Komt alle kleding niet van dezelfde productielanden

Discussie in 'De lounge' gestart door Jolina, 27 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.033
    6.135
    113
    Happyland
  2. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Om een beetje een beeld te krijgen van de kledingbusiness van winkels zoals h&m kan ik jullie het programma bloed, zweet en luxeproblemen aanraden.

Bloed, zweet en luxeproblemen vind je online op npo.nl - NPO

Dan met name vanaf aflevering 5 want dan gaan ze naar azie de kleding industrie in.

Het ligt allemaal heel complex. Zo complex dat het soms goed is dat kleding door kinderen wordt gemaakt. Zo kunnen ze in ieder geval geld verdienen en hoeven ze niet op de vuilnisbelt rond te struinen. Maar in de basis zou het het beste zijn als men bewuster zou zijn van het verhaal achter een kledingstuk en niet altijd maar alles voor een zo laag mogelijke prijs willen kopen. Want zolang men het hier in het westen blijft kopen, zul je in bijvoorbeeld azie altijd die complexe kledingindustrie hebben.

3. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wbt de werkomstandigheden vind ik erg moeilijk of dat bij bijv een Primark nou echt zoveel slechter is dan bijv bij een Mexx. Daar is moeilijk echt achter te komen, soms hoor je wat maar verder....

Wbt kwaliteits verschil..

Primark - kinderkleding valt erg klein en kort vooral de shirtjes. Ik koop het niet meer voor mijn dochter. Qua kwaliteit vindt ik het wel een beetje hetzelfde als Wibra en Zeeman.
    Voor mijzelf koop ik er nog wel eens wat, vooral basics.

C&A, V&D, H&M - C&A vindt ik de kinderkleding eigenlijk nooit echt leuk maar voor mezelf koop ik er regelmatig wat maar de kwaliteit vindt ik niet zo geweldig. Shirtje is met paar maanden regelmatig dragen wel aardig op en het nette er wel af...
    V&D valt de kinderkleding ook heel raar, lange mouwen shirt zelf kort. Doe ik dus ook niet meer vindt ik echt zonde van mijn geld.

Kinderkleding van de Hema vindt ik niet lang mooi blijven, naden die los laten en het lubberd sneller uit en verkleurd snel. Van de Prenatal vindt ik nog slechter, al zo vaak gehad dat complete naden loslaten, opgestikte roosjes etc er al vaker zelf opnieuw moeten opzetten. En zo goedkoop is het ook weer niet...

Maar de echte merkkleding van Mexx, BFC, Noppies, Z8 etc blijft echt duidelijk veeel langer mooi. Broekjes zijn van mooie dikke kwaliteit mooi gestikt zonder veel lossen draadjes etc.
    Leggings passen mooier en dikkere stof.
    Voor mijn dochter koop ik het meeste dus wel merkkleding maar vaak in uitverkoop of andere kortingsacties. Ook koop ik voor haar veel 2ehands maar dan moet het nog wel echt netjes zijn. Dat zou ik met hema oid dus nooit 2ehands kopen.
    En de merkkleding die ik 2e hands koop is na mijn dochter nog niet op en kan nog weer naar een nichtje oid. Terwijl hema etc ik daarna beter gewoon in textielzak kan doen omdat het gewoon verwassen is...

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.868
    113
    Toen het zo in het nieuws was een tijdje terug, kwam hier een lœnk voorbij naar een lijst met winkels en producten, kleding, maar ook ander spul, met erbij info over duurzaam gemaakt, kinderarbeid, ets. Helaas heb ik de link niet meer, maar die bestaat dus wel.

5. maansteen

maansteen Fanatiek lid

7 jul 2011
    1.316
    0
    36

Deel Deze Pagina