Volgorde kleuren leren...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Janneke21, 30 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Soms vraag ik me af of mijn zoontje niet kleurenblind is ofzo ;)
    Maar misschien is dit wel heel normaal..

Hij ziet heel goed welke kleuren hetzelfde zijn. "kijk deze is dezelfde kleur als deze"..
    Ook kan hij alle kleuren opnoemen (naast primaire kleuren ook roze, paars, zwart, wit, bruin etcc..)
    Alleen ze ook écht benoemen gaat heel vaak fout!
    Maar bijvoorbeeld als ik rood naast roze hou en hij weet rood niet, ik vertel 'rood', dan weet hij wel dat die daarnaast roze is. Hij ziet dus ook dat ze op elkaar lijken denk ik dan en dat moet dan wel roze zijn.

Hij kan wel al getallen herkennen (1-2-3), tellen tot bijna 20, een aantal letters herkennen, gesprekken voeren bijna als een volwassene (ook verleden tijd etc.) nou ja.. hij loopt in alles behoorlijk voor.. alleen die kleuren?!
    Hij is er zelf heel veel mee bezig en hij wordt echt boos als hij het fout heeft, ook al benader ik dat echt wel positief.

Wanneer kon jullie kindje de kleuren benoemen en dan ook in verhouding met andere dingen als tellen etc.

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Mijn dochtertje is nu 2 jaar en 3 maanden(04-02-09) en kent ook niet alle kleuren hoor. Rood kan net zo goed groen genoemd worden. Tellen kan ze ook nog niet. Ik maak me er niet druk om. Is tenslotte nog maar 2.

3. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    in het begin gooien ze alles nog door elkaar hoor. zou me er neit al te druk om maken hij is nog jong zat hiervoor.

4. Daphne21

Daphne21 Bekend lid

3 feb 2007
    601
    0
    0
    Verkoopmedewerker Bakkerij
    Gelderland
    Mijn zoon van 3 jaar en 8 maanden kan de kleuren ook bij elkaar leggen en als ik hem vraag wil je voor mama even die kleur pakken doet hij het altijd. Maar zodra ik hem vraag wat voor kleur is dat dan is alles groen of geel. Dus ik vraag me ook wel is af of hij niet kleurenblind is Maar denk eerder dat hij er gewoon geen zin in heeft ( heeft bijna zeker adhd is al vast gesteld word over een jaar nog een keer getst dan weten we het zeker).
    Dus misschien dat het daar mee te maken heeft bij mijn zoon

5. tulip

tulip Niet meer actief

laatst op mn werk een kindje gehad dat de kleuren nog niet kende en die ging bijna naar school. in de kleuterklas hoeven ze blijkbaar de kleuren pas echt te leren. In de praktijk weten de kinderen het vaak eerder.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter (nu 2jr+2mnd) kent alle kleuren en ze heeft ze bijna altijd goed. Maar soms gooit ze ze idd nog wel door elkaar.
    Tellen kan ze ook tot 20 en ze herkent wat cijfers t/m 5 en een paar letters, maar ook die gooit ze nog vaak door elkaar.
    Verleden tijd en voltooid deelwoord gebruikt ze ook wel eens, maar gesprekken voeren als een volwassenen?! Daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen bij een twee-jarige :D

Ik denk dat tellen, praten en kleuren herkennen helemaal niet samen hoeft te gaan hoor. Is denk ik een heel ander gebied in de hersenen. Denk niet dat je je al zorgen hoeft te maken, eerlijk gezegd.
    Hij is wel erg streberig zo te horen ;)! (mijn dochter kan ook helemaal gaan tieren en gillen als een puzzel niet lukt, haha)

7. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter kan de meeste kleuren benoemen sinds ze anderhalf is. Dit heeft ze altijd goed en vebetert je zelfs als dat nodig is.
    Tellen kan ze sinds kort (tot 10). Maar dingen tellen kan ze niet (ze telt altijd tot 10, of er nou 2, 6 of 8 dingen liggen). Ze herkent een paar cijfers/letters. Praten als een volwassene herken ik wel. Ze voert hele gesprekken (inclusief verleden tijd/voltooid deelwoorden).
    Dus, onze dochter herkende al veel eerder kleuren dan dat ze kan tellen enzo. Compleet andere volgorde en dus niet te vergelijken..
    (Overigens kan ze hier totaal niet puzzelen, dus elk kindje heeft zijn/haar kwaliteiten..)

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken. Ruim 2 jaar is ook gewoon nog erg jong, ook al is hij verder wel vlot. Het hoeft nog niet.

Mijn zoontje telt alleen nog 1-4-8 :D (dat is 1-2-3 ;)) en kent wel een aardig aantal kleuren maar haalt ze nog regelmatig door elkaar. Praten doet hij vind ik goed (hele verhalen en kleine zinnetjes), maar verleden tijd heb ik hem volgens mij nog niet horen gebruiken. ;) Terwijl papa en mama de domste niet zijn, dus ik ga er vooralsnog gewoon vanuit dat hij ondanks dat wel intelligent is. ;) (niet dat ik hem nou zou afvallen als dat niet zo blijkt te zijn, maar gezien de genetische en omgevingsinvloeden is de kans gewoon enorm groot)

Overigens dachten ze van mij op de basisschool dat ik kleurenblind zou zijn omdat ik de kleuren zelfs toen nog door elkaar haalde, maar dat ben ik niet.

9. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    mijn dochter is iets ouder (2 jr + 8 mnd) en kent alle primaire kleuren + zwart,grijs,wit,roze,bruin,paars etc en ook bv licht/donker blauw, licht/donker groen.
    Ze kan vanaf ong. 1,5 foutloos de primaire kleuren benoemen en vanaf 2 jaar ook de rest. Ze kent ook de meeste vormen en benoemt ze. De laatste 3 a 4 maanden benoemt ze de combi vorm/kleur. (dus ipv de cirkel is het nu de groene cirkel)
    ze kan tellen tot 60 in het nederlands en de cijfers benoemen tot 18.
    In het engels telt ze tot 30 en in het frans en duits tot 10.
    Ze telt voorwerpen en 'rekent' door zelf dingen weg te halen of toe te voegen. ( bv 5 potloden is 5 dan legt ze er 4 bij en zegt ze dat ze er 9 heeft)
    Ze spreekt sinds ruim n jaar verledentijd en voltooid deelwoord en ze kent het alfabet t/m de letter p.
    Ook weet ze wat links en rechts is.

Dat jou zoontje vlot is met bepaalde dingen wil niet zeggen dat hij overal in uit zal blinken, dit mag dus best wat langer duren hoor ;)

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Die van mij telt 1-3-5 haha. Kleuren kan hij wel goed onderscheiden, maar hij is dan ook al 3.
    Mijn zoontje is niet de vlotste met een hoop dingen, maar dat geeft niet. Was ik ook niet, en ben best goed terecht gekomen haha.

Een kind kan/hoeft niet op alle vlakken heel vlot zijn he. Zegt niks over hem/zijn intelligentie. ;)
    Vervelend dat het hem frusteert, want dat lijkt me niet leuk voor hem. Maar het is volkomen normaal hoor, dat ie sommige kleuren nog niet van elkaar kan onderscheiden.

11. mamvanjason

mamvanjason Actief lid

9 jun 2009
    397
    0
    0
    limburg

:D zo telt Jason ook ja! Altijd 1-3-5 en dan gaat het redelijk tot tien. Maar de 2 noemt hij nooit! Toch grappig hoe groot de verschillen zijn op die leeftijd.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

De vlakken waar ze vlot op zijn, zeggen vaak iets over de interesse van je kind. Thirza kent hier alle kleuren, (zwart, wit, rood, geel, blauw, groen, oranje, paars, roze, bruin, al een tijdje, weet zo niet precies meer wanneer. Toen ze 2 werd kende ze ze iig nog niet foutloos).
    Ze kan tellen tot 11, (geen flauw idee waarom ze tot 11 gaat... wij gaan meestal tot 10 :D). Ze herkent een aantal cijfers, (1, 3, 6, 8 en 10. De 9 is volgens haar een 6 :) Klopt wel met het feit dat het tot een bepaalde leeftijd niet uitmaakt of een kind rechtop of ondersteboven kijkt).

Elk kind ontwikkelt zich anders, in andere volgordes, en daar is niets mis mee :)

13. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik was er bij Stijn ook erg bang voor dat hij kleurenblind was.
    Heb dat verteld aan de peuterspeelzaal en die vertelde me dat ze het pas met 4 jaar hoeven te kunnen..

Ondertussen is hij 4 en weet alle kleuren :D
    Een maand nadat ik het voorgelegd had aan het psz kon hij het ineens :D Hij was toen tussen de 3 en de 3 en een half..

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kijk; als je je zorgen maakt als je kind ruim 4 is, oke, maar net 2 en het verschil tussen roze en rood niet weten, tsja.....

Mijn zoontje legt alle kleuren netjes bij elkaar, dat vind ik al heel knap!

15. adi

adi Niet meer actief

wow, ik weet echt niet waar jij je druk om maakt? Ik ben laatst op verjaardag geweest van een kindje dat 2 weken jonger is dan jouw zoontje, en die kon net 10 woorden zeggen, en iedereen vond dat knap.

Ik zou echt niet verwachten dat mijn kinderen over 4-5 maanden alle kleuren kunnen benoemen, voor mijn gevoel komt dat pas rond 3 jaar of zo.

16. MG2011

MG2011 Fanatiek lid

22 nov 2010
    1.115
    0
    0
    NULL
    NULL
    :D Mee eens hoor.
    Mijn zoontje (26 mnd) noemt alles blauw en tellen gaat 3-5-6... prima hoor, komt vanzelf, ik tel vaak zat met hem mee.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Wat een leuk weetje! :)

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

zo ging het bij ons ook hoor!

vragen om een bepaalde kleur potlood ging altijd goed.. ook bijv. donkerblauw en lichtblauw..
    maar een rode auto was zeker de helft van de tijd groen.. net als de meeste andere autoos :)

inmiddels gaat het prima.. maar officieel hoeven ze "moeilijke kleuren" (zoals donker/licht enzo) pas op de kleuterschool te leren.

19. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Met 2 jaar kende ze toch al wel heeeeeel erg veel kleuren *alle doorgaande kleuren* en kon ze tot 20 tellen (in nederlands en engels*

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Vandaar dat mijn zoontje zo op symbolen focust. Bij de auto's wordt ie helemaal enthousiast als ie een KIA ziet :( en bij de foldertjes wijst ie ook de symbolen aan van de winkels. Maar hij kan nog lang niet lezen.

Deel Deze Pagina