon afval. Om de 2 weken wordt die geleegd maar na een week heb ik die bak helemaal vol. We zijn met 2 volwassenen en 3 kinderen. De luiers brengen we naar het kdv, die hebben apparte vuilnisbakken ervoor. Als ik die er ook nog in moest gooien was ik na 2 dagen klaar met de kliko. Wij hebben nu een extra container gevraagd bij de gemeente, kost ons 1x 150 euro.
Volgens mij is het TS ook niet zozeer te doen om het 1x in de 2 weken ophalen van het huisvuil, maar meer om de combinatie van factoren: kleine bak, als ze een extra bak wil moet ze een extra vervuilingseenheid aan belasting betalen, geen (redelijke) manier om onder andere plastic en luiers apart aan te bieden (en daarmee dus plek in de kliko te sparen)... Ik heb zelf geen problemen met onze bak, maar zou het evengoed ook wel fijn vinden als ik luiers, blik en (drank)pakken apart zou kunnen inleveren. De bak staat nu 1x per 4 weken aan de straat, kan hem 1x in de 2 weken aanbieden, dus geen punt. Maar als ik luiers en drankpakken (blik gebruiken we niet zoveel) apart zou kunnen aanbieden, zou ik 1x in de 6 weken makkelijk redden. Aangezien we én per keer dat we de bak aanbieden betalen én ook nog per kilo, zou me dat dus logischerwijs behoorlijk schelen. Heb net nog eens de afrekening van het afgelopen halfjaar bekeken, de lichtste bak betaalden we iets van 5,50 voor, de zwaarste bijna 11,-. Gemiddeld een euro of 8 per keer (en daarnaast betalen we ook nog via de gemeentebelastingen vastrecht, maar weet niet uit mijn hoofd hoeveel dat is). Zou het dus niet zo erg vinden als ik dat bedrag wat verder naar beneden zou kunnen krijgen. Maar ja, die mogelijkheid biedt de gemeente hier dus niet @Springmuis: hier wordt de bak inderdaad tijdens het legen gewogen (weet niet precies hoe dat systeem werkt). We krijgen dan 1x per halfjaar een afrekening thuis gestuurd met daarop de specificaties, hoe vaak we de bak aan de straat gezet hebben en hoeveel die woog. Zit dus ook een chip in de bak die gekoppeld is aan ons adres. Geen bonnetje op de bak dus
Wij hebben meestal 1 vuilniszak over (en ja wij scheiden ook afval). Er is meestal wel een bak bij die half leeg is dus dan gooien we die daarbij. Heb ik eigelijk niet aan de buren gevraagd, maar goed wij zijn goed met de buren, doen hier altijd veel voor elkaar (bijv. ff elkaars bak binnen zetten als iemand er niet aan denkt ofzo). En ik zou niet weten waarom iemand er problemen mee heeft. Als het niet lukt neem ik de zak mee naar mijn ouders. Bij hun wordt de bak elke week geleegd.
Wij komen eigenlijk vrij makkelijk uit met onze grijze kliko, wij hebben een groot formaat en we zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen. We scheiden plastic, papier, glas en gft en de rest gaat dus in de grijze kliko. Maar wij gooien volgens mij wel vrij weinig weg (zo min mogelijk in ieder geval). Meestal zit de kliko maar half vol. Hier gaan er overigens geen luiers in, want we gebruiken wasbare luiers, dat scheelt volgens mij best veel qua ruimte.
Wij komen ook niet uit. één keer per week staat mijn man in de bak te springen haha. Op de dag dat het opgehaald wordt legen we nog even alle prullenbakken in huis en proppen die bij de buren in de container
Kortom: mensen die plastic kunnen scheiden (i.e. apart en vrij mogen aanleveren bij de vuilnis) en geen luiers in de grijze kliko hoeven te doen (of wasbaar gebruiken zoals ik eerder ook noemde - helaas ziet mijn man dat niet zitten)... die redden het wel met eentje, anderen hebben moeite. Ik ga eerst eens kijken of er een kdv is waar ik luiers mag aanleveren, te beginnen bij onze eigen. Dan nog een keer met mijn man om de tafel over wasbaar. Ook om milieuredenen wilde ik dit altijd al, maar dan wel mits die soort ook op lage temp. wasbaar is. Met 2 drukke, praktisch ft banen is het misschien niet te doen, we wassen ons nu al scheef.
Tjee, tulip, dacht je echt dat ik mijn afval bij de gemeente ging neerzetten? Tuurlijk niet. Maar als je hier woont en dit probleem hebt terwijl de rest van de stad onbeperkt en ongescheiden afval in een ondergrondse container mag proppen, piep je wel anders. Het is makkelijk oordelen voor mensen die hun luiers en plastic ergens anders mogen aanleveren. Het is ook heus niet dat wij extreem veel weggooien, het gaat primair om luiers, verpakkingen van etenswaren en kattenbakkorrels. Heel normale dingen dus.
Wij hebben een kleine (140 liter) en die staat niet eens elke 14 dagen aan de weg . Wij zamelen luiers apart in en blik, glas, plastic en drinkpakken. En groen uiteraard....
Wij komen ook niet uit.vraag me niet hoe dat kan,ik zou het niet weten!!! ik ga gewoon naar de stort van de week...dump ik daar alle overige zooi.