AAaaaaahhhh hier kan ik helemaal gek van worden!! Begrijp me niet verkeerd alle adviezen zijn van harte welkom maar soms heb je er gewoon geen zin in, je wordt er zo onzeker van! Terwijl ik hiervoor helemaal niet onzeker was over dingen waar ik 100% achtersta maar nu het om mijn kind gaat is het andere koek he Selina huilt altijd bij andere mensen zelfs bij oma, moet wel zeggen niet bij iedereen voor sommige heeft ze een voorkeur, waarschijnlijk zijn ze gewoon rustiger! Maar dan krijg ik altijd te horen dat Ik het schuld ben! Ik probeer er alles aan te doen, soms iets wat ik helemaal niet wil, omdat anderen je vertellen hoe het dan moet, zodat het beter wordt. Maar ze is gewoon geen kindje wat zich meteen bij iedereen op haar gemak voelt. Ook "verslikt" ze wel eens in stukjes eten, ik schrik me rot! Ik weet dat ze gek op eten is en dan weleens te gulzig is. Ik probeer heel vaak te oefenen met stukjes banaan maar soms gaat het niet goed. Krijg je weer te horen het ligt aan mij! Ik weet hoe ze is en zij is gewoon te gulzig, kan ik 100x vertellen, nee ik doe het fout!! Hoe komt het toch dat mensen het altijd beter denken te weten. Het is ons eerste kindje en soms is het moeilijk omdat je niet alles weet, en dan gaan anderen jou ook nog de schuld geven als ze niet alles volgens het boekje doet!!! En waarom eigenlijk? Ze is een persoon opzich ze is geen persoon uit een boekje!! Jammer dat ze jou niet goed willen laten voelen omdat het je eerste is, nee ze moeten je alleen nog onzekerder maken:x Jammer is dat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
O jaaa! Herkenbaar! En hoe zeker je ook van je zelf bent, als het om je kind gaat dan voel je je toch aangevallen he? Vooral mn schoonmoeder is er goed in om mij onzekr te maken... Gisteren nog: overal opmerkingen overmaken: dat ie op de tocht zou liggen, dat het speelkleed te dun voor hem was, dat ie te koud is gekleed: GGRRR!!!! Ze weet het altijd beter! Terwijl: het zijn echt geen dingen van levensbelang: als mijnzoontje het koud zou hebben of hij ligt te hard dan laat hij zich echt wel horen! Maar toch he...? Je wil gewoon bevestiging horen dat je het goed doet. Beetje jammer dat sommige mensen dat niet zelf kunnen bedenken en denken dat ze jou helpen door overal hun mening over te geven... Probeer het van je af te laten glijden. Desnoods ja zeggen en er het jouwe van denken... JIJ bent de moeder en JIJ kent je kind het allerbeste. Dat anderen 10 kinderen hebben opgevoed wil nog niet zeggen dat ze ALLE kindjes het beste kennen! (Maar ja... makkelijk gezegd he?)
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt! Alsof je kindje geen eigen mensje is die zelf dingen bepaald. Zo te horen heb je gewoon een lekker ondernemende en eigenzinnige tante, moet je trots op zijn! Lekker van je meidje genieten en zij vindt maar één ding belangrijk hoor... MAMA!
Herkenbaar... hier ook regelmatig mensen die denken dat ik dan maar over moet stappen van BV naar KV zodat Thirza maar eens door gaat slapen, want dat is de hoogste tijd. Ja, dat vind ik ook wel, dat ze wel eens door mag gaan slapen, maar ze doet het gewoon niet en aangezien ze behoorlijk veel nog drinkt 's nachts (en overdag echt veel binnenkrijgt), denk ik niet dat KV de oplossing is... bovendien weigert ze de fles hier nogal, vooral 's avonds, dus 's nachts wil ik al helemaal niet uitproberen. Maar zucht... elke keer weer te moeten horen dat kunstvoeding DE oplossing zal zijn, daar word ik dus ook erg moe (en als ik erg moe ben ook erg onzeker) van Maar mijn ervaring leert toch wel dat je je eigen intuitie moet volgen. Ik vraag hier en daar wel eens tips en dan bekijk ik gewoon zelf of er iets bruikbaars tussen zit, en al het andere gaat gewoon maar het ene oor in en het andere uit... (als ik niet te moe ben ).
Pfff ja die verantwoording die je blijkbaar moet afleggen wat dan natuurlijk belachelijk is!! Het is zoooooo moeilijk om vetrouwen in jezelf te hebben soms he! Maar inderdaad als het om je kind gaat twijfel je daaraan! Je hoort ook nooit iemand zeggen dat je het allemaal maar erg goed doet!!! Vindt ik ook zo jammer, mensen vinden het veel leukr om te kunnen jennen volgens mij. Inderdaad zwaantje ze is erg ondernemend er zit echt pit in, ik vindt het heerlijk en ik denk altijd laat maar gaan. Ik vindt het belangrijk dat ze zichzelf ontwikkelt en zichzelf MAG zijn! Gister nog mijn moeder(kan niet zo geweldig met haar opschieten is een lastige vrouw) Mijn oma was jarig en we kregen taart. Ik wil niet dat selina taart eet, waarom? Zegt mijn moeder heel beschuldigend "nee dat zal ik je maar niet geven he taart want dan gaat mama schelden" Jaaaaa tuurlijk, ik ben mama en ik zeg nee en respecteer dat! Zit ze de hele dag te roepen...Oma oma, vindt ik niet erg maar het is bij haar een machtstrijd ik vindt het natuurlijk leuker als ze mama zegt, toch? Nee zij wilt perse dat ze oma zegt en dan zeg ik "nee mama moet he zeggen"! haha...gister weer, "zeg eens oma" tegen selina, oohh nee mag ik niet vn mama wordt mama boos! Arrggggg, om gek van te worden! Kijk mijn oma en tante zijn pas weer in mijn leven sinds 2 jaar, heb ze nooit echt gekend, nu gaat ze waar hun bijzitten zo`n opmerkingen maken!!! Waarom kan ze niet vertellen dat ik het zo goed doe? Maar wel zeueren wat ik dan fout doe, met dat ze zo huilt. Nu zit ik altijd met mijn moeder in de haren want ze maakt zo`n opmerkingen en kan dan niet mijn mond houden waardoor anderen mensen denken dat ik zo`n grote mond heb tegenover mijn moeder, ze daagt me gewoon uit en stink erin met mijn domme kop! Nu wil ik niet dat selina dit meekrijgt want ik wil juist een tegenovergestelde realtie met haar opbouwen...pffff lang verhaal maar moest ik effe kwijt!!! Jammer dat je eigen moeder je nooit vertelt hoe goed je het doet he, nu ik zelf een dochter heb zie ik zoveel dingen die zij fout heeft gedaan en waarom?
Snap je helemaal. Waarom moeten mensen altijd zeggen wat ze denken, altijd maar die opmerkingen maken. Jij bent de mama dus weet jij het het beste! Blijf dat voor jezelf herhalen! Vind dat zo onbeschoft als mensen van zulke opmerkingen maken als: dat mag van jou mama niet! Jij bent toch zeker degene die bepaalt, jij bent de mama. Dat moeten ze respecteren vind ik. Suc6 ermee en laat je niet onzeker maken!
Wat vreselijk achterbaks dat de jou zwart maken tegenover je dochtertje! Dat kan echt niet!!! Maar ja: vecht het nooit uit waar je dochtertje bij is! Belachelijk dat je moeder bv daar misbruik van maakt... Wees de wijste! Herkenbaar ook die machtsstrijd! Het is nooit zo uitgesproken maar ik voel ook altijd zo'n machtsstrijd met mn schoonmoeder. Bij ons gaat het nooit zo hard tegen hard, maar juist die steken onder water en die opmerkingen... oef! Het lijkt soms wel een wedstrijdje: wie Kent hem het beste? Nou, dat lijkt me duidelijk! Ze is vast heel onzeker dat ze daar zo'n concurrentiestrijd over moet maken...!
Ik heb daar een formule voor ontwikkelt: advies oor in -> bewerken met eigen hoofd -> zo nodig advies andere oor uit. vervelende opmerkingen omdat je het advies niet overneemt = schijt hebben aan betreffende opmerking. Eventueel tong uitsteken of blote billen laten zien!
Hier ook hoor die bedoelde adviezen/opmerkingen waar ik niet op zit te wachten. Omdat ze me nog onzekerder maken dan ik al ben. 1e kindje, geen ervaring dus alles is voor ons ook nieuw. De oma's zitten vooral op de tandjes te loeren, daar wordt ik dood moe van. Ook vergelijken ze haar met andere kindjes(die iets ouder zijn), Goh, ze is net zo dik als die en die, ze krijgt net zoveel als die en die, die zijn al wel 2 maanden ouder. Pfff gek wordt ik ervan. Gister op het cb(er was een andere assistente dan normaal die altijd wel leuk is) zegt die assistente gister: ze is we erg bewegelijk, wat een druk kindje. Ik alles ook voorgelegd aan de arts(wel een leuke arts) die zegt: hartstikke goed dat ze lekker beweegt. En niet te veel vergelijken met andere kindjes: ieder heeft z;n eigen aanleg en postuur. Ze krijgt ca. 1 liter per dag, is ook prima. Ze zegt het gaat heel goed allemaal en jij weet het beste voor haar. Op het CB hier weten ze me wel weer op te beuren als ik wat onzeker ben. Daar ben ik wel blij om.
Ik word er schijt ziek van!! - Ohh heeft ze het niet koud zoo?? - Ahhhhh volgens mij is ze moe, Andrea.. Layla is moe hoor! (terwijl ze net wakker is) ZIEK WORD JE ERVAN!!!
mijn schoonmoeder krijgt een hartverzakking als ik dat doe kan ik nu al van genieten en ik heb het (nog) niet eens gedaan!
Oh ja, heel irritant, van die mensen die ongevraagd steeds hun mening aan je op moeten dringen. Vaak moeten ze (het liefst op een verjaardag of iets waar ze een beetje publiek hebben) even kwijt hoe fántástisch zij het wel niet allemaal deden met hun wonderkindjes. Geloof je het zelf? En dan nog van die mensen die je eens per maand ofzo ziet en dan gaan zeggen, ze is 'altijd' zo eenkennig of weet ik veel wat. Dan denk ik 'altijd'? Je hebt geen idee waar je het over hebt. Inderdaad, je ene oor in laten gaan en je andere oor weer uit, tot op bepaalde hoogte hoor, want je hoeft niet alles te pikken. Het is jouw kind, jij kent haar het beste.
Ach ja heeeel herkenbaar...net nog te horen gekregen van mijn schoonouders dat het aan MIJ ligt dat ons kindje zo veeleisend is....terwijl het gewoon in zijn karaktertje zit. Het is gewoon geen kind dat je even weg'zet' en die dat pikt. In hun ogen verwen ik hem teveel...tja...weten zij veel hoe ik ben als ze er niet bij zijn? Natuurlijk geef ik wel eens toe maar over het algemeen ben ik wel consequent. Maar nee, hij mag in de kastjes zitten, hij krijgt altijd een koekje als wij er eentje nemen, ik pak hem op als hij dat wil...etc etc...Ik doe het toch niet goed. Ik ben te overbezorgd en doe te moeilijk, kan niet goed afstand nemen etc etc. Ik probeer het naast me neer te leggen maar vind het wel moeilijk.
Hier ook een ontzettende lieve maar vermoeiende schoonmoeder met altijd commentaar en opmerkingen.... - Doe haar maillot maar uit, ze heeft het veels te warm hoor - ze krijgt nu echt tandjes (roept ze vanaf week 2 al en nog geen tand te bekennen) En al helemaal hebben bedacht dat als de kleine wat groter is en overal aankomt oma dan wel een tik over de vingers zou geven....mijn reactie: NOU, DAT DACHT IK NIET!:x Maar als het echt irritant wordt plaag ik haar gewoon even. Dan vertel ik dat ik binnenkort toch maar met de kleine langs de juwelier ga en oorbellen laat schieten...WHAHAHA! Dan moet je dat hoofd zien! Daar haal ik dan mijn voldoening uit en laat haar verder lekker praten. Want 1 ding, ze bedoelt echt alles goed en is dol op de kleine. EN dat is het belangrijkste
Lisanne slaapt niet overal even makkelijk. In een vreemde omgeving moet ze echt heel erg wennen. Dan wordt er weleens gezegd: Wij namen ze overal mee naartoe en ze sliepen ook overal wel goed, gelijk aan laten wennen!! Maarrrr Lisanne is een snel geprikkeld meisje, dus aan ons de taak om haar wat rust en regelmaat te geven, dan ga ik haar niet te pas en te onpas overal mee heen slepen.
Jaaa allemaal dus hetzelfde gedoe hier he...hahaha Weet je wat het is, zeker moet ik gewoon mijn mond houden "hier erin en daar weer eruit" maar dat vindt ik zoooo moeilijk!!! Ik vindt het gewoon tè belangrijk wat anderen mensen denken, erg genoeg! Mijn moeder is altijd al raar geweest en ik erger me eraan want ik vindt dat zij de oudere is en beter moet weten en niet zo kinderachtig moet doen, als ze nu al die energie eens zou gebruiken om positief te zijn!!! Maar dat is een verloren zaak, ze zal altijd zo blijven dus moet ik de volwassene maar zijn, maar dat is moeilijk! Ik kan er een heel boek over schrijven maar dat zal ik jullie maar besparen hahaha. Binnenkort gaat ze daar slapen, hou nu al mijn hart vast! Laatst vroeg ze mij hoe ik dat fruit nu gepureerd had en of ze dat dan zo opat!!!! Huh ze heeft drie kinderen grootgebracht! Ze vraagt altijd zo`n rare dingen wat ik niet snap! Ik kan ook echt niet bij haar terecht voor advies, is jammer want daar is nu toch de tijd voor om met je moeder te kletsen hoe je alles moet doen, nee ik moet haar vertellen hoe ik alles moet doen. En dan nog nooit zeggen hoe goed ik het doe. Nee vertellen hoe zielig zij vroeger was en hoe ze het allemaal alleen heeft moeten doen! Mijn ouders zijn op mijn 11de gescheiden en wij zijn vroeg op onszelf aangewezen geweest, en daarvoor ook al, maar zij heeft al die jaren het moelijk gehad en wij dan?? Ach je ziet er zit zoveel meer achter! Mijn schoonmoeder daarintegen, geweldige vrouw, heel veel meegemaakt, oorlog(komt uit ander land), zoon overleden en nog veel meer, maar zoooooo lief zo anders. En zo sterk! Gewoon zoals een ouder hoort te zijn. Erg jammer dat ik dat niet heb gehad!!! Maar nu ga ik het heel anders doen bij mijn dochter, daarom wil ik me er ook niet meer aan ergeren, ben nu moeder dus heb verantwoording en moet volwassen genoeg zijn!!!
hier hetzelfde, hoe vaak ik al wel niet gehoord heb dat ik haar er maar aan moet laten wennen en de bekende : HOE EERDER JE ERMEE BEGINT HOE SNELLER ZE GEWENT IS, grrrrrrrrrr :x
Ik lees geen adviezen maar aanvallen op de manier waarop jij je kind opvoed! Ik kan er lang en breed over praten, maar het enigste wat helpt is door het te benoemen dat je het niet wilt. Niet makkelijk, maar wel zo effectief. Anders gaat het door.. Sterkte ermee!
langzamerhand blijk ik hier ook steeds vaker "goedbedoelde" adviezen te krijgen. Volgens mij heeft ze het koud/ moet ze niet op een kleedje liggen op de grond (heeft zin als ze lekker rond aan t kruipen is)/ zou je het eten niet in kleinere stukjes snijden/ eet ze niet teveel/heeft ze wel genoeg gegeten/ is het badwater niet te warm/ koud meen soms irriteerd het me mateloos...en de andere keer interesseerd het me niks, mijn kind, mijn verantwoording. En ook al is het mijn eerste, ik weet best wel wat ik doe en wat ze wel of niet fijn vind Bevalt het ze neit moeten ze er zelf nog maar 1 maken, kunnen ze daar over moederen